Begrijp ik, maar dat eerste zult ge gelukkig nog niet zo gauw horen van een rasechte bewoner van de hoofdstad van Vlaanderen.Het verkeerd gebruik van me, men en m'n kan mij ook mateloos ergeren. Het verkeerd gebruik van "me" is vooral een Nederlands fenomeen heb ik gemerkt. Zinnen als "Gisteren heb ik me auto naar de garage gebracht." Verschrikkelijk. Dan heb ik nog liever "Gisteren heb ik men auto naar de garage gebracht." Nog steeds fout, maar de klank komt toch al in de buurt...
Af en toe maak ik sarcastische opmerkingen over mensen die niet goed spellen. Ik krijg dan soms het verwijt dat die mensen een of andere aandoening hebben. Ik erger me trouwens meer en meer aan het Arabisch-Nederlands.Een enkele dt fout kan ik nog best verdragen, maar als mensen overduidelijk geen enkele moeite doen om een beetje op hun spelling of zinsbouw te letten, begint het toch ook te kriebelen bij mij. het meest ergerlijke is wel het scrijven zonder leestekens of hoofdletters mensen moeten dan zelf maar zien uit te vissen waar de ene zin eindigt en de andere begint alsof we niks beters te doen hebben ongeloofelijk toch
Hoofdstad van Vlaanderen? Frans-, West-, Oost- of Zeeuwsvlaanderen? Vlaanderen was altijd ten westen van de Schelde. Daarom ook heb je in Antwerpen de uitdrukking "van over 't water". Dat was buiten Brabant, dat was het buitenland : Vlaanderen, de leenmannen van Frankrijk. Het moet dus gaan over een stad in een van deze provincies. Maar welke?Begrijp ik, maar dat eerste zult ge gelukkig nog niet zo gauw horen van een rasechte bewoner van de hoofdstad van Vlaanderen.
Mijn eigen ervaring zegt me dat het automatisme om correct te schrijven zeer snel degenereert door veel op internet te forummen of tegenwoordig zelfs door kranten te lezen:Taalfouten door 'gewone' mensen is aanvaardbaar en moet kunnen. Maar mensen die voor hun beroep met taal bezig zijn of veel teksten publiceren vb. op een forum , daar mag je een correct taalgebruik van verwachten.
Wat dacht je hier van :
iemand had het over het cijfer 27
het foute gebruik van hen en hun. Hen is een persoonlijk voornaamwoord en hun is een bezittelijk voornaamwoord
Hij is groter als mij. Twee fouten : moet zijn = hij is groter dan ik (ben)
't Zal altijd een probleem blijven.
Ja, dat proeft niet goed.Ge hebt de stad genoemd Oude Belg.
Maar waar ik gewoon horendul van word is van mensen die de uitdrukking "hoe noemt gij" durven gebruiken ipv "hoe heet gij". Dat is van een primitiviteit en achterlijkheid zonder weerga.