Rechtsgeldigheid "vaststellingen" CityParking

Alexto
Topic Starter

Rechtsgeldigheid "vaststellingen" CityParking

#1 , 13 sep 2007 19:40

Iemand van jullie die enig idee heeft in hoeverre de vaststellingen die verricht worden door controleurs van de firma CityParking, ook gekend als Parketing SA/NV uit Brussel, zijnde een privé firma,
op de parking van bvb. LIDL kunnen aanleiding geven tot het innen door die firma van een "forfaitaire schadevergoeding van 40,00 Euro" bij niet naleven van het interne parkingreglement ?

Concreet :
Mijn echtgenote parkeert haar voertuig op de private parking van de LIDL te Diksmuide (West-Vlaanderen). Zij is gehaast en vergeet haar parkeerschijf voor de voorruit te plaatsen, zoals vereist door de geafficheerde parkingreglementering.
Zij is ongeveer 15' binnen in de LIDL en teft bij haar terugkomst aan haar voertuig een overschrijvingsformulier van de Parketing SA/NV onder de ruitenwisser,
met een aanmaning om een forfaitaire schadevergoeding van 40,00 Euro per overschrijving te betalen, binnen de 5 dagen, aan die firma,
gevolg aan de vaststellingen van een privé controleur die op het formulier enkel datum, uur en nummerplaat, alsmede zijn paraaf noteerde.
Bij gebreke van betaling zal via gerechtelijke stappen het verschuldigde bedrag ingevorderd worden voor een rechtbank van het arrondissement Brussel (als enige bevoegd)

Bij nazicht blijkt die firma nog een 2° aanmaning per post toe te sturen,
na identificatie van de houder van de nummerplaat !

Het laatste houdt mi. een schending van de persoonlijke levenssfeer in, en een strafbaar feit, en bijgevolg vraag ik me af in hoeverre het geheel van de handelingen van die privé firma enige rechtsgeldigheid heeft. :?

Iemand die hieromtrent een gefundeerde mening heeft ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Iris_1978

#2 , 18 sep 2007 17:42

Wettelijk gezien mogen gemeenten het uitschrijven van parkeerboetes uitbesteden aan privé-bedrijven. Het lijkt me dan ook logisch dat deze bedrijven de nodige opzoekingswerken mogen uitvoeren om dit werk uit te voeren.

...dacht ik.

Alexto
Topic Starter

#3 , 19 sep 2007 00:18

Klopt, in zoverre het gaat om privé bedrijven die handelen in opdracht van een gemeente, en dit op de openbare weg en/of het openbaar domein.
Op dat ogenblik kunnen zij via de gemeente en het Ministerie van Binnenlandse Zaken de identificatie van de houders van de nummerplaten aanvragen.

Dit geldt m.i. niet voor privé firma's die handelen op een privé parking in een gemeente die met die firma geen enkel samenwerkingsverband heeft.
In dit geval kan de identificatie enkel worden bekomen door misbruik te maken van privileges, eigen aan andere opdrachten.

http://www.senat.be/www/?MIval=/publica ... 99&LANG=nl
De heer Renaat Landuyt, minister van Mobiliteit. - Ik geef een juridisch antwoord, maar het heeft toch ook politieke waarde.

Kunnen concessiehouders van privé-parkeerplaatsen aan de identiteitsgegevens van nummerplaathouders geraken? In het voorbeeld van de heer Noreilde, waar het gaat om een parkeerterrein van een warenhuis, is het antwoord duidelijk: neen. Daar is geen legale basis voor. Indien een overheidsdienst in een dergelijk geval zou meewerken aan het vermelden van de eigenaars van de nummerplaat, is er een duidelijke fout gemaakt. Toch benadruk ik dat er een grijze zone bestaat. Die bestaat daar waar gemeenten retributies vragen voor parkeerplaatsen die zij hebben aangelegd en waarvoor zij samenwerken met concessiehouders.

In die situatie mogen mijn diensten de gegevens over de nummerplaten doorgeven. We moeten er wel op toezien dat die concessiehouders, die soms ook bewakingsfirma's zijn en bijvoorbeeld ook op parkeerplaatsen van warenhuizen werken, die gegevens niet misbruiken. Dat zou oneigenlijk gebruik zijn van gegevens waarop ze recht hebben omdat ze voor een gemeente concessiehouder zijn voor het innen van retributies.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”