@eylis: die deur aan deur toestanden zullen inderdaad weinig opbrengen en zijn eigenlijk onnodig, announcement-politiek. Maar streetview, Facebook, monitoring van Ebay voor nijvere (beroeps)handelaars etc worden allen gebruikt. En soms zijn fraudeurs of criminelen gewoon ook dom. Heb ooit een dossier gehad waarin een wijkinspecteur (voor een onregelmatig geplaatste vuilniszak) ging aanbellen bij iemand, zich meldde met de woorden 'u weet waarom ik hier ben, veronderstel ik, mag ik binnenkomen?'. Waarop de bewoner lijkbleek werd, hem uitnodigde binnen te komen en hem de eettafel toonde waarop een halve kilo wiet lag, klaar om te worden verdeeld.
Vind het persoonlijk vrij verontrustend hoe allerhande databanken gekoppeld en geëxploiteerd worden zonder dat je als burger een goed zicht hebt op wie exact wat doet met al die gegevens. Gisteren eens gaan kijken in de consultatiegeschiedenis van mijn data bij het rijksregister ( openbaar op
https://mijndossier.rrn.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; , id-kaartlezer vereist). 11 consultaties de afgelopen 2 maanden, door generieke gebruikers. En ik ben statutair ambtenaar, gehuwd met dito, niets te verbergen. Fraudebestrijding, volledig akkoord, maar de bewakers moeten ook bewaakt worden en daar wringt in praktijk het schoentje.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.