Bedankt Fore!
Ik had hem zelf aangeraden te vertellen dat hij deze Iphone gekocht had ergens op de zwarte markt aan een degelijke prijs ipv eerlijk op te biechten dat hij dit gevonden had. Zou dit wat uitgemaakt hebben?
Doet hij er het best aan een eventuele minnelijke schikking te aanvaarden?
Groeten,
Wat is nu toch eigenlijk het probleem ? Uw vriendje heeft gespeelt en verloren en nu gaat je nog eens adviseren om wat te gaan sjoemelen.
En dan maar klagen over vanalles en nog wat in de maatschappij over oneerlijk dit en egoistisch dat.
Ik had een 3 tal maand terug nog een gesprek met een rechercheur toevallig leren kennen via een groepsdiner van kenissen onder elkaar. Die zei: vroeger had je echt en "eerlijke criminelen". Het was hun full time bezigheid en werden ze gepakt, so be it, dat was het spel. Tegenwoordig zei hij denkt iedereen de slimme te kunnen uithangen en als met hun kop tegen de muur lopen dan gaan ze nog een keer proberen de slimme uit te hangen.
U vriend had gewoon dat moeten afgeven aan de politie dan had hij geen probleem. Nu heeft hij er wel één en het advies dat ik hier zo zie is
er eentje die ervoor zorgt dat je er nog meer krijgt.
Dergelijke zaken zijn dus wel degelijk zoals hierboven vermeld wettelijk bepaald.
Ik hoop echter één ding in deze topic. Dat men integenstelling tot de topic met betrekking tot verkeerdelijk overgeschreven geld op zijn rekening niet steeds gaat terugvallen op zijn eigen mening en graad van eerlijheid maar gewoon bij de wettekten en regels blijft.
Dit is/was fout dus sta recht als een volwassene en neem de verantwoordelijkheid op.
Op een wat meer persoonlijke noot en hoewel ik van een oudere generatie ben die opgroeide zonder gsm i pone en andere toestanden.
Ik kan begrijpen dat dergelijke toestellen tegenwoordig deel uitmaken van zijn personaliteit of zijn zijn. Zoals een Filofax dat was in de jaren 80.
Je zal dan maar al je kontakten in je i phone zitten hebben en ook toevallig dan het telefoonnummer van die " ene" die je al maanden nazit en
uiteindelijk toegaf. Ik bel je deze avond nog zeker weten. En tja daar sta je dan Faits divers ? ja zeker maar het zal je maar overkomen.
En als ik als zijnde opgevoed met andere waarden wordt bestempeld als een ouwe zak en eens mag roepen op dit forum What the F*** is er verkeerd met gewoon dat toestel af te geven aan barman of receptie. What the F*** is nu eigenlijk het probleem. Zijn we zo gehecht aan dingen zoals een iphone dat we niet eens meer dat greintje waardigheid in ons dragen en eens verder dan onze neus lang is denken?
En ja ik zie anderen al denken: ben ik wel zeker dat die barman dan hem zal afgeven als er iemand hem komt vragen ? Dus waarom hou ik hem
niet zelf .......... tja dat noemt men een ge-evolueerde maatschappij zeker
tja als je genoeg energie hebt om gedurende een week zo'n toestel aan d epraat te krijgen (met de bedoeling yeah right...) dan hebt ge genoeg energie ook om hem af te geven aan het dichtst bijzijnd politiekantoor. U krijgt dan ook een vrijgeleide waar door u beschermd bent tegen voorvallen als waarmede deze topic is gestart.
Mijn advies: eigen schuld dikke bult ga er dan op zitten ook. Want "eerlijke vinder" is denk ik eerder een volkspraat dan een wettelijke term.
voor zover krijgt de "eerlijke vinder" een vergoeding zoals voorzien in de wet als niemand het gevonden goed komt opeisen. De rest gaat naar
de Staat. Het is zij die heeft bepaald wat dat inhoud niet jij, ik of een ander
Als politieonderzoeker zal ik via de juiste wegen al te weten gekomen zijn wie de gsm in zijn bezit heeft. Een aantal nummers bellen (lijst ter beschikking via de provider, ik ben politie) om de link te leggen naar de persoon van uw vriend. Denk je nu echt dat na een week van verdwijning en sinds dien 2 maand getelefoneerd is door uw vriend met dat toestel ik geen enkele reden zie om te twijfelen aan feit dat uw vriend eigenlijk de dief van het toestel is.
U zegt: Dat is niet waar ? Tja bewijs het dan maar het is blijkbaar in uw vriend zijn bezit sinds het verdween en het is dan nog eens gebruikt ook ?
Gelukkig is de i phone slimmer .....