Hallo iedereen
Mijn vader is invalide en ik ben een student(ik zit op het eerste jaar hoger onderwijs), mijn ouders kregen al 10 jaar lang studietoelage van de overheid voor mij en ook kregen mijn ouders ieder jaar boven de 1 000 euro van de belastingendienst(ivm aanslagbiljet). Ook voor het inkomstenjaar 2015 en aanslagjaar 2016 kregen we boven de 1 000 euro terug.
Maar nu zitten wij met een zeer groot probleem met de overheid:
Nu heb ik begin van het schooljaar alweer een aanvraag ingediend voor studietoelage en paar dagen terug kreeg ik een mail waarin stond dat er geen inkomstengegevens beschikbaar zijn van mijn ouders voor het inkomstenjaar 2014 en aanslagjaar 2015 waardoor mijn studietoelageaanvraag niet afgehandeld kan worden(ik heb tijd tot 31 december 2017 om een aanslagbiljet op te sturen daar de studietoelage dienst). Ik dacht dat het geen groot probleem was, de dag nadien belde ik FOD ik vroeg voor een duplicaat van het inkomstenjaar 2014, aanslagjaar 2015 en tot mijn verbazing kregen we te horen dat er inderdaad geen gegevens aanwezig waren, ze hebben mij doorverbonden met mijn dossierbeheerder en zij zal de zaak verder onderzoeken zeiden ze tegen mij, ze hebben mij beloofd dat ze voor vrijdag met mij contact zullen opnemen(nog 2 dagen te gaan, dus binnen 2 dagen zouden ze met mij contact opnemen hopelijk).
Nu heeft mijn vader een brief teruggevonden van een boekhoudkantoor waar hij altijd zijn aangifte liet doen ivm het inkomstenjaar 2014, aanslagjaar 2015 van tax-on web(voorberekening door de boekhouder en die stuurt ze dan naar de overheid om nadien een definitief aanslagbiljet te krijgen).
Er stond dat wij alweer een tegoed hadden van boven de 1 000 euro maar nadat we de uittreksel hadden nagekeken hebben we gezien dat we ook niks hebben ontvangen van de belastingendienst(omdat er zogezegd geen officiele aangifte is).
Nu zit ik met de volgende gevaren:
Als ik die aanslagbiljet niet voor 31 december 2017 opstuur naar studietoelage dan verlies ik het recht om een studietoelage te krijgen en niet alleen ik maar ook mijn broertje en zusje, totaal bedrag bedraagt 1 5000 voor mijzelf en 580 voor mijn zusje + 580 voor mijn broertje en dat wordt een totaal van ongeveer 2 660 euro. + ook hebben we het tegoed (nog) niet ontvangen van het inkomstenjaar 2014 dat is ook boven de 1 000 euro dus in het totaal zijn we dan boven de 3 500 euro kwijt .
Ik heb gisteren ook nog eens een factuur gekregen van mijn school voor het inschrijvingsgeld waarin stond dat mijn statuut nog steeds niet bekend is omdat mijn studietoelage aanvraag nog in behandeling is waardoor ik als "niet-beurs" student wordt gezien en mij gevraagd wer om 800 euro over te schrijven terwijl ik wel recht heb op een studietoelage zoals ik het al 10 jaar lang krijg waardoor ik 150 euro zou moeten betalen. Vandaag ben ik naar school gegaan met een kopie van dat tax-on web voorberekening van de boekhouder en gelukkig zei mijn school dat ze het terug zullen rechtzetten waardoor ik 150 euro moet betalen.(als ik die tax-on web voorberekening niet had werd het moeilijk om te bewijzen).
Nu wou ik vragen welke stappen ik kan ondernemen omdat ik vind dat ik telkens met de vingers wordt verwezen door de FOD en het belastingskantoor in Genk.
Info: wij hebben in december wel een aanslagbiljet van het inkomstenjaar 2015, aanslagjaar 2016 ontvangen dus ik vind het raar dat we niks van het jaar ervoor hebben gehad.
Nu heb ik wat zitten te googlen en kwam op de website van testaankoop info tegen waarin stond dat ze tijd hebben tot eind 2017 en als het dan niet in orde was dat ik dan een klacht kon indienen. Maar om zekerder te zijn zou ik ook graag advies van jullie willen... We zitten er echt mee 3500 euro overlaten aan de staat doet pijn omdat we een beperkt inkomen hebben.