nieuwe maatregels fraudecontrole RVA

eylis
Topic Starter

nieuwe maatregels fraudecontrole RVA

#1 , 05 mei 2015 10:36

vrienden forumleden,
jullie hebben wellicht ook de voornemens mbt fraudecontrole RVA vernomen via de media. Een vraag die hierbij bij me oprijst: controleurs kunnen bij je thuis aanbellen om te kijken of je er bent. Ze kunnen misschien op het naamplaatje van de bel kijken of er ook iemand anders woont. Maar ze kunnen toch nooit eisen dat ze bij je binnen moeten komen? Dat is toch onwettig? Niet dat ik er mee te maken zou hebben. Maar dat was toch spontaan mijn vraag toen ik van de maatregel hoord. Hoe effecient gaat dat nu zijn om werkelijk fraude vast te stellen? Ik hoor het graag van jullie :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 mei 2015 10:47

Ze kunnen het vragen, maar niet binnengaan zonder huiszoekingsbevel. Wat in de praktijk betekent dat die maatregel niet veel inhoudt. Zie ook de reactie van de RVA: http://www.demorgen.be/binnenland/-huis ... -a2308860/" onclick="window.open(this.href);return false; . Andere manieren om op te sporen zijn veel efficienter.

eylis
Topic Starter

#3 , 05 mei 2015 10:56

Precies wat ik dacht en we zijn niet eens heel slimme mensen....hoe dat de wijze plannenmakers daar nu niet zelf op komen :-)

Reclame

JPV

#4 , 05 mei 2015 11:00

In een reactie op een ander forum:

(iemand zei dat die bedriegers anders vlug de bewijslast verdwinjnnen)

Die bedriegers hebben niet de kans de bewijslast te laten verdwijnen. De RVA voert nu ook anonieme controles op. Als er dus iemand "zo slim is" om zijn boeltje te verhuizen, dan is het voor de RVA nog duidelijker en gemakkelijker om hem aan te klagen, gezien ze van die acties zonder enige discusie foto's mogen trekken en die persoon het dan maar moet uitleggen waarom hij plotseling zoveel goederen uit dat huis naar zijn officiele woning moest verhuizen.

Ik heb verschillende verhoren over gezinstoestand (>100'en) meegemaakt. En dit in 2 periodes:
- periode voor ongeveer 2009: toen waren er massaal gezinstoestanden. de meeste van die controles waren toevalcontroles en meestal administratieve overlast. Mensen werden immers per toeval geselecteerd en ze moesten, zonder enige aanleiding, op controle. Die mensen waren geambeteerd, maar er kwam nooit iets uit. De dossiers waar wél iets in stond kon je zo zien: die waren lijvig en voorzien van foto's, gegevens over auto's, een reeks vaststellingen (soms gewoon een vaststelling van wie er buiten het RVA-kantoor de werkloze gevoerd had en in de auto bleef zitten).
- periode tussen 2009 en 2011 (einde van die soort job): weinig gezinstoestanden, maar quasi altijd gericht. Dus enkel van het laatste type. Was er twijfel, dan stelde de inspecteur voor dat de werkloze vrijwillig toegang gaf tot de woning. Ofwel onmiddellijk, ofwel na afspraak (als het voor de controleur "niet ging"). En bij dat laatste ging dan een controleur soms in het geniep mee achter de werkloze, waarna men direct wist hoe de vork in de steel zat.

Mensen moesten zelf ook hun water/gas/electriciteitsgegevens meebrengen (ik denk dat ze daar nu automatisch toegang tot hebben). Dat lijkt me sterk genoeg qua manier van werken, iets wat de RVA nu blijkbaar ook bevestigd heeft. In de praktijk werkt die onverwachte controles thuis (IN het huis) niet, omdat je daarvoor een huiszoeking voor nodig hebt en de RVA dat toch vaak niet krijgt). Krijgen ze het wel, dan hebben ze meestal toch al genoeg gegevens (zie hierboven) om een sanctie te geven.

Pas op, voor mij mag het, in uitzonderlijke gevallen (als het dus nodig is om te betrappen, niet als systematische manier van werken). Maar graag dan ook dezelfde mogelijkheid om vlug diezelfde controles te doen in de privé-ruimten van de werkgever. Of op de bankrekening van iemand. Niet meer dan logisch, lijkt me. Sociale fraude en fiscale fraude moeten BEIDE hard aangepakt worden.

eylis
Topic Starter

#5 , 05 mei 2015 11:04

Absoluut hoor JPV, maar zoals je zegt: deur-aan-deur lijkt me weinig op te kunnen brengen. Ik zag al scenario's voor me met mannen in een pardesus met een aktentasje die over den draad klimmen. Of een soort van streetgoogle RVAcar met een camera misschien?

JPV

#6 , 05 mei 2015 11:23

die google streetview is al gebruikt door de RVA hoor :).

Xenophon

#7 , 05 mei 2015 12:29

@eylis: die deur aan deur toestanden zullen inderdaad weinig opbrengen en zijn eigenlijk onnodig, announcement-politiek. Maar streetview, Facebook, monitoring van Ebay voor nijvere (beroeps)handelaars etc worden allen gebruikt. En soms zijn fraudeurs of criminelen gewoon ook dom. Heb ooit een dossier gehad waarin een wijkinspecteur (voor een onregelmatig geplaatste vuilniszak) ging aanbellen bij iemand, zich meldde met de woorden 'u weet waarom ik hier ben, veronderstel ik, mag ik binnenkomen?'. Waarop de bewoner lijkbleek werd, hem uitnodigde binnen te komen en hem de eettafel toonde waarop een halve kilo wiet lag, klaar om te worden verdeeld.

Vind het persoonlijk vrij verontrustend hoe allerhande databanken gekoppeld en geëxploiteerd worden zonder dat je als burger een goed zicht hebt op wie exact wat doet met al die gegevens. Gisteren eens gaan kijken in de consultatiegeschiedenis van mijn data bij het rijksregister ( openbaar op https://mijndossier.rrn.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; , id-kaartlezer vereist). 11 consultaties de afgelopen 2 maanden, door generieke gebruikers. En ik ben statutair ambtenaar, gehuwd met dito, niets te verbergen. Fraudebestrijding, volledig akkoord, maar de bewakers moeten ook bewaakt worden en daar wringt in praktijk het schoentje.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Patrick M.

#8 , 07 mei 2015 14:27

Of op de bankrekening van iemand. Daar heb ik toch mijn vragen over. Een zekere persoon in de politiek in België heeft het toch voor elkaar gekregen dat men zijn bankrekening niet mocht inkijken. Als dat voor die persoon niet mag, mag dat voor een andere persoon in België ook niet?

LeenW

#9 , 07 mei 2015 14:58

Of op de bankrekening van iemand. Daar heb ik toch mijn vragen over. Een zekere persoon in de politiek in België heeft het toch voor elkaar gekregen dat men zijn bankrekening niet mocht inkijken. Als dat voor die persoon niet mag, mag dat voor een andere persoon in België ook niet?
Als we het over dezelfde ex-Eurocommissaris hebben, kijk eens wat zijn vrouw doet van werk. Zij had waarschijnlijk nog iets goed te maken nadat manlief ervoor gezorgd had dat ze haar aandelen van Fortis nog kon verkopen. Dit is nu een voorbeeld waarin ik u absoluut gelijk moet geven dat er iets mis is bij Justitie.

On-topic, ik ga akkoord dat dit in de praktijk niet veel gaat veranderen tot men onder strenge voorwaarden huiszoekingsrecht geeft.

eylis
Topic Starter

#10 , 07 mei 2015 18:53

leen, voor zover ik het weet: kan er al huiszoekingsbevel gegeven worden in deze materie: omdat een huiszoekingsbevel gegeven wordt op basis van vermoeden van misdrijf. En dat is werkloosheidsfraude ook.

Patrick M.

#11 , 09 mei 2015 15:09

En als ze dan gaan controleren de persoon is niet thuis want hij is niet verplicht van thuis te zijn, wat dan? Daarna nog eens terug gaan?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 mei 2015 15:35

Kan mogelijk, maar de huiszoeking is dan wel uitgevoerd en dan zal de rechter een nieuwe bevel moeten geven.

thesis2015

#13 , 17 jul 2015 12:10

Beste leden,

Ik schrijf momenteel mijn thesis over het gebruik van sociale media als bewijs in het sociale zekerheidsrecht.

Hierbij dient de vraag gesteld te worden of de RVA onderzoek kan doen via sociale media om zo fraude te bestrijden...

Ik krijg van geen enkele officiële instantie enige reactie, dus probeer ik het even via hier.

Ik ga ervan uit dat de RVA controle mag doen op Facebook, twitter, ... om na te gaan of vb. een werkloze ook wel effectief werkloos is en niet een foto post van een werk dat hij aan het uitvoeren is? Indien dit kan, kan de RVA dit dan ook als officiële reden gebruiken voor de uitkering te schrappen of gaan ze dan nog verder onderzoek doen via andere kanalen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!!

JPV

#14 , 17 jul 2015 13:29

De RVA MOET voor er een sanctie komt tegen een werkloze, altijd de werkloze uitnodigen voor verhoor. Dus ze doen idd nog verder onderzoek.

jef007

#15 , 18 jul 2015 15:29

alle opsporingsdienst gebruiken sociale media en internet etcccc.
Dit als begin van een bewijs en als start van een onderzoek
bvb
als je als werkloze een Ferrari koopt en u pocht ermee op Facebook, gaat de fiscus u niet belasten op die aankoop, maar dan kan hij eventueel een indiciair onderzoek opstarten ( nadat hij in zijn bestanden inderdaad gevonden heeft dat u een Ferrari gekocht heeft)

Terug naar “Actuele Thema's”