Iphone gevonden ... niet terug gegeven

Stijn1597
Topic Starter

Iphone gevonden ... niet terug gegeven

#1 , 31 mar 2011 16:36

Dag iedereen,

Een vriend van mij zit sinds kort in een penibele situatie. Tijdje geleden heeft hij een Iphone gevonden tijdens het uitgaan. Deze Iphone lag af en hij kon deze pas een week later terug opstarten via een vriend. Ook al stonden hier nummers in die hij kon bellen om een poging te doen hem terug te geven, maar heeft hij toen beslist om deze zelf te houden onder het motto "eerlijke vinder" ...

Nu 2 maand later krijgt hij bericht van de politie dat deze Iphone als gestolen opgegeven is en hij een verklaring moet gaan afleggen bij de politie.

Hebben jullie énige raad voor hem? Is zijn gedrag strafbaar? Is dit schuldheling?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 31 mar 2011 16:46

30/12/1975 Wet betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting

Art. 1
Ieder die buiten de particuliere eigendommen een goed vindt waarvan hij de eigenaar niet kent en er zich meester van maakt, moet het zonder verwijl afgeven aan een gemeentebestuur, bij voorkeur dat van de plaats waar dat goed gevonden is.
Deze verplichting geldt evenwel niet voor de goederen die buiten een woning zijn geplaatst om te worden opgehaald of op een vuilnisbelt zijn geworpen.

Art. 6. Overminderd het bepaalde in boek II, titel IX, van het Strafwetboek wordt overtreding van artikel 1 van deze wet gestraft met de straffen bepaald bij artikel 508 van het Strafwetboek.
Hoofdstuk VII en artikel 85 van het eerste boek van het Strafwetboek zijn toepasselijk op de misdrijven bedoeld in het vorige lid
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Fore

#3 , 31 mar 2011 16:55

Art. 508. Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank worden gestraft :
Zij die een roerende zaak die aan een ander toebehoort en die zij hebben gevonden of die bij toeval in hun bezit is gekomen, bedrieglijk verbergen of aan derden afgeven;
Zij die zich een door hen ontdekte schat toeëigenen ten nadele van de personen aan wie de wet een deel daarvan toekent.

Verzachtende omstandigheden
Art. 85. (Indien verzachtende omstandigheden aanwezig zijn, kunnen de gevangenisstraffen, de werkstraffen en de geldboeten onderscheidenlijk tot beneden acht dagen, vijfenveertig uren en zesentwintig EUR worden verminderd, zonder dat zij lager mogen zijn dan politiestraffen.) <W 2002-04-17/33, art. 7, 035; Inwerkingtreding : 07-05-2002>
De rechter kan ook een van die straffen afzonderlijk toepassen.
Indien alleen gevangenisstraf bepaald is, kan de rechter die straf vervangen door geldboete van ten hoogste vijfhonderd frank.
Indien ontzetting van de in artikel 31 genoemde rechten (...) voorgeschreven of toegelaten (is), kan de rechter die (straf) uitspreken voor een termijn van een jaar tot vijf jaar, of in het geheel niet opleggen. <W 09-04-1930, art. 32>

Reclame

Stijn1597
Topic Starter

#4 , 31 mar 2011 17:19

Bedankt Fore!

Ik had hem zelf aangeraden te vertellen dat hij deze Iphone gekocht had ergens op de zwarte markt aan een degelijke prijs ipv eerlijk op te biechten dat hij dit gevonden had. Zou dit wat uitgemaakt hebben?

Doet hij er het best aan een eventuele minnelijke schikking te aanvaarden?

Groeten,

Fore

#5 , 31 mar 2011 17:27

Geen idee.

Ik heb nooit rechten of aanverwanten gedaan, ik heb gewoon snel de wetgeving opgezocht.

