Moet een rechter die zo'n zaak krijgt dan de wet naast zich neerleggen?
Ik denk dat zo'n denkpiste iets te bekrompen is.
Voor zover ik weet moet iedere rechter zich idd aan de voorgeschreven wetten houden maar geven ze
er ook hun interpretatie aan. Zoniet dan zouden er waarschijnlijk veel meer gelijklopende uitspraken zijn
en weinig of geen precedenten. Of is ons wetboek zo uitgebreid dat iedere uitspraak idd anders is puur en
alleen gebaseerd op onze wetten. Kan ik moeilijk aannemen.
Ik zie gewoon ergens een parallel met het ooit zo besproken spagetti oordeel. Men had gelijk maar het was zo
vergezocht dat men zich alleen een rechter afkomstig van een andere planeet kon voorstellen
Dus in welke mate vinden jullie dat deze uitspraak ongeloofelijk wereldvreemd is. Hebben we hier te maken met
een juridische Leonard ?
En anderzijds: is een bedrijf die dergelijke zaken in gang steekt echt nog geloofwaardig. Me dunkt dat het betrokken
distributiebedrijf zijn eigen imago meer schade toebrengt dan wat anders.
Ik kan mij best voorstellen dat mensen denken waarom ze nog zouden gaan winkelen bij een keten die een ander
niks gunt zelfs geen afval. En hoe gek moet je zijn om onder allerlei voorwendsels voeding te reduceren tot afval
als blijkt dat daar geen echte redenen voor zijn buiten de gefabriceerde leugen dat de consument daar om vraagt.
Moeten we in deze dan aanvaarden dat de wet het ethische kan wegstemmen zonder meer ?