Allé mannekes, toch simpel. Wat je betaald mag je meenemen. Dus als ik de panelen van mijn buur betaal zijn ze mijn eigendom en wat mijn eigendom is wil ik ook in mijn bezit hebben
Volgens mij moeten de slimmen onder ons die extra kost toch kunnen afwimpelen? Het kan niet anders dan dat er wetten bestaan die gebruikt kunnen worden om de kosten te omzeilen.
Het is natuurlijk het makkelijkst om mee te gaan in populistische desinformatie maar het slaat werkelijk nergens op.
Je betaalt de panelen van je buur niet. Als je de netwerkbeheerders gelooft, en ik zou daar al voorzichtig mee zijn
, is de prijsstijging nodig om de kost van de groenestroomcertificaten te dragen. Dit is niet de aankoop van de panelen, maar een subsidie voor het opwekken van groene stroom. Men krijgt die voor zonnepanelen, windmolens, biomassacentraels en dergelijke.
Op zonnige dagen komt de overproductie van je buurman trouwens automatisch bij jou binnen, helaas rekent je electriciteitsleverancier je die stroom aan alsof ze van hen komt.
Er zijn wel rechtstreekse aankooppremies voor bv ecologische wagens, dakisolatie, dubbel glas, renovatiepremie, je kan daar altijd wat van gaan meenemen bij de buurman. Maar hou er rekening mee dat jouw buurman dan ook bij jou wellicht al wat dingen mag komen halen, want er is nogal wat gesubsidieerd in ons land. En subsidies worden altijd door iemand anders dan de gesubsidieerde betaald.