Er ís en was niks wettelijke aan dat regime. Was niet democratisch verkozen, ITT tot wat velen denken.
Het is niet omdat de overheid in bepaalde gevallen bijna alles kan zien, dat er een bijna volledige controle is.
Ik dacht dat die nu net wel democratisch was verkozen, allessinds herinner ik me nog van de lessen geschiedenis dat die jaren verkozen zijn geweest. Maar misschien dat het is omdat ze de meerderheid eens haalden en zo alles konden hervormen naar hun totalitair regime, denk aan Turkije onlangs, was sprake van dat Erdogan zijn partij 2/3 meerderheid zou kunnen halen, en vanaf dan is een dictatuur natuurlijk vanzelfsprekend. Ik zal het anders eens navragen bij mijn broer in het 6de middelbaar, die heeft er examen van natuurlijk.
Mijn inziens klopt die vergelijking natuurlijk totaal niet, er is een totaal verschil tussen 1 partij (geleid door 1 dictator) die de macht opeist en zijn goesting voortzet, en een land waar de politiek wordt verkozen en partijen bijna altijd een coalitie moet aangaan om zo een regering te vormen (dus een regering van de meerderheid).
Roharro zijn idee van evolutie naar een totalitair regime klopt al helemaal niet. In tegendeel, er wordt vaker gewerkt aan het vrijer laten van de burger (denk aan meldingsplicht ipv vergunningsplichtig onder bepaalde voorwaarden, of vrijstelling). Anderzijds verhogen ze wel de controles (daarom ook sprake van afschaffen cash geld, ben ik persoonlijk tegen omdat de banken aan wie ze dan het geld zouden toevertrouwen, al eens een crisis hebben veroorzaakt). Lijkt me nog niet een totalitair regime...