Probleem met leerkracht
Geplaatst: 18 feb 2015 09:58
Beste forumleden
Ik plaats dit in naam van een vriendin. Zij zit in haar 6de humaniora in humane wetenschappen. Daar is het zo dat ze een eindwerk moeten maken. Maar er zijn echter veel problemen hier rond. Deze problemen zijn voornamelijk gelegen bij de leerkracht.
Wat zijn de problemen:
- Leerkracht geeft geen volledige feedback op de momenten waar er 'controlepunten' zijn bij het eindwerk. Bij gevolg is het al meerdere keren voorgevallen dat ze 2 weken na controlepunt 1 een nieuw controle punt hebben waarbij de leerkracht dan plots zegt 'die artikels/bronnen zijn niet goed, je zal opnieuw moeten zoeken'. En dat terwijl ze bij controlepunt 1 meerdere van de afgewezen artikels afgeprint mee had en de hele lijst had doorgegeven van bronnen/artikels met een omschrijving/korte samenvatting van de inhoud. Het is dan op basis van die lijst met omschrijvingen/samenvattingen dat ze bij het daar op volgende controlepunt ineens ter plekke de ingeving krijgt dat veel van die artikels/bronnen toch niet gebruik kunnen worden. Het probleem: een week na dat controle punt moeten alle artikels/bronnen afgeprint afgegeven worden aan de leerkracht. Hier is er dus al een zekere vorm van benadeling, of beroeps onbekwaamheid
- De leerkracht in kwestie is een psycholoog van opleiding. Mijn vriendin waarover het gaat heeft een leerstoornis X (ik ga het haar eerst nog moeten vragen of ik mag vermelde welke het is). De leerkracht heeft tegen de klas, gedurende de vele jaren dat mijn vriendin er les van heeft gehad, vaak gezegd en herhaalt dat mensen met X nooit kunnen functioneren in de maatschappij, niet thuis horen in de maatschappij... En nog vele andere beledigingen van mensen met leerstoornis X. Alle leerkrachten op school weten dat mijn vriendin autisme heeft (het was vanaf de diagnose direct gesignaleerd naar de school en ze heeft dus het statuut van leerstoornis X op school). Bij navraag is het zo dat ze bij de andere klassen dit niet doet. Dit kan dus gezien worden als een indirecte belediging van mijn vriendin.
Er zijn nog veel voorbeelden van problemen, maar vele vallen onder die 2 klasse hierboven, kort samengevat: een zekere vorm van discriminatie ten opzichte van klasgenoten zodat ze benadeeld is en slechtere punten haalt (wie kan op een week tijd plots 4 nieuwe artikels/bronnen voor een eindwerk vinden wetende dat ze daar al voor naar de bibliotheek van universiteiten moet trekken en rekenen op hun goedwilligheid, wat er vaak niet is. En de tweede categorie waarbij de leerkracht haar direct als indirect belachelijk maakt voor de klas, om het woord pesten niet te zeggen.
Ze heeft er al over gepraat met andere leerkrachten en met de directie, maar er is niets verandert aan de situatie. Het enige dat ze er door te weten is gekomen is dat de meeste collega's die leerkracht haten en dat de directie ook niet overweg kan met die leerkracht, en ook een zekere vorm van haat heeft. (Zij gebruikte het woord haat, wat misschien een sterke subjectieve bijklank heeft in dit gevaar).
Nu komt echter het probleem: die leerkracht is de enige leerkracht die het eindwerk beoordeelt. Die leerkracht heeft haar al vaker benadeeld op een onterechte manier (zoals dat van die artikels en bronnen) (nog een ander voorbeeld: bij eens groepswerk met gedwongen partners had ze problemen met 3 van de 4 partners, want dat zijn mensen die haar vaak pestten. De dag voor het indienen van het groepswerk stuurden ze ineens naar haar door dat ze en een uitgevoerd interview moest uittypen, en een samenvatting maken, en nog een deel extra maken dat voor die 3 partners waren. Natuurlijk was dat voor haar onbegonnen werk. Ze heeft het gedeeltelijk kunnen doen, op dat interview uittypen na. De partners gaan naar de leerkracht en zeggen dat ze haar deel niet heeft gedaan hoewel eigenlijk die extra werken behoorden tot hun afgesproken opdrachten. Gevolg? Alle partners hadden boven de 14/20 en mijn vriendin kreeg een 6/20 terwijl ze de kans niet kreeg om te bewijzen dat die 3 partners logen, en ze had alle Facebook berichten nog om te bewijzen dat ze logen. Zelfs de directie heeft niet ingegrepen).
