Factuurfraude

BartVM
Topic Starter

Factuurfraude

#1 , 03 jun 2014 14:54

Vorige maand heb ik ,via de post, een vervalste factuur gekregen voor werken aan ons huis, die ik heb betaald (veeel geld)...
Bij de betaling vulde ik plichtsbewust de naam en het adres van de ondernemer in. Sinds totstandkoming van SEPA moeten banken niet meer nakijken of naam en rekeningnummer wel overeenkomen. (bedankt Europa!)

Het bedrog kwam pas na een aantal weken uit, toen de ondernemer vroeg waarom ik niet betaalde.

Er werd bij de plaatselijke politie een PV opgemaakt, waarbij ik als benadeeld persoon werd aangeduid.

Mijn bank werd op de hoogte gesteld, mijn rechtsbijstandsverzekering probeerde de gestorte som terug te eisen van bank van begunstigde, spijtig genoeg was de rekening al leeg gehaald.

Via de politie kom ik verder niks te weten, zij zeggen dat ik mij als benadeeld persoon moet laten verklaren!?

Eén advocaat vertelde dat één van haar cliënten, die in hetzelfde schuitje was verzeild als ik, terugbetaling heeft gekregen van zijn bank
(som min BTW!?). Er werd niet bij verteld wat de reden van terugbetaling was...

Enig idee wat ik nog kan doen? (Liefst geen antwoorden in de zin van: je had beter moeten opletten, nakijken enz: ben ik niks meer mee).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 03 jun 2014 20:03

Hopen dat de politie de bende nog klist? Voor de rest denk ik dat dit een dure les gaat zijn, noch de bank noch de aannemer valt, hier iets te verwijten.

BartVM
Topic Starter

#3 , 04 jun 2014 12:09

Een dure les, ja, bij die gedachte ben ik mij stilaan aan het neerleggen. Het ziet ernaar uit dat hier niks aan te doen valt, behalve hopen op goed politiewerk (al schijnt dit niet één van hun prioriteiten te zijn, in Brussel). En dan hopen dat de centen kunnen gerecupereerd worden van dikwijls niet-solvabele fraudeurs.

Maar dan toch nog enkele vragen...

Waarom is die ene cliënt terugbetaald? Waar kan ik info krijgen over wat de politie ondertussen is te weten gekomen? Wat met de post, die brieven toch "behoorlijk" dient af te leveren? Waar kan ik andere mensen vinden die in dezelfde situatie zitten? Waarom lees ik dat bedrijven veel geld verliezen door deze praktijken, terwijl het de klant is die toch een niet-bevrijdende betaling heeft gedaan, en dus nog eens moet betalen?

Reclame

Vandebos

#4 , 04 jun 2014 12:36

Heeft u een dossier bij de bank ingediend? Heeft u reeds om een onderhoud met de bank gevraagd? Als u op de overschrijving naam en adres vermeld heeft kan de bank u moeilijk kwade trouw of grove nalatigheid in de weg leggen. Onlangs is er over dit type van fraude nog een reportage geweest waarbij werd meegedeeld dat de meeste slachtoffers door de banksector werden terugbetaald.

Persoonlijk zou ik los van het strafrechtelijk onderzoek, waarin u zich inderdaad best benadeelde partij stelt, dringend eens bij uw bankdirecteur gaan informeren naar de stand van zaken.

glenn1976
Contacteer: Website

#5 , 04 jun 2014 12:41

Een vraag die je ook kan stellen is hoe de fraudeurs aan die factuur zijn geraakt. Mogelijks bevond deze zich in een postzak die op een bepaald punt werd gedropt door iemand van de post en daar uren onbeheerd is blijven staan tot de postbode van die wijk langskwam om die zak te kunnen verdelen. Je kunt je dus de vraag stellen of de post een deel van de verantwoordelijkheid moet dragen en/of ze hierdoor actief of passief meewerken aan fraude door zakken met post onbeheerd achter te laten op plaatsen waar iedereen bij kan.

Vandebos

#6 , 04 jun 2014 12:43

Men vermoedt handlangers in het postsorteercentrum zelf.

BartVM
Topic Starter

#7 , 04 jun 2014 14:21

Heeft u een dossier bij de bank ingediend? Heeft u reeds om een onderhoud met de bank gevraagd? Als u op de overschrijving naam en adres vermeld heeft kan de bank u moeilijk kwade trouw of grove nalatigheid in de weg leggen. Onlangs is er over dit type van fraude nog een reportage geweest waarbij werd meegedeeld dat de meeste slachtoffers door de banksector werden terugbetaald.

