borstvoeding

JPV
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

borstvoeding

#1 , 14 jul 2010 22:22

even een tekst op internet hier plaatsen:
k heb vandaag mijn ligamenten gescheurd en ben hiermee naar de spoedafdeling van het ASZ in Aalst gegaan. Toen ik toekwam had mijn baby van 3,5 maanden honger. Het personeel van de spoed reed me in de rolstoel naar een aparte ruimte om mijn kind te voeden. Ik verging van de pijn en vroeg om mij meteen te helpen. Neen, ik moest eerst mijn kind in de kamer voeden en mocht pas door de gang naar de radiografie als ik klaar was met voeden. Ik heb toen aangedrongen om mij meteen te helpen, dat het niet nodig was om te wachten tot ik klaar was, dat ik gerust kon voeden in die rolstoel.

De verpleger herhaalde weer dat ik niet mocht voeden in de gang. Hij zei er dan bij dat dit het beleid was van het ziekenhuis. Ik was er samen met een vrijwilliger van het Mammacafé en mijn echtgenoot en zij waren beiden ook erg verbolgen. Ik vroeg dat reglement op papier, maar daar werd niet op gereageerd. Mijn echtgenoot was ook zijn geduld kwijt en vroeg opnieuw of we verder mochten naar de afdeling. Het mocht niet; het beleid van het ziekenhuis zegt dat je in het bijzijn van patiënten geen borstvoeding mag geven. Er waren geen andere patiënten en dan nog. Ik mocht mij kind wel een fles geven, maar niet de borst. Er kwam een tweede verpleger bij die meteen aan mijn echtgenoot vroeg om de dienst te verlaten. Dit heeft hij uiteraard geweigerd.

Ik ben dan gestopt met voeden en we zijn verdergegaan naar de dienst radiografie. Ik vroeg aan de secretariaatsbediende of ik daar in de wachtzaal mocht voeden en zij wist toch niet dat het niet kon. Ik vertelde wat er gebeurd was op de spoedafdeling en alle omstanders waren verontwaardigd. Ik werd in de wachtzaal gezet en enige momenten later kwamen de twee verpleegkundigen van de spoed en VIER politieagenten op ons af. Ik had volgens hen de wet overschreden. Als burger van België moet ik weten dat borstvoeding in het openbaar, openbare zedenschennis is. Gelukkig kwamen er een aantal omstanders om hen ook weerwoord te bieden dat het echt te absurd aan het worden was. Een van de agenten werd echt kwaad en begon zowat te schelden dat het een schande was, dat openbaar voeden echt bij wet verboden is, dat een vrouw toch ook niet op de grote markt in Aalst haar borsten moet bovenhalen, want dat is obsceen. We moesten zwijgen en mochten niet meer voeden, anders zouden er verdere stappen gezet worden. Een aantal andere verpleegkundigen zijn me dan komen halen omdat ik intussen onder de radiografie mocht.

Op de dienst radiografie stelde al het personeel ons gerust dat ze ook niet akkoord waren met de gang van zaken, maar als er een patiënt naar de politie belt kunnen ze dat niet tegenhouden.

Er heeft geen patiënt gebeld; het waren de verplegers van de spoeddienst zelf.

Ik ben coördinator van het Mammacafé. Wij organiseren moedergroepen op openbare plaatsen om het taboe rond borstvoeding weg te werken en dan wordt uitgerekend op mij de politie afgestuurd omdat ik mijn kind wil voeden op een spoedafdeling.

Is het mogelijk om wat aandacht te geven aan dit verhaal? Borstvoeding geven is niet obsceen en bij mijn weten geen openbare zedenschennis. We zijn echt bruut behandeld door de verplegers terwijl onze kindjes er op stonden te kijken. Ook één van de politieagenten was absoluut niet voor rede vatbaar. Met de protesterende omstanders erbij leek het wel een echte rel, één voordeel: ik voelde even de pijn aan mijn enkel niet meer.

iemand die weet waarom dit strafbaar zou zijn? lijkt me toch geen geval van openbare zedenschennis te kunnen zijn?

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 14 jul 2010 23:02

das gewoon reclame om hun organisatie wa in de belangstelling te zetten .

JPV
Topic Starter

#3 , 15 jul 2010 07:20

das gewoon reclame om hun organisatie wa in de belangstelling te zetten .
het is effectief gebeurd... de politie bevestigt dit ;)

Reclame

Tope

#4 , 15 jul 2010 11:37

In de Morgen van vandaag wordt een halve bladzijde gewijd aan dit incident onder de titel 'Directie ziekenhuis stuurt politie af op moeder die baby de borst geeft' (blz.5).

xena

#5 , 15 jul 2010 12:07

In de Morgen van vandaag wordt een halve bladzijde gewijd aan dit incident onder de titel 'Directie ziekenhuis stuurt politie af op moeder die baby de borst geeft' (blz.5).
is toch schandalig dat je uw baby gebruikt voor actie te voeren en reclame te maken voor je zaak !!!
waarschijnlijk afgekeken van die dierenrechtenorganisatie die dierenleed gaat filmen om de organisatie in de belangstelling te zetten .

een ziekenhuis is privéterein en zij bepalen de huishoudelijke regels punt andere lijn .

C&J

#6 , 15 jul 2010 12:12

Ik ken persoonlijk die mama en het is effectief gebeurd!
Heeft niets te maken met reclame hoor!
Het was echt een heel onterecht voorval, ze mocht haar baby niet voeden in een rolstoel op weg naar radiografie.
Flesvoeding mocht wel en ze beweerden dat het verboden was in het ziekenhuis.
De politie begon over openbare zedenschennis en dat het verboden is in België om in het publiek borstvoeding te geven.
Er waren nog 3 kindjes bij die echt bang geworden zijn.
De directie heeft zich al verontschuldigd, blijkbaar ligt het gewoon aan de verplegers op spoed en die politiemannen...

JPV
Topic Starter

#7 , 15 jul 2010 12:16

is toch schandalig dat je uw baby gebruikt voor actie te voeren en reclame te maken voor je zaak !!!
waarschijnlijk afgekeken van die dierenrechtenorganisatie die dierenleed gaat filmen om de organisatie in de belangstelling te zetten .

een ziekenhuis is privéterein en zij bepalen de huishoudelijke regels punt andere lijn .
huishoudelijke regels staan los van openbare zedenschennis.

De vraag van die moeder was net het tonen van de huishoudelijke regels waarin dit zou staan. En blijkbaar, volgens het ziekenhuis zelf, zijn er geen zo'n huishoudelijke regels.

bartvdv

#8 , 15 jul 2010 12:20

Stond er ook niet dat ze de kans had om borstvoeding te geven in een apart kamertje? En dat haar man haar terug op de gang heeft gezet? Ze had dus alle commotie kunnen vermijden. En natuurlijk verontschuldigt de directie zich.

En dat Gaia dierenleed filmt is niet om in de belangstelling te komen. Je kan wreedheid niet gaan vergelijken met borstvoeding geven.

JPV
Topic Starter

#9 , 15 jul 2010 12:26

Stond er ook niet dat ze de kans had om borstvoeding te geven in een apart kamertje? En dat haar man haar terug op de gang heeft gezet? Ze had dus alle commotie kunnen vermijden. En natuurