op leeuwen jagen

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

op leeuwen jagen

#1 , 30 jul 2015 17:59

naar aanleiding van de tandist die een beroemde leeuw op gruwelijke wijze heeft vermoord

mag een belg op leeuwen of op andere dieren jagen in het buitenland, of is zoiets verboden door de belgische wetgeving voor belgen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 30 jul 2015 18:48

In het buitenland moet je je houden aan de wetten van dat land. Indien leeuwenjacht daar legaal zou zijn, mag je er als Belg aan deelnemen.
Ivm. het invoeren van de walgelijke 'jachttrofee' zal je de nodige vergunningen moeten bekomen.

P.

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2015 23:34

In het buitenland moet je je houden aan de wetten van dat land. Indien leeuwenjacht daar legaal zou zijn, mag je er als Belg aan deelnemen.
Ivm. het invoeren van de walgelijke 'jachttrofee' zal je de nodige vergunningen moeten bekomen.

P.
belgische wetgeving kan ook gelden in het buitenland voor belgen. en vervolgbaar zodra je terug in belgie bent
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Jackrussell

#4 , 31 jul 2015 00:17

Lijkt me niet eigenlijk. In geval van terrorisme, kindermisbruik e.d. zal dat opgaan, voor op dieren jagen vermoedelijk niet. Dat nog even los van de flutstraf die zo iemand zou krijgen. Het zou ook tamelijk hypocriet zijn als België Belgen gaat veroordelen omdat ze in het buitenland jagen, terwijl het jachtdecreet van België is gebaseerd op een aantal aannames:

- jacht is een historisch feit en heeft aldus bestaansrecht
- jacht is biologisch bekeken in zekere zin aanvaardbaar
- jacht is in principe maatschappelijk aanvaardbaar.

Dus als Zimbabwe er soortgelijke regels op nahoudt (en dat doen ze, mede getriggerd door het geld dat het oplevert), dan zal er strafrechtelijk weinig gebeuren.

Overigens ben ik zelf voorstander van het afschaffen van de rechten om voor je plezier dieren te doden. Maar ik besef me wel dat dit een druppel op een gloeiende plaat is. Nu is het toevallig een bekende leeuw en haalt het het nieuws, maar zo worden er vele dieren dagelijks afgemaakt door stropers. De plezierjacht is daar maar een heel klein deel van. Neushoorns vanwege hun hoorn, olifanten vanwege hun ivoor, tijgers, leeuwen, luipaarden, etc. Vrijwel elk dier heeft wel iets dat geld opbrengt en dus zijn ze de klos.

De strijd tegen stroperij lijkt eerder verloren dan gewonnen te worden. Olifanten, neushoorns, tijgers, etc... Ze worden met honderden per jaar afgeslacht.

- Het aantal tijgers is in 100 jaar met 100.000 afgenomen in Azië. De tijger zal binnen nu en 25 jaar alleen nog in dierentuinen in West-Europa te bezichtigen zijn. Kaspische Tijger is al uitgestorven, Siberische Tijger is weldra hetzelfde lot geschoren.
- Olifanten zijn er honderdduizenden, maar er worden er duizenden en duizenden per jaar gedood, terwijl er maar weinig nieuwe olifanten bijkomen door de lange draagtijd onder andere. Op diverse plekken wordt de olifant met uitsterven bedreigd. De handel in ivoor neemt eerder toe dan af. De olifant zingt het nog wel een tijdje uit, maar zal het ook lastig hebben om het einde van deze eeuw te halen.
- Er zijn nog 1.500 reuzenpanda's over, waarvan het gros in reservaten leeft. De panda wordt redelijk beschermd, maar zijn leefgebied wordt steeds kleiner. En een panda is afhankelijk van kwalitatief leefgebied, anders is een populatie zo gedecimeerd.
- De mensaap heeft het ook lastig omdat daar veel op wordt gejaagd.
- Jachtluipaard wordt steeds zeldzamer, zijn er volgens mij ook nog maar een paar duizend van over
- Alle gorillasoorten zijn bedreigd
- Javaanse neushoorn: nog 50 over. Van de Zwarte Neushoorn nog 2.400 en er worden er honderden per jaar gedood.
- Siberisch luipaard: nog 60 over. Recent verdubbeld in aantal dankzij RUsland en China.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan eigenlijk. Met de sterk toenemende bevolking in Afrika, zal de situatie van veel dieren er simpelweg niet beter op worden. Je krijgt ook een vliegwieleffect natuurlijk. Door het uitsterven van soorten, hebben anderen niet meer te eten of worden natuurlijke vijanden van anderen niet meer gedood.

Dus ja, ik vind het ook schandalig van het doden van die leeuw en van mij mogen ze die man een pijl door zijn hoofd jagen, maar het is een druppel op een gloeiende plaat. Heel veel drukte over één leeuw, terwijl er sinds het doden van die leeuw zeker en vast alweer honderden zo niet duizenden andere wilde dieren zijn afgemaakt voor hun huid, hoorn, slagtand of wat dan ook. En die gaan daar echt niet allemaal met een pijl en boog achter de dieren aan. Stropers lopen daar rond met machinegeweren. In Zuid Afrika schieten ze stropers ook gewoon dood als ze ze betrappen, maar ja... het zijn er zoveel en voor elke 10 die je er doodschiet staan er 20 anderen klaar.