Persoonlijk zou ik los van het strafrechtelijk onderzoek, waarin u zich inderdaad best benadeelde partij stelt, dringend eens bij uw bankdirecteur gaan informeren naar de stand van zaken.
Dossier is bij de bank ingediend. Ik wacht nu nog op reactie vd bank van begunstigde...(onofficieel gehoord dat zij hun aansprakelijkheid betwisten).

Als u iets meer kon vertellen over die reportage, kan ik daar verder op zoeken...

Mij is afgeraden klacht in te dienen bij een onderzoeksrechter: kost alleen maar geld om binnen een paar jaar te horen dat onderzoek niets heeft opgeleverd (Brussel...)

Vandebos

#8 , 04 jun 2014 15:42

dit is de reportage uit opgelicht!

http://tvblik.nl/opgelicht/21-januari-2014" onclick="window.open(this.href);return false;

Er was er ook eentje van een belgische zender doch deze is niet online terug te vinden. Dacht dat er in koppen een item aan gewijd werd.

de reden
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jun 2014 09:02

noch de aannemer valt, hier iets te verwijten.
als de aannemer niks te verwijten valt hoe komt de bende dan aan die gegevens ?
als die firma zijn gegevens onvoldoende beveiligd ligt daar toch minstens een fout die hiervoor de gelegenheid schept

als klanten van een bank slachtoffer worden van bendes die de bank hebben gehackt worden er toch ook benadeelde klanten vergoed
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

mava105

#10 , 06 jun 2014 10:13

noch de aannemer valt, hier iets te verwijten.
als de aannemer niks te verwijten valt hoe komt de bende dan aan die gegevens ?
Door die factuur uit een postzak of brievenbus te vissen, en de gegevens erop (rekeningnummer waarop moet betaald worden) aan te passen .

BartVM
Topic Starter

#11 , 06 jun 2014 10:48

Alles kan, in deze...

De aannemer kan de origine van de fraude zijn (hij wordt dan 2 x betaald). Nogal onwaarschijnlijk.

De post kan verweten worden dat de stukken die aan haar worden toevertrouwd niet veilig zijn. Zie reportage Faroek, waar een filmpje getoond wordt waarbij de lopers voor die rode postbussen worden gestolen. Misschien zelfs handlangers bij de post zelf? Nochtans kan de post, naar eigen zeggen, niet verantwoordelijk zijn: 100% veiligheid bestaat niet...

De bank, die zulke grote bedragen zonder enige controle overschrijft. Kan je een rekening openen met een vervalste of gestolen identiteitskaart? In dit geval heb ik de naam en adres van de begunstigde; adres kan al niet kloppen: google maps toont een (onbewoonbare) loods die te koop staat. Probeer ook maar eens een grote som cash af te halen: daarvoor moet je een afspraak maken, moet je identiteitskaart laten uitlezen, tekenen enz. (lastig, zelfs al is het je eigen geld).
Nochtans is de bank volgens eigen zeggen niks te verwijten.

De klant, ik dus, ben niet voorzichtig genoeg geweest. Eigen schuld dus? Of heb ik het geld misschien naar mijn eigen rekening overgeschreven (al zie ik niet in hoe ik daar beter van word, mijn betaling was niet bevrijdend...)

En wat doet de politie? Geen flauw idee, zelfs als benadeeld persoon word je niet op de hoogte gehouden. In Antwerpen is een onderzoeksrechter aangeduid die alle gevallen samen onderzoekt, in Brussel gebeurt er niks mee (heb ik van horen zeggen, maar wat is daarvan waar?).

fieke0509

#12 , 06 jun 2014 10:53

In dit geval heb ik de naam en adres van de begunstigde; adres kan al niet kloppen: google maps toont een (onbewoonbare) loods die te koop staat.
Vergeet niet dat de beelden op Google Maps soms al een paar jaar oud zijn en niet 'live', dus daar kan je moeilijk op afgaan.

BartVM
Topic Starter

#13 , 08 jun 2014 16:14

Nu ik er nog eens rustig over nadenk...

De essentie van de zaak is dat die man die mijn overschrijving kreeg en dat geld heeft afgehaald, dat terug moet betalen. Waarom gebeurt dat niet?

mava105

#14 , 08 jun 2014 17:02

Probleem kan eenvoudig worden opgelost door de banken te verplichten het rekeningnummer EN DE NAAM van de ontvanger na te zien. Nu werken ze alleen maar met het rekeningnummer, zonder rekening te houden met de naam van de ontvanger van de gelden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#15 , 08 jun 2014 18:12

Nu ik er nog eens rustig over nadenk...

De essentie van de zaak is dat die man die mijn overschrijving kreeg en dat geld heeft afgehaald, dat terug moet betalen. Waarom gebeurt dat niet?
Indien u de naam kent van die persoon is er niets dat u weerhoudt om het geld terug te vorderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Actuele Thema's”