West-Vlamingen krijgen voortaan keuzemenu als ze hulpdiensten bellen
Geplaatst: 28 sep 2018 17:02
Belga meldde vandaag:
Alemaal goed en wel voor de doorsnee burger in dit land. Maar wat met de doorsnee anderstalige toerist, die de dringend de hulpdiensten belt, maar niet weet wat te doen, bij het horen van het keuzemenu. De toerist begrijpt niet dat er een automatische doorschakeling is en raakt misschien in paniek. Leg dat maar eens vooraf uit. En krijgen we bij hoogdringendheid in Brussel voortaan tweetalige boodschappen? Benieuwd hoe ze dat weer gaan ontvlooien...‘Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. Voor politie, druk 2.’ Wie vanaf 1 oktober in de provincies West-Vlaanderen en Namen een noodnummer belt, zal die keuze moeten maken, meldt de FOD Binnenlandse Zaken.
Op basis van de resultaten van het testproject in beide provincies zal in de komende maanden beslist worden of het systeem naar het hele land moet worden uitgebreid.
Het keuzemenu zal te horen zijn ongeacht of er naar 112, 101 of het oude nummer 100 wordt gebeld. De maatregel moet vermijden dat de telefonisten de oproepen moeten doorschakelen. Achter de nummers 112 en 101 gaan immers twee verschillende structuren voor het beheer van noodoproepen schuil: een voor medische hulp en de brandweer, de andere voor de politie.
Zodra de beller zijn keuze maakt, wordt hij doorgeschakeld naar een operator van de juiste noodcentrale. Als er geen cijfer wordt ingetoetst, wordt de boodschap één keer herhaald en daarna wordt de beller automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale. De operator kan dan nog steeds naar het juiste oproepcentrum doorschakelen.