Tax shift

wanton
Topic Starter

Tax shift

#1 , 14 mei 2015 09:06

Toevallig op de vooravond van Rerum novarum vraagt Europa aan dit land een verregaande tax shift, waarschijnlijk op aanstoken van Marianne Thyssen. Nogal vlug daarna komt Kris Peeters , aangedreven tegenwoordig door ACW, vanuit Tokio een dringend akkoord eisen. Eisen die door de verschillende sprekers worden overgenomen. BTW-verhoging zoals in japan, zegt Peeters. Het is maar een begin mensen! Alsof dit een oplossing is voor de gecreeerde situaties van de voorbije 20 jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 14 mei 2015 10:48

Europa zegt dat al jaren hoor. En geef zelf toe, zoals het nu is, dat kan toch veel beter zowel voor bedrijven als voor werknemers

Een btw-verhoging is 1 optie, dat 12% tarief mag er wel uit van mij.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2015 11:03

Een btw-verhoging is 1 optie, dat 12% tarief mag er wel uit van mij.

Daar zou de horeca zeer tevreden mee zijn !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

roharro

#4 , 14 mei 2015 11:13

Het kan inderdaad veel beter.
De oproerkraaiers hebben het zelf jaren aan één stuk verkloot.
Het kaduke zootje moet nu door anderen opgelapt worden.

De vertegenwoordigers van de werklozenbonden willen de laatste poot van de stoel zagen.
Dit is niet "rerum novarum"; dit is "rerum castrarum".

Vermindering van de belasting op lonen gecompenseerd door btw verhoging is hetzelfde als rijden met een voet op het gaspedaal en tegelijk de andere voet op het rempedaal en dat zolang de automatische indexkoppeling van de lonen niet wordt afgeschaft: de prijsverhogingen zullen na een tijd via de index immers tot nieuwe loonstijgingen leiden. Dus verdere achteruitgang van de concurrentiepositie van het land.

Ergens begrijp ik de leiders van de werklozenbonden wel: zo kan hun ledenaantal verder groeien. Alle methodes van ledenwerving zijn blijkbaar voor hen gerechtvaardigd.

Het klopt dat de Europese Commissie voorstander is van een taxshift. Maar dat is dan wel een totaal andere tax shift: hij is geïnspireerd door de te hoge loonkosten in België. Een belastingvermindering op lonen moet in hun visie lagere nominale loonkosten mogelijk maken. Het voordeel van de taxshift moet dus naar de ondernemingen gaan opdat ze hun concurrentiepositie kunnen verbeteren. En laten we niet vergeten dat diezelfde Europese Commissie al jaren aandringt dat België de automatische koppeling van de lonen aan de index stopzet. België is nota bene het enige EU land dat dit noodlottig systeem hanteert, met als gevolg de noodzaak van ...ja, een taxshift!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV

#5 , 14 mei 2015 15:43

Vermindering van de belasting op lonen gecompenseerd door btw verhoging is hetzelfde als rijden met een voet op het gaspedaal en tegelijk de andere voet op het rempedaal en dat zolang de automatische indexkoppeling van de lonen niet wordt afgeschaft: de prijsverhogingen zullen na een tijd via de index immers tot nieuwe loonstijgingen leiden. Dus verdere achteruitgang van de concurrentiepositie van het land.

Ergens begrijp ik de leiders van de werklozenbonden wel: zo kan hun ledenaantal verder groeien. Alle methodes van ledenwerving zijn blijkbaar voor hen gerechtvaardigd.
euhm... de vakbonden zijn tégen een BTW-verhoging. Niet voor. Het zijn vooral werkgeversvertegenwoordigingen die pleiten voor een BTW-verhoging. Een BTW-verhoging zou trouwens een van de minder groeiverstorende belastingen zijn.
Het klopt dat de Europese Commissie voorstander is van een taxshift. Maar dat is dan wel een totaal andere tax shift: hij is geïnspireerd door de te hoge loonkosten in België. Een belastingvermindering op lonen moet in hun visie lagere nominale loonkosten mogelijk maken. Het voordeel van de taxshift moet dus naar de ondernemingen gaan opdat ze hun concurrentiepositie kunnen verbeteren. En laten we niet vergeten dat diezelfde Europese Commissie al jaren aandringt dat België de automatische koppeling van de lonen aan de index stopzet. België is nota bene het enige EU land dat dit noodlottig systeem hanteert, met als gevolg de noodzaak van ...ja, een taxshift!
Europese Commissie is wel degelijk voor een tax shift, maar zegt nergens dat de voordelen enkel naar de ondernemingen mogen gaan.

Jackrussell

#6 , 06 jul 2015 14:53

Tsja, het probleem is niet dat we te weinig belastingen betalen, het probleem is eerder dat overheden veel te veel geld uitgeven. Laat ze daar wat aan doen voor ze wat belastingen gaan verschuiven en verhogen.

roharro

#7 , 06 jul 2015 15:00

Europese Commissie is wel degelijk voor een tax shift, maar zegt nergens dat de voordelen enkel naar de ondernemingen mogen gaan.
Klopt. De tax shift moet er voor zorgen dat de bedrijven internationaal competitiever worden zodat de werkgelegenheid toeneemt.
Daardoor kan ook de productiviteit toenemen.
Economische welvaart wordt gecreëerd door meer en efficiënter te werken. Niet door sociale transferten (die zijn ook nodig maar om andere redenen).

wanton
Topic Starter

#8 , 06 jul 2015 18:44

Jack, waarom is dit land zo geliefd bij de oostblokkers en anderen? Iedereen wordt gesubsidieerd van voor zijn geboorte (geboortepremie) tot na zijn dood , met een begrafenisvergoeding. Denk zelf eens na wat er tussenin allemaal ons te beurt valt : kindergeld, studiebeurs, isolatiepremie,verminderingen op de trein, ....
Dat kan niet blijven duren. De vorige regeringen hebben uitgedeeld en ze zijn meer blijven uitdelen, ook als er niets meer was om uit te delen. U moet weten dat aan deze praktijk Griekenland is ten onder gegaan.
Voorbeeld: werkloosheidsvergoedingen beperken in de tijd - zoals in alle ons omringende landen. Maar , voor over te schakelen op een ander systeem , grondig onderzoek naar bestaansmiddelen. Zodat een 3-voudig huiseigenaar geen dop meer ontvangt, of iemand wiens partner 5000 € per maand ontvangt.
Toet-anch-Amon

roharro

#9 , 06 jul 2015 20:07

Volgens de linksen is Griekenland ten onder gegaan omdat de andere Eurolanden (die met meer verantwoordelijkheidszin) niet met geld blijven smijten (zonder dat er
een ernstige tegenprestatie tegenover staat in de vorm van structurele aanpassingen die een gezonde economische basis kunnen bewerkstelligen).

Jackrussell

#10 , 07 jul 2015 08:33

Jack, waarom is dit land zo geliefd bij de oostblokkers en anderen? Iedereen wordt gesubsidieerd van voor zijn geboorte (geboortepremie) tot na zijn dood , met een begrafenisvergoeding. Denk zelf eens na wat er tussenin allemaal ons te beurt valt : kindergeld, studiebeurs, isolatiepremie,verminderingen op de trein, ....
Dat kan niet blijven duren. De vorige regeringen hebben uitgedeeld en ze zijn meer blijven uitdelen, ook als er niets meer was om uit te delen. U moet weten dat aan deze praktijk Griekenland is ten onder gegaan.
Voorbeeld: werkloosheidsvergoedingen beperken in de tijd - zoals in alle ons omringende landen. Maar , voor over te schakelen op een ander systeem , grondig onderzoek naar bestaansmiddelen. Zodat een 3-voudig huiseigenaar geen dop meer ontvangt, of iemand wiens partner 5000 € per maand ontvangt.
Ik ben een immigrant, een werkende overigens en heb vrijwel altijd "in den verre" gewoond. Veel van de wereld gezien en nergens is het perfect. Belgié is echter wel het absolute paradijs voor mensen die het liefst zo min mogelijk de handen uit de mouwen steken, toch een relatief luxe leven willen hebben en zelf geen enkele verantwoordelijkheid willen nemen of iets willen regelen.