Het kopen van gestolen goed is ook strafbaar:

Art. 505. <L 1995-04-07/57, art. 7, 004; Inwerkingtreding : 20-05-1995 Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot honderdduizend frank of met een van die straffen alleen worden gestraft :

1° zij die weggenomen, verduisterde of door misdaad of wanbedrijf verkregen zaken of een gedeelte ervan helen;
2° (zij die zaken bedoeld in artikel 42, 3°, kopen, ruilen of om niet ontvangen, bezitten, bewaren of beheren, ofschoon zij op het ogenblik van de aanvang van deze handelingen, de oorsprong van die zaken kenden of moesten kennen;) <W 2007-05-10/63, art. 2, 071; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
3° zij die de zaken, bedoeld in artikel 42, 3°, (omzetten of overdragen) met de bedoeling de illegale herkomst ervan te verbergen of te verdoezelen of een persoon die betrokken is bij een misdrijf waaruit deze zaken voortkomen, te helpen ontkomen aan de rechtsgevolgen van zijn daden; <W 2007-05-10/63, art. 2, 071; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
4° (zij die de aard, oorsprong, vindplaats, vervreemding, verplaatsing of eigendom van de in artikel 42, 3°, bedoelde zaken verhelen of verhullen, ofschoon zij op het ogenblik van de aanvang van deze handelingen de oorsprong van die zaken kenden of moesten kennen.) <W 2007-05-10/63, art. 2, 071; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
(De in het eerste lid, 3° en 4°, genoemde misdrijven bestaan, indien de dader ervan ook dader, mededader van of medeplichtige is aan het misdrijf waaruit de zaken genoemd in artikel 42, 3°, voortkomen. De in het eerste lid, 1° en 2°, genoemde misdrijven bestaan, ook indien de dader ervan eveneens de dader, mededader van of medeplichtige is aan het misdrijf waaruit de zaken genoemd in artikel 42, 3°, voortkomen, wanneer dit misdrijf in het buitenland is gepleegd en in België niet kan worden vervolgd.) <W 2007-05-10/63, art. 2, 071; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
(Behalve ten aanzien van de dader, de mededader en de medeplichtige van het misdrijf dat de zaken bedoeld in artikel 42, 3°, heeft opgeleverd, hebben op fiscaal vlak de misdrijven bedoeld in het eerste lid, 2° en 4°, uitsluitend betrekking op feiten gepleegd in het raam van ernstige en georganiseerde fiscale fraude waarbij bijzonder ingewikkelde mechanismen of procédés van internationale omvang worden aangewend.

Fore

#6 , 31 mar 2011 17:40

Ik had hem zelf aangeraden te vertellen dat hij deze Iphone gekocht had ergens op de zwarte markt aan een degelijke prijs ipv
ik denk dat dit valt onder het gerechtelijk wetboek

Artikel 870

Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

Maar misschien een grote DISCLAIMER plaatsen:

Ik ben zelf niet bekend in de materie, dus misschien een post afwachten van iemand dat wel is :)

float

#7 , 01 apr 2011 20:04

De bewijsvoering ligt in een strafzaak bij het openbaar ministerie.
Waar haal je je dat van die minnelijke schikking?

In ieder geval:
De bepalingen van Titel IX van het Strafwetboek zijn eveneens van toepassing d.w.z. 'MISDADEN EN WANBEDRIJVEN TEGEN EIGENDOMMEN'. Dit houdt onder andere diefstal in.
Eveneens zijn de bepalingen van mededader en medeplichtige van toepassing.

Ik zou toch opletten met het verhaal van de zwarte markt als je geen idee hebt van wat die verklaringen voor gevolg hebben. Leugens vertellen is gevaarlijk want als het OM erachter komt dat je gelogen hebt, dan zullen zij waarschijnlijk het feit van die leugen gebruiken gedurende het gehele dossier om aan te tonen dat je helemaal niet te goeder trouw was.

Persoonlijk zou ik een advocaat consulteren en aan hem de hele waarheid vertellen zodat hij u correct kan adviseren.

ganapathi tantra

#8 , 01 apr 2011 21:31

Bedankt Fore!

Ik had hem zelf aangeraden te vertellen dat hij deze Iphone gekocht had ergens op de zwarte markt aan een degelijke prijs ipv eerlijk op te biechten dat hij dit gevonden had. Zou dit wat uitgemaakt hebben?

