#11 , 06 jun 2014 10:48
Alles kan, in deze...
De aannemer kan de origine van de fraude zijn (hij wordt dan 2 x betaald). Nogal onwaarschijnlijk.
De post kan verweten worden dat de stukken die aan haar worden toevertrouwd niet veilig zijn. Zie reportage Faroek, waar een filmpje getoond wordt waarbij de lopers voor die rode postbussen worden gestolen. Misschien zelfs handlangers bij de post zelf? Nochtans kan de post, naar eigen zeggen, niet verantwoordelijk zijn: 100% veiligheid bestaat niet...
De bank, die zulke grote bedragen zonder enige controle overschrijft. Kan je een rekening openen met een vervalste of gestolen identiteitskaart? In dit geval heb ik de naam en adres van de begunstigde; adres kan al niet kloppen: google maps toont een (onbewoonbare) loods die te koop staat. Probeer ook maar eens een grote som cash af te halen: daarvoor moet je een afspraak maken, moet je identiteitskaart laten uitlezen, tekenen enz. (lastig, zelfs al is het je eigen geld).
Nochtans is de bank volgens eigen zeggen niks te verwijten.
De klant, ik dus, ben niet voorzichtig genoeg geweest. Eigen schuld dus? Of heb ik het geld misschien naar mijn eigen rekening overgeschreven (al zie ik niet in hoe ik daar beter van word, mijn betaling was niet bevrijdend...)
En wat doet de politie? Geen flauw idee, zelfs als benadeeld persoon word je niet op de hoogte gehouden. In Antwerpen is een onderzoeksrechter aangeduid die alle gevallen samen onderzoekt, in Brussel gebeurt er niks mee (heb ik van horen zeggen, maar wat is daarvan waar?).