,
De dag van vandaag kan je het niet wegslaan in de kranten, nieuws of in het café(of dat doen we naar het schijnt ook al minder ...
)
De fameuze gemeentelijke administratieve sancties of in het kort GAS.
Wat is er nu eigenlijk naar voren gekomen in de kamer als wetsontwerp?
Een verhoging van de max boetes voor min en meerderjarigen;
+ 18 = 350 euro
- 18 = 175 euro
Voor gemeenschapsdienst zitten we met max periodes;
+ 18 = 30 uur gemeenschapsdienst
- 18 = 15 uur gemeenschapsdienst
De grens van minderjarigen waarbij GAS sancties mogen uitgereikt worden is verlaagd van 16 naar 14 jaar in het wetsontwerp.
Er is ook sprake van een verplichte bemiddeling voor minderjarige personen. Bovendien beschikt de burgemeester over de bevoegdheid om eventueel zelfs een tijdelijk plaatsverbod in te roepen.
______
Wat mij persoonlijk stoort is dat sommige bepalingen heel losjes door de gemeentes zelf kunnen bepaald worden en door de ambtenaren en politie in sommige gevallen enorm breed kan geïnterpreteerd worden.
Laat het mij heel duidelijk zijn wie sluikstort, vandalisme pleegt, geweld, ... of de orde verstoort in die mate dat we echt kunnen spreken van een verstoring heb ik het minste bezwaar dat deze GAS regeling wordt toegepast. Al zou ik persoonlijk eerder voor de gemeenschapsdienst en bemiddeling van de persoon in kwestie kiezen dan een GAS boete. (Maar ja in tijden van 'crisis' is het begrip geld plots zo veel meer interessanter voor sommige gemeentes.)
De laatste tijd zijn er dan ook al banale GAS boetes opgedoken in de diverse media en als je sommige gemeentes hun regels naleest. Kan je soms wel eens heel hard je wenkbrauwen optrekken. We nemen dan ook een voorbeeld: Dendermonde het zingen van zeden schendende lieden is uitdrukkelijk verboden. Voor de ene ambtenaar of politiepersoon is het ene lied zeden schendend voor de andere niet ...
Wat mij het meeste zorgen maakt is dat de scheiding der machten volledig wordt opgeheven bij deze GAS. De gemeente stelt de regels vast de ambtenaren en politie heeft soms genoeg ruimte om er zelf een interpretatie aan te geven zodat ze u toch een GAS kunnen opleggen. Daarmee bedoel ik de banale voorbeelden die al voldoende diverse media aandacht hebben genoten. En verder? Ik neem aan als u verzet wilt aantekenen u dit voor de politierechtbank zal moeten doen. Al vind ik dat de scheiding der machten bij deze GAS ver zo niet heel ver zoek is.
Stof tot discussie?
Bron:
http://www.dekamer.be/doc/PCRI/pdf/53/ip145.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; / Pg: 33 en volgend