Doet hij er het best aan een eventuele minnelijke schikking te aanvaarden?

Groeten,
Wat is nu toch eigenlijk het probleem ? Uw vriendje heeft gespeelt en verloren en nu gaat je nog eens adviseren om wat te gaan sjoemelen.
En dan maar klagen over vanalles en nog wat in de maatschappij over oneerlijk dit en egoistisch dat.

Ik had een 3 tal maand terug nog een gesprek met een rechercheur toevallig leren kennen via een groepsdiner van kenissen onder elkaar. Die zei: vroeger had je echt en "eerlijke criminelen". Het was hun full time bezigheid en werden ze gepakt, so be it, dat was het spel. Tegenwoordig zei hij denkt iedereen de slimme te kunnen uithangen en als met hun kop tegen de muur lopen dan gaan ze nog een keer proberen de slimme uit te hangen.

U vriend had gewoon dat moeten afgeven aan de politie dan had hij geen probleem. Nu heeft hij er wel één en het advies dat ik hier zo zie is
er eentje die ervoor zorgt dat je er nog meer krijgt.
Dergelijke zaken zijn dus wel degelijk zoals hierboven vermeld wettelijk bepaald.
Ik hoop echter één ding in deze topic. Dat men integenstelling tot de topic met betrekking tot verkeerdelijk overgeschreven geld op zijn rekening niet steeds gaat terugvallen op zijn eigen mening en graad van eerlijheid maar gewoon bij de wettekten en regels blijft.

Dit is/was fout dus sta recht als een volwassene en neem de verantwoordelijkheid op.

Op een wat meer persoonlijke noot en hoewel ik van een oudere generatie ben die opgroeide zonder gsm i pone en andere toestanden.
Ik kan begrijpen dat dergelijke toestellen tegenwoordig deel uitmaken van zijn personaliteit of zijn zijn. Zoals een Filofax dat was in de jaren 80.
Je zal dan maar al je kontakten in je i phone zitten hebben en ook toevallig dan het telefoonnummer van die " ene" die je al maanden nazit en
uiteindelijk toegaf. Ik bel je deze avond nog zeker weten. En tja daar sta je dan Faits divers ? ja zeker maar het zal je maar overkomen.

En als ik als zijnde opgevoed met andere waarden wordt bestempeld als een ouwe zak en eens mag roepen op dit forum What the F*** is er verkeerd met gewoon dat toestel af te geven aan barman of receptie. What the F*** is nu eigenlijk het probleem. Zijn we zo gehecht aan dingen zoals een iphone dat we niet eens meer dat greintje waardigheid in ons dragen en eens verder dan onze neus lang is denken?
En ja ik zie anderen al denken: ben ik wel zeker dat die barman dan hem zal afgeven als er iemand hem komt vragen ? Dus waarom hou ik hem
niet zelf .......... tja dat noemt men een ge-evolueerde maatschappij zeker :mrgreen: :mrgreen:
tja als je genoeg energie hebt om gedurende een week zo'n toestel aan d epraat te krijgen (met de bedoeling yeah right...) dan hebt ge genoeg energie ook om hem af te geven aan het dichtst bijzijnd politiekantoor. U krijgt dan ook een vrijgeleide waar door u beschermd bent tegen voorvallen als waarmede deze topic is gestart.

Mijn advies: eigen schuld dikke bult ga er dan op zitten ook. Want "eerlijke vinder" is denk ik eerder een volkspraat dan een wettelijke term.
voor zover krijgt de "eerlijke vinder" een vergoeding zoals voorzien in de wet als niemand het gevonden goed komt opeisen. De rest gaat naar
de Staat. Het is zij die heeft bepaald wat dat inhoud niet jij, ik of een ander