Overal is wel een toeslag, toelage, subsidie, uitkering of premie voor en vaak hoef je er ook niet eens voor in België te verblijven. Familie in het buitenland ten laste nemen om de belastingen te drukken, een paar maanden onverzekerd in België rondhangen en achteraf je RSZ-premies terugtrekken, je bewust niet verzekeren maar toch geholpen worden door de dokter, niet werken maar toch tot in den treure uitkeringen ontvangen, ongeschoolde mensen binnenhalen en ze allerlei dure cursussen laten volgen waarop ze vervolgens eeuwig uitkeringen blijven trekken of ongeschoold werk doen (dat laatste is prima, maar die cursussen zijn dan overbodig), etc. elke poging tot versimpeling van het systeem wordt weer teniet gedaan door de effecten te compenseren met premies, toeslagen, opslagen, afslagen, kortingen, etc.

De staatsschuld van België is gigantisch en nog erger: de mentaliteit is verpest. Hele volksstammen zijn niet meer in staat om hun eigen boontjes te doppen, omdat ze van wieg tot grafkist aan het infuus van de overheid liggen. Vakbonden die eisen stellen die niet meer van deze tijd zijn, waardoor de ene na de andere fabriek verdwijnt naar andere landen.

En zo zijn er zoveel regelingen. Het maakt dat je in principe beter de hele dag thuis kunt zitten en eventueel wat zwart bijklust dan dat je 'n gemiddelde job aanneemt. Voor niet-werkenden zijn er zo enorm veel voordelen ten opzichte van mensen met een gemiddeld loon dat het feitelijke verschil niet groot meer zal zijn.

wanton
Topic Starter

#11 , 07 jul 2015 20:03

Jack, ik zie dat wij goed overeenkomen.
Toet-anch-Amon

JPV

#12 , 07 jul 2015 20:21

laat me eens weten hoe je familie in het buitenland ten laste neemt om de belasting te drukken. Laat staan dat de rest ook allemaal klopt.

Jackrussell

#13 , 07 jul 2015 20:22

Jack, ik zie dat wij goed overeenkomen.
Dat denk ik ook. Jammer dat we meer en meer een uitstervend ras zijn. De mentaliteit is meer en meer dat de overheid het allemaal voor je moet regelen en dat je allerlei rechten hebt waar de belastingbetaler voor op moet draaien. Miljoenen Belgen krijgen wel iets van de overheid. In Nederland precies hetzelfde. Daarmee koopt de overheid z'n bestaansrecht. Geld innemen en weer teruggeven, zodat mensen het idee krijgen dat ze iets "krijgen" van de overheid. En 'n deel van die mensen hoeft er helaas niet veel voor te doen.

Jackrussell

#14 , 07 jul 2015 20:31

laat me eens weten hoe je familie in het buitenland ten laste neemt om de belasting te drukken. Laat staan dat de rest ook allemaal klopt.
Nou, vertel, wat klopt er niet.

Als je personen ten laste hebt, levert dat een belastingvoordeel op. Het maakt verder niet uit waar die personen wonen. Als het maar familie is en ze ten laste van je zijn. Of iemand dan in België of in Bulgarije woont, maakt niet uit.

Nog een aanradertje, maar dan uit Nederland:

https://www.youtube.com/watch?v=-oA05vcD5p8" onclick="window.open(this.href);return false; "Gratis geld in Holland" heet het.

JPV

#15 , 07 jul 2015 20:57

Nou, vertel, wat klopt er niet.

Als je personen ten laste hebt, levert dat een belastingvoordeel op. Het maakt verder niet uit waar die personen wonen. Als het maar familie is en ze ten laste van je zijn. Of iemand dan in België of in Bulgarije woont, maakt niet uit.
klopt, maar... dan moet er ook een vonnis zijn, die sinds enige tijd (gelukkig) streng gecontroleerd wordt. Meer zelfs, voor een aantal landen is dat zelfs niet genoeg, zie bvb http://financien.belgium.be/nl/particul ... n_marokko/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Actuele Thema's”