ADV - the never ending story -

Erwin.Pauwels
Topic Starter

ADV - the never ending story -

#1 , 19 jan 2015 12:41

Ik heb volgende vraag.
Op ons bedrijf werken we 40 uren in een 37 uren week. De overige 3 uren worden omgezet naar ADV.

Alles goed en wel. Maar nu komt het...

We kunnen ADV enkel in dagen opnemen ( dus 8 uur per dag ) - nog steeds geen problem.
Maar als we een ADV dag opnemen worden ons 38 minute/dag extra afgehouden omdat we 'niet' werken...

Maar zitten die 38 minuten niet al verwerkt in die 8 uur die je als ADV inzet?

Want als ik het goed begrijp werk je elke dag 7:22 uur + 0:38 uur ADV opbouw, dus als ze je 8 uur inzet word je ADV opbouw meegeteld.
En om het geheel nog eens compleet te maken worden ook nog eens 0:38 minuten extra afgehouden omdat je die dag geen ADV opgebouwd zou hebben.

In mijn ogen word er dan 38 minuten te veel afgehouden.... klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2015 13:14

Ik heb volgende vraag.
Op ons bedrijf werken we 40 uren in een 37 uren week. De overige 3 uren worden omgezet naar ADV.
U werkt dus elke dag 8 uur terwijl u 7u24 zou moeten werken: 0u36 teveel per dag.
Alles goed en wel. Maar nu komt het...

We kunnen ADV enkel in dagen opnemen ( dus 8 uur per dag ) - nog steeds geen problem.
Nee: 7u24 per dag, u heeft immers 37 uren week contract.
Maar als we een ADV dag opnemen worden ons 38 minute/dag extra afgehouden omdat we 'niet' werken...

Maar zitten die 38 minuten niet al verwerkt in die 8 uur die je als ADV inzet?
Per dag dat u niet komt werken dient men 7u24 af te trekken van uw saldo, niet meer niet minder.

Je kan het ook anders bekijken: 37 dagen werken in een 40 uren week geeft u 296 gewerkte uren. Dit moet overeenkomen met 40 dagen werken in een 37 uren week, ook 296 uren. Tijdens die 3 laatste dagen in de 37 uren week werkt u nog 22u12 of 7u24 per dag, en het zijn die uren die u in die 40 uren week niet meer hoeft te presteren op dag 38, 39 en 40.

Erwin.Pauwels
Topic Starter

#3 , 19 jan 2015 15:18

Lanox,

Hartelijk dank voor de snelle reactive. Dit is uiteraard wat overduidelijk en ook hetgene wat ik ook in gedachte had.
Maar hoe zit het dan met die extra 36 minute die de WG nu extra aftrekt omwille voor een dag niet gewerkt.

Want op dit ogenblik trekt de WG voor 1 ADV dag 8 uren ADV af + 36 minute voor de volgende ADV omdat je die dag niet werkt...
Dit lijkt me eerlijk gezegd ergens niet te kloppen.

Ik zou ergens Juridische info omtrend dit, moeten kunnen vinden zodat ik mijn bevinding kan onderbouwen.

Reclame

j.demoor

#4 , 21 jan 2015 11:26

Één van de berekeningswijzen zou kunnen zijn :
‘Op ons bedrijf werken we 40 uren in een 37 uren week’
1 dag = 40uren / 5 =8 uren
1 dag = 37uren / 5 = 7,4 uren = 7uren en 24 minuten.
(8u-7u24) = 36 minuten ‘overuren’ per dag
U bereikt 1dag overuren = 8 u = 8 x60 min = 480 minuten ,na 480/36 dagen = 14 dagen met een rest van (14x36)-480 = 24 minuten

‘We kunnen ADV(=arbeidsduurverkorting) enkel in dagen opnemen’
U neemt dan één dag onbeloond terug en draagt de resterende 24 minuten over naar de volgende periode.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden

#5 , 21 jan 2015 12:34

Lanox,

Hartelijk dank voor de snelle reactive. Dit is uiteraard wat overduidelijk en ook hetgene wat ik ook in gedachte had.
Maar hoe zit het dan met die extra 36 minute die de WG nu extra aftrekt omwille voor een dag niet gewerkt.
hoeveel uur trekt hij af voor een adv dag, hij mag je 8u aftrekken per genomen adv dag

24weken = 960u
24x3=72 = 9 adv dagen van 8u
als je in een periode van 24weken je 9 adv dagen neemt en aan 8u worden afgetrokken
960-72=888
888:24=37urenweek
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Milo72

#6 , 22 jan 2015 09:33

Er zijn volgens mij twee correcte berekeningswijzes...
je werkt op een dag 8 uur. Dit zijn 7u24 "gewone" werkuren, en 36 minuten "overuren", die opgeteld worden en recht geven op ADV.

Berekeningswijze 1: je neemt 8 uur ADV op. Dit betekent dat je die 7u24 niet moet werken, en die 36 minuten ook niet. Je "verdient" hiervoor wel evenveel minuten (extra) ADV als voor een gewone werkdag. Het ADV saldo dient dus niet extra aangepast te worden. Resultaat: 1 dag kost je 8u ADV.

Berekeningswijze 2: je neemt 7u24 ADV op. Dit betekent dat je die 7u24 niet moet werken, maar dit betekent ook dat je die dag geen extra 36 minuten ADV verdient, die je op een gewone werkdag wel zou verdienen. Dit zal dus een negatief effect op je uiteindelijk ADV saldo hebben van 36 min. Resultaat: 1 dag kost je 8u ADV.

Simpel toch ? :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Erwin.Pauwels
Topic Starter

#7 , 22 jan 2015 17:00

Hartelijk dank voor de vele reacties.

Alles is mij overduidelijk. En de OR heeft dit vandaag ook duidelijk gemaakt aan de personeelsdienst.
Zij zagen hun fout onmiddelijk in en hebben dit rechtgezet...
Er worden nu geen extra 36 minuten afgehouden bovenop de 8 uur ADV die worden ingehouden bij een recup dag ADV.

Ergens vindt ik het wel jammer dat dit al zo was sinds 2006 en niemand anders die dat ooit opgemerkt had. :S

anyhow... heel erg bedankt voor de assistentie.

de reden

#8 , 22 jan 2015 21:42

Hartelijk dank voor de vele reacties.

Alles is mij overduidelijk. En de OR heeft dit vandaag ook duidelijk gemaakt aan de personeelsdienst.
Zij zagen hun fout onmiddelijk in en hebben dit rechtgezet...
Er worden nu geen extra 36 minuten afgehouden bovenop de 8 uur ADV die worden ingehouden bij een recup dag ADV.

Ergens vindt ik het wel jammer dat dit al zo was sinds 2006 en niemand anders die dat ooit opgemerkt had. :S

anyhow... heel erg bedankt voor de assistentie.
bij die rechtzetting moeten ze dan wel 5 jaar terug gaan in de tijd

wet 3-7-1978
Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Actuele Thema's”