En het doden van één dier, levert vaak meerdere slachtoffers op. Veel jongen overleven het simpelweg niet zonder hun ouders.... ook nu bv. zijn de 12 of 13 nakomelingen van deze leeuw ten dode opgeschreven. Vermenigvuldig dat eens met de aantallen die er gedood worden, tel daar de paar dieren die worden geboren bij op en houdt het tegen de aantallen die nog leven aan... Binnen afzienbare tijd leven er van veel soorten alleen nog maar een paar exemplaren in dierentuinen.

En ontopic, de leeuw: van 100.000 naar 32.000 in 50 jaar tijd. Dat duurt ook niet lang meer.

Triestig allemaal. En die Palmer, ik hoop dat hij zijn verdiende loon krijgt. Net zoals al die andere duizenden figuren die zich bezighouden met stroperij, het verkopen van dit soort dieren of delen er van en de kopers.

Vandebos

#5 , 31 jul 2015 08:05

Zolang je geen overblijfselen van dieren die in de CIPES-lijst zijn opgenomen probeert in te voeren, je over de nodige jachtverloven, reisvergunningen voor je wapen én vaak ook munitie beschikt en je de correcte invoerprocedure hebt gevolgd voor huiden en en schedel(s) is dit toegelaten.
Als je in het land in kwestie, zoals in dit geval, een dier neerschiet dat in feite duidelijk behoort tot een specifiek project en je vervolgens probeert de bewijzen ervan te vernietigen... Tjsa dan vraag je op je blote knietjes om problemen, zeker indien er uitleveringsverdragen en/of verdragen zijn gesloten die het uitzitten van straffen in het vaderland toelaten...

Vandebos

#6 , 31 jul 2015 08:19

Maar uitgezonderd dat dit het geleuter over het mogen jagen op deze dieren toelaat moet men duidelijk wezen. Het is wettelijk toegelaten, de populatie is niet bedreigd en wordt, soms, op deze wijze in toom gehouden.

MAAR:

- waar lees ik hier iets over de verontwaardiging over de nog steeds tientallen slachtoffers die leeuwen jaarlijks maken onder de lokale boerenbevolking?
- waar lees ik hier iets over het feit dat de opbrengst van de uitgereikte vergunningen, die bijna integraal naar de natuurparken gaat, er juist voor zorgt dat de natuurparken kunnen blijven bestaan. Koester er aub geen illusies over dat de bijdragen van fotoklikkende families vanuit een jeep hiervoor voldoende zou zijn. Deze dragen in de meest populaire parken op zijn best een kwart tot een derde van de kosten die het openhouden van het feitelijk park met zich meebrengt.
- hou er dan ook rekening mee. Geen park --> geen veilige zone, kraamkamer voor honderden diersoorten --> geen diersoorten meer die beschermd kunnen worden. --> probleem op definitieve en drastische wijze opgelost.

Groene jongen willen spelen is allemaal goed en wel doch tenzij dit plaatsvind in het imaginaire Lalaland, dien men rekening te houden met de realiteit en deze is simpelweg dat natuurparken in Afrika de inkomsten van geregulariseerde jacht op niet bedreigde diersoorten nodig hebben om te overleven en er voor te zorgen dat er uberhaupt nog een natuurpark om te bezoeken is.

En neen, ik ben geen groot wild jager noch de bezitter van enige trofee (op een beker van beste nationale thematische postzegelverzameling 1992 na...)

Jackrussell

#7 , 31 jul 2015 08:21

Nou, vandaar ook dat ik aangeeft dat illegale stroperij een groter probleem is. Illegale stropers slachten in de tijd dat deze (walgelijke) tandarts één leeuw doodde, tientallen dieren af. Dat leeuwen slachtoffers maken onder de lokale bevolking. Soit. Het kan niet altijd de mens zijn die een "gevecht" met een dier wint.

Ik ben helemaal geen groene jongen, integendeel. Ik ben een behoorlijk rechtse rakker, maar de stand van zaken m.b.t. veel dieren baart simpelweg zorgen.

Vandebos

#8 , 31 jul 2015 08:34

Ik maakte geen insinuaties naar jou toe JackRussel (trouwens mijn lievelingsras van honden), ik zie gewoon waar deze discussie naar toe gaat.

Als het geen komkommertijd was voor de pers was het nooit meer geworden dan mogelijk een paar lijntjes in regionale kranten.

Jackrussell

#9 , 31 jul 2015 08:37

Dat zeg ik in feite ook in mijn post. Plus dat "massa rouw" en "massa verontwaardigingen" hypes lijken te zijn de laatste jaren. De wilde dieren in Afrika hebben wel grotere problemen dan deze tandarts.

Terug naar “Actuele Thema's”