Als politieonderzoeker zal ik via de juiste wegen al te weten gekomen zijn wie de gsm in zijn bezit heeft. Een aantal nummers bellen (lijst ter beschikking via de provider, ik ben politie) om de link te leggen naar de persoon van uw vriend. Denk je nu echt dat na een week van verdwijning en sinds dien 2 maand getelefoneerd is door uw vriend met dat toestel ik geen enkele reden zie om te twijfelen aan feit dat uw vriend eigenlijk de dief van het toestel is.
U zegt: Dat is niet waar ? Tja bewijs het dan maar het is blijkbaar in uw vriend zijn bezit sinds het verdween en het is dan nog eens gebruikt ook ?
Gelukkig is de i phone slimmer ..... :roll: :roll:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

float

#9 , 02 apr 2011 18:00

1. In dit geval moet het gevonden voorwerp aan het gemeentebestuur worden gegeven, niet de politie.
2. Hij is niet verplicht zichzelf te incrimineren.
3. Het is aan het OM om de bewijzen te verzamelen en zij zullen wel oordelen onder welke kwalificatie de feiten vallen.

ganapathi tantra

#10 , 02 apr 2011 20:03

toen ik de pc opstarte was het eerste gedacht van mezelf: allee sjareltje blijf ne keer rustig je zal de mensen toch nie veranderen.
enige zelfspot is mij niet onbekend maar toch stel ik mij héél véél vragen bij dit soort handelingen.

betreffende afgeven gemeente/politie. Daat heb je idd gelijk float maar soms is die politie iets vlugger te vinden vooral dan s'nachts / 's avonds
Hij/zij isd idd niet verplicht zichzelf t eincrimeren maar ik denk dat je door dat wel te doen eerder een serieuze berisping zal bekomen ipv
extra stukje gedroogd vlees waar ge kunt op sjieken terwijl ge aan uw straf kunt denken door de slimmerik te blijven hebben uithangen
(oei ? is blijven + hebben+ uithangen wel taalkundig aanvaardbaar :o)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 apr 2011 20:21

Politie houdt register gevonden en verloren voorwerpen maar is idd bevoegdheid van de gemeente.
GSM diefstallen en soortgelijke staan hoog op het lijstje van de meeste parketten dus nogal kort op de bal en nogal strenge straffen.
Hij heeft hem gebruikt EN de code blijkbaar gekraakt...
hoe dom kan je zijn.

69_Shorty_69

#12 , 04 apr 2011 12:49

Tegenwoordig zijn veel elektronica zoals gsm's, computers/laptops en onlangs ook TV aansluitbaar op een netwerk zij het 3G, internet, GSM netwerk. Om al deze toestellen te laten werken op een desgevallend hebben zij een uniek ID. Niet nodig te zeggen dat alles dus identificeerbaar en traceerbaar is en het wordt hoe langer hoe erger.
Hij had het toestel idd ASAP moeten overmaken aan de bevoegde instanties nu gaat hij de gevolgen ervan dragen: hetzij voor diefstal/zichzelf toe-eiegenen van onrechtmatig goed, hetzij voor heling als je het verhaaltje van de Zwarte Markt volgt.
Ook het kraken van de code is al een strafbaar feit op zich.

Ik zou zeggen een goede advocaat nemen en hopen voor opschorting (als eigenaar zich burgerlijke partij stelt kan u dit al vrijwel vergeten), als dit het eerste feit, want uw schuld is zeker alvast bewezen.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Vandebos

#13 , 04 apr 2011 14:23

IMEI is wereldwijd uniek en heeft voldoende aan het klassieke 900/1800/2700 netwerk.

yrhd001

#14 , 04 apr 2011 17:25

Je kan ook eens art. 2270 proberen om het bezit van de iPhone te verantwoorden: bezit van roerend goed geldt als vermoeden van eigendomstitel. Dus het is niet aan de "eerlijke vinder" om zijn gedrag te verantwoorden maar aan de persoon die beweert dat hij niet de eigenaar is, om aan te tonen dat hij niet de eigenaar is.

yrhd001

#15 , 04 apr 2011 17:26

Bedoelde dus art. 2279 Burgerlijk Wetboek en niet art. 2270.
Mijn excuses

Terug naar “Actuele Thema's”