2 advocaten vechten tegen 4 agenten in justitiepaleis

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

2 advocaten vechten tegen 4 agenten in justitiepaleis

#1 , 01 mei 2008 13:39

Voorlopig wint de 4-koppige knokploeg van de politie het van de 2 advocaten, zo blijkt uit onderstaand artikel. Of er nog een juridische revanche komt moeten we nog afwachten.

Politie mishandelt advocatenduo in justitiepaleis

"Vier agenten wierpen zich op mij en hebben me ernstig geslagen", aldus advocaat Vincent Lurquin. Ook collega Alexis Deswaef is reageert verontwaardigd op het incident in het Brusselse justitiepaleis: "De politie smeet mij tegen de muur en begon me vervolgens te beledigen."

De twee mannen namen dinsdagavond een kijkje in het justitiepaleis om de manier waarop mensen zonder papieren werden opgesloten te onderzoeken. "We kregen daarvoor de toelating van de Brusselse burgemeester", aldus Lurquin. "Toch weigerden politiemannen om ons tot de cellen toe te laten." Daarop vertikten de advocaten om de asielzoekers in de steek te laten.

"Vier agenten wierpen zich op mij en hebben me ernstig geslagen", aldus Lurquin. "Dit is de eerste keer dat ik zoiets zie in de twintig jaar dat ik hier al kom, en dan nog wel in het justitiepaleis." Confrater Alexis Deswaef meldt dat de politie ook hem mishandelde en beledigde.

Het duo overweegt om een klacht in te dienen tegen de politieagenten.

(Bron: DSO)
bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/def ... E25815BDE3}

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2009 19:33

Burgemeester heeft bij mijn weten nog altijd geen bevoegdheid in het justitiepaleis.

In het cellenblok helemaal niet.

Politie moet daar niemand binnenlaten behoudens diegene die daarvoor toelating hebben - ik denk hier aan de leden commissie justitie en mensenrechten.

Een advocaat kan zijn cliënt spreken in een plaats daarvoor voorzien.

3399AAaa

#3 , 27 mei 2009 21:02

waarschijnlijk staat hier weer maar alleen het sensationele stuk van het verhaal neergetekend.

er bestaat ook nog zoiets als mensenrechten en recht op bijstand van een advocaat, enzovoort,...er zal wel een reden geweest zijn voor dat opstootje

Reclame

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

#4 , 27 mei 2009 22:13

Natuurlijk, en Franciscus geeft m.i. deze ook aan

Overigens maar weinig meer van gelezen in de gazet.

RR

Terug naar “Actuele Thema's”