@Franciscus: Ik moet u alweer bedanken, ik heb het artikel gelezen en het is me nu allemaal heel duidelijk: zoals ik al dacht waren het niet de Joden die "vriendelijk zonder nadenken meewerkten" maar de Belgische overheid en de stedelijke administraties want er werd gedreigd met zware straffen als de Joden de verordeningen niet opvolgden. Waarmee we wel een heel eind ver van het oorspronkelijke onderwerp van deze discussie verzeild geraakt zijn. Desondanks uitermate boeiend en interessant!
Neen we zijn niet ver weg van het onderwerp, we zitten in de kern van het probleem ivm het opgeven van privacy.
Werden de joden niet geregistreerd als jood, werden ze niet vermoord.
Maw, het zijn van 'jood' was in België geen probleem voor 1940. Na 1940 wel door het invallen van het nazisme.
Wat nu 'geen probleem' is kan na een regimewissel wel een probleem worden.
Ik geef een zeer concreet voorbeeldje van nu.
Open VLD stelde eens voor dat de kerk niet automatisch hun dotatie krijgt, maar dat de burger moest invullen op zijn belastingbrief naar waar zijn geld mocht naartoe gaan. (kerk, moslimgemeenschap, joodse gemeenschap, vrijzinnigen en noem maar op)
Op eerste zicht een goed voorstel. Tot je verder nadenkt. Dan stel je vast dat de overheid aan een volkstelling doet op basis van religieuze-filosofische overtuiging. De overheid weet dan perfect wie tot welke strekking behoord.
Nu is dit een thema die tot de privésfeer behoord, maar na de registratie weet de overheid wie wat en waar.
Zolang er godsdienstvrijheid is, en vrijemeningsuiting bestaat is dit geen probleem.
Maar mocht een of andere religieuze strekking aan de macht komen, zijn deze gegevens in handen van de overheid al heel wat gevaarlijker.
Nog een voorbeeldje, het globaal medisch dossier.
Op eerste zicht een handig instrument voor zorgverleners. Zowel je arts als ziekenhuis kan uw medische achtergrond opvragen in een databank.
Zeer interessant als je eens naar een ander ziekenhuis of arts gaat. Die kunnen met een paar klikken aan uw gegevens.
Maar wat na een regimewissel of wet, die zegt dat verzekeringsmaatschappijen ook toegang krijgen tot die gegevens? Dat is al heel wat gevoeliger.
Nog een zeer concreet voorbeeldje.
Fortis Nederland (en nu ook België) kondigde aan dat ze klantgegevens (betalingsverkeer) gaan doorverkopen.
Maw, als je wat veel ziekenhuiskosten met betalen, of andere medische kosten, is het een koud kunstje voor analisten van verzekeringsmaatschappijen om op basis van het betalingsverkeer van potentiele klanten een risicoanalyse te maken.