Daardoor heeft ze schrik dat de leerkracht haar er niet door gaat laten op haar eindwerk. Dat heeft grote gevolgen: als ze niet slaagt voor haar eindwerk, dan is ze verplicht haar jaar opnieuw te doen. Ze heeft dat al gezegd tegen andere leerkrachten, en deze staan aan de kant van mijn vriendin, ze kennen natuurlijk veel meer van de situatie dan ik dus ik neem dan aan dat zij toch een objectieve keuze maken, naast de subjectie 'haat'-gestuurde reactie. Maar de leerkrachten kunnen niets doen hiertegen, directie ook niet... Die 'pestende' leerkracht kan haar gang gaan en doen wat ze wilt zonder enige vorm van controle.
Een leerkracht heeft haar aangeraden om de gesprekken op te nemen. Ik heb al vernomen dat dit mag als 1 van de betrokken partijen akkoord is. In haar geval dus zichzelf. Daaruit zou dan natuurlijk wel duidelijk blijken hoe grof de leerkracht is tegen haar. Maar nu is er een groot probleem: het schoolreglement zegt dat alle gsm's, muziekspelers en andere elektronische apparatuur (met zelfs de nadruk op beeld en geluid-opnemende apparatuur) in de lockers moeten blijven. Geen verbod dus, maar een verplichting het in de lockers te houden. Bij gevolg is ze in overtreding met het schoolreglement als ze gesprekken met de leerkracht opneemt met gsm, iPod of zelfs een gewone recorder. Ik had graag de juridische kant geweten van dat verbod in het schoolreglement.
Het plan is namelijk dit: indien ze er niet door is voor het eindwerk, zou ze dat aanvechten want de kans is groot dat het onrechtvaardig is. Dan zal ze dus moeten aantonen dat de leerkracht haar benadeelt. Met enkel die ene casus waarbij de groepswerk-partners hebben gelogen tegen de leerkracht en de leerkracht nooit heeft gekeken naar de objectieve bewijzen (Facebook gesprekken) zal ze dan niet ver raken. De advocaat van de leerkracht zou dan gewoon simpelweg zeggen dat mijn vriendin nooit iets heeft ondernomen om de leerkracht iets duidelijk te maken. En dan ligt de bewijslast bij mijn vriendin, maar kan ze niet aantonen dat ze iets het ondernomen. Het kan zijn dat ze een bericht heeft gestuurd via smartschool, 'aar dat weet ik niet. Als ze dan opnames kan nemen van de duidelijk negatief, bevooroordeelde reacties van die leerkracht, is de kans groter dat het gerecht in het voordeel van mijn vriendin kan beslissen. Verder kunnen mede-leerlingen getuigen (een vriendin uit de klas heeft dezelfde leerstoornis, er zitten ook toch enkele neutrale mede-leerlingen die geen partij voor of tegen haar verkiezen) ook ex-leerlingen kunnen hun casussen aanhalen van benadelingen ofzo.
Ze wilt dus sterk staan eenmaal ze slechte punten zou krijgen. En als de rechtbank beslist dat ze toch haar jaar of eindwerk opnieuw moet doen, dan hoopt ze dat die leerkracht geschorst wordt wegens onprofessioneel gedrag tot ze dat jaar/eindwerk heeft afgerond. Die leerkracht speelt een psychologische oorlog met haar en ze gaat er aan kapot (zelfmoord gedachten en dergelijke door specifiek die leerkracht).
Als er nog andere tips zijn van mogelijkheden, altijd welkom. Ik zie dit als pestgedrag door leerkrachten en dat hoort niet.
Mvg,
Brecht
Ik plaats dit in naam van een vriendin. Zij zit in haar 6de humaniora in humane wetenschappen. Daar is het zo dat ze een eindwerk moeten maken. Maar er zijn echter veel problemen hier rond. Deze problemen zijn voornamelijk gelegen bij de leerkracht.
Wat zijn de problemen:
- Leerkracht geeft geen volledige feedback op de momenten waar er 'controlepunten' zijn bij het eindwerk. Bij gevolg is het al meerdere keren voorgevallen dat ze 2 weken na controlepunt 1 een nieuw controle punt hebben waarbij de leerkracht dan plots zegt 'die artikels/bronnen zijn niet goed, je zal opnieuw moeten zoeken'. En dat terwijl ze bij controlepunt 1 meerdere van de afgewezen artikels afgeprint mee had en de hele lijst had doorgegeven van bronnen/artikels met een omschrijving/korte samenvatting van de inhoud. Het is dan op basis van die lijst met omschrijvingen/samenvattingen dat ze bij het daar op volgende controlepunt ineens ter plekke de ingeving krijgt dat veel van die artikels/bronnen toch niet gebruik kunnen worden. Het probleem: een week na dat controle punt moeten alle artikels/bronnen afgeprint afgegeven worden aan de leerkracht. Hier is er dus al een zekere vorm van benadeling, of beroeps onbekwaamheid
- De leerkracht in kwestie is een psycholoog van opleiding. Mijn vriendin waarover het gaat heeft een leerstoornis X (ik ga het haar eerst nog moeten vragen of ik mag vermelde welke het is). De leerkracht heeft tegen de klas, gedurende de vele jaren dat mijn vriendin er les van heeft gehad, vaak gezegd en herhaalt dat mensen met X nooit kunnen functioneren in de maatschappij, niet thuis horen in de maatschappij... En nog vele andere beledigingen van mensen met leerstoornis X. Alle leerkrachten op school weten dat mijn vriendin autisme heeft (het was vanaf de diagnose direct gesignaleerd naar de school en ze heeft dus het statuut van leerstoornis X op school). Bij navraag is het zo dat ze bij de andere klassen dit niet doet. Dit kan dus gezien worden als een indirecte belediging van mijn vriendin.
Er zijn nog veel voorbeelden van problemen, maar vele vallen onder die 2 klasse hierboven, kort samengevat: een zekere vorm van discriminatie ten opzichte van klasgenoten zodat ze benadeeld is en slechtere punten haalt (wie kan op een week tijd plots 4 nieuwe artikels/bronnen voor een eindwerk vinden wetende dat ze daar al voor naar de bibliotheek van universiteiten moet trekken en rekenen op hun goedwilligheid, wat er vaak niet is. En de tweede categorie waarbij de leerkracht haar direct als indirect belachelijk maakt voor de klas, om het woord pesten niet te zeggen.
Ze heeft er al over gepraat met andere leerkrachten en met de directie, maar er is niets verandert aan de situatie. Het enige dat ze er door te weten is gekomen is dat de meeste collega's die leerkracht haten en dat de directie ook niet overweg kan met die leerkracht, en ook een zekere vorm van haat heeft. (Zij gebruikte het woord haat, wat misschien een sterke subjectieve bijklank heeft in dit gevaar).
Nu komt echter het probleem: die leerkracht is de enige leerkracht die het eindwerk beoordeelt. Die leerkracht heeft haar al vaker benadeeld op een onterechte manier (zoals dat van die artikels en bronnen) (nog een ander voorbeeld: bij eens groepswerk met gedwongen partners had ze problemen met 3 van de 4 partners, want dat zijn mensen die haar vaak pestten. De dag voor het indienen van het groepswerk stuurden ze ineens naar haar door dat ze en een uitgevoerd interview moest uittypen, en een samenvatting maken, en nog een deel extra maken dat voor die 3 partners waren. Natuurlijk was dat voor haar onbegonnen werk. Ze heeft het gedeeltelijk kunnen doen, op dat interview uittypen na. De partners gaan naar de leerkracht en zeggen dat ze haar deel niet heeft gedaan hoewel eigenlijk die extra werken behoorden tot hun afgesproken opdrachten. Gevolg? Alle partners hadden boven de 14/20 en mijn vriendin kreeg een 6/20 terwijl ze de kans niet kreeg om te bewijzen dat die 3 partners logen, en ze had alle Facebook berichten nog om te bewijzen dat ze logen. Zelfs de directie heeft niet ingegrepen).
Daardoor heeft ze schrik dat de leerkracht haar er niet door gaat laten op haar eindwerk. Dat heeft grote gevolgen: als ze niet slaagt voor haar eindwerk, dan is ze verplicht haar jaar opnieuw te doen. Ze heeft dat al gezegd tegen andere leerkrachten, en deze staan aan de kant van mijn vriendin, ze kennen natuurlijk veel meer van de situatie dan ik dus ik neem dan aan dat zij toch een objectieve keuze maken, naast de subjectie 'haat'-gestuurde reactie. Maar de leerkrachten kunnen niets doen hiertegen, directie ook niet... Die 'pestende' leerkracht kan haar gang gaan en doen wat ze wilt zonder enige vorm van controle.
Een leerkracht heeft haar aangeraden om de gesprekken op te nemen. Ik heb al vernomen dat dit mag als 1 van de betrokken partijen akkoord is. In haar geval dus zichzelf. Daaruit zou dan natuurlijk wel duidelijk blijken hoe grof de leerkracht is tegen haar. Maar nu is er een groot probleem: het schoolreglement zegt dat alle gsm's, muziekspelers en andere elektronische apparatuur (met zelfs de nadruk op beeld en geluid-opnemende apparatuur) in de lockers moeten blijven. Geen verbod dus, maar een verplichting het in de lockers te houden. Bij gevolg is ze in overtreding met het schoolreglement als ze gesprekken met de leerkracht opneemt met gsm, iPod of zelfs een gewone recorder. Ik had graag de juridische kant geweten van dat verbod in het schoolreglement.
Het plan is namelijk dit: indien ze er niet door is voor het eindwerk, zou ze dat aanvechten want de kans is groot dat het onrechtvaardig is. Dan zal ze dus moeten aantonen dat de leerkracht haar benadeelt. Met enkel die ene casus waarbij de groepswerk-partners hebben gelogen tegen de leerkracht en de leerkracht nooit heeft gekeken naar de objectieve bewijzen (Facebook gesprekken) zal ze dan niet ver raken. De advocaat van de leerkracht zou dan gewoon simpelweg zeggen dat mijn vriendin nooit iets heeft ondernomen om de leerkracht iets duidelijk te maken. En dan ligt de bewijslast bij mijn vriendin, maar kan ze niet aantonen dat ze iets het ondernomen. Het kan zijn dat ze een bericht heeft gestuurd via smartschool, 'aar dat weet ik niet. Als ze dan opnames kan nemen van de duidelijk negatief, bevooroordeelde reacties van die leerkracht, is de kans groter dat het gerecht in het voordeel van mijn vriendin kan beslissen. Verder kunnen mede-leerlingen getuigen (een vriendin uit de klas heeft dezelfde leerstoornis, er zitten ook toch enkele neutrale mede-leerlingen die geen partij voor of tegen haar verkiezen) ook ex-leerlingen kunnen hun casussen aanhalen van benadelingen ofzo.
Ze wilt dus sterk staan eenmaal ze slechte punten zou krijgen. En als de rechtbank beslist dat ze toch haar jaar of eindwerk opnieuw moet doen, dan hoopt ze dat die leerkracht geschorst wordt wegens onprofessioneel gedrag tot ze dat jaar/eindwerk heeft afgerond. Die leerkracht speelt een psychologische oorlog met haar en ze gaat er aan kapot (zelfmoord gedachten en dergelijke door specifiek die leerkracht).
Als er nog andere tips zijn van mogelijkheden, altijd welkom. Ik zie dit als pestgedrag door leerkrachten en dat hoort niet.
Mvg,
Brecht