Ik heb in 4 call centers gewerkt ; het was standaard dat de klant verwittigd werd dat het gesprek kon worden opgenomen. Dit was inderdaad voor trainingsdoeleinden naar het personeel toe. Ik vermoed dat als bewijslast bij een dispuut andere regels gelden, maar gezien dat dispuut er pas kan komen als de call al aan de gang is, en gezien je de klant al moet verwittigen dat het gesprek wordt opgenomen VOOR de callcenter medewerker antwoordt... zal het in de praktijk niet vaak gebeuren dat een call wordt opgenomen en als bewijsmateriaal kan dienen zonder dat de klant er zelf weet van heeft.
In geen van de callcenters waar ik heb gewerkt hadden we een "record" knopje of zo om plots halverwege een gesprek te gaan opnemen indien een dispuut tussen bedrijf en klant ontstaat. Bij zulke disputen moesten we doorgaans de klant zelfs vragen een officiëel schrijven (mocht ook email zijn) aan een hogergeplaatste afdeling te richten, gezien wij ons enkel met technische bijstand etc mochten bezighouden. De afdeling die de klachten behandelt zal doorgaans zelden de klant telefonisch te woord staan en eerder op emailverkeer betrouwen of op brieven, en dit is uiteraard wel bewijsmateriaal dat je bij een dispuut kan gebruiken.