zoals iedereen wel weet vind de politie het zeer leuk om brommers, vooral b-klassers, tegen te houden en op de rolletjes (curvometers) te zetten. dat is hier in België zeer normaal, maar wist iemand dat dit illegaal is? ik heb dit toevallig op internet gevonden, als er iemand mij het stukje uit het wetboek kan geven waar dit in staat zou altijd praktisch zijn.
ROLLEN ZIJN ILLEGAAL !!!
Beste mensen :
T'is in mijn ogen duidelijk dat de politie meer en meer Bklasse rijders viseerd wat betrefd controle , dat ze dat doen daar kunnen we en mogen we ook niet sop tegen hebben, maar dat ZIJ tegen ONS zeggen dat WIJ fout zijn terwijl zij zelf wetten overttreden vindt ik er compleet over, en het zijn geen stomme wetjes die op 5 min zijn opgesteld, ik bedoel wetten zoals valsheid in geschriften
Dus hieronder enkele feiten :
In 1998 heeft het welbekende maandblad Scootin' een onderzoek gedaan naar de corectheid van de 'rollen' (of tewel curvometers) en wat bleek ? De testscooter reed op een radarsnelheidsmeter (zoals die we bij auto snelheidscontrole's tegen komen) minder dan 40 km/h, terwijl hij op de curvometer 64 km/h reed en dus ook strafbaar was. Naar aanleiding van de publicatie van dat onderzoek zijn er parlementaire vragen gesteld geweest . Eind 2000 komt de minister van binnenlandse zaken tot besluit dat de curvometer inderdaad middeleeuws en onjuist is, en dus, omdat de toenmalige minister ook baas van de rijkswacht was werden de curvometers bij de rijkswachter onmiddeljik afgeschaft !
Yes denk je nu, maar niets is minder waar , want de gewone (gemeente) politie valt onder de bevoegdheid van de lokale burgemeester en dus gingen de curvometer controle's gewoon door.
Sinds de politiehervorming heeft de minister geen enkele bevoegdheid meer over de politie en dus gaan zowel federale als lokale politie weer curvometer controle's uitvoeren.
Wat we echter niet allemaal weten is dat sinds dat artikel een of andere procureur is aangesteld om een beter en preciezer systeem te ontwikkelen, omdat ze het te snel rijden van brommers belangrijker vinden dan manne die kleine kindertjes ontvoeren en verkrachten en vermoorden , is de procureur in kwestie naar de dienst metrologie gestapt en heeft hij aan de goede mensen van metrologie gevraagd om een betrouwbaarder systeem te ontwikkelen. zo gezegd, zo gedaan.
Gezien pv's opstellen voor jongeren die te snel rijden een heel lucratieve zaak is, heeft de dienst metrologie een gloednieuw systeem uitgedokterd : een nieuwe curvometer ! whaaw !! en pas op, niet zomaar een , de nationale norm zegt nl dat de afwijking maar 3% mag bedragen, en de rollen die de dienst metrologie heeft gefabriceerd wijken amper 0.5% af, als dat niet geweldig is ?
Niet dus, de curvometers geven idd exact op 0.5% na de snelheid waarop de rollen draaien en das dus lang niet de snelheid die we op de openbare weg maken. De mensen van metrologie zeggen dan ook : De nieuwe curvometers dienen ENKEL en ALLEEN om tot een reëele classificatie te komen , dus om te zien of het om een Aklasse, een B klasse , of motor gaat ! Op de officieele gebruiksvergunning staat dna ook : Het toestel geeft uitsluitend de snelheid van het voertuig weer zoals gemeten op de rollentestbank en niet de snelheid van het voertuig op de weg
En dan nu de climax : Waarom kunnen rollen gewoonweg niet worden gebruik om exact behaalde snelheid op de weg vast te stellen ? om te kunnen ijken moet er een standaard zijn en die bestaat niet! Waarom is een centimeter op elke meetlat even lang ? omdat er een standaard is voor een meter ! en DAT is de reden waarom mijnheer de minister eind december besloot om de rollen op te schorten.
Bron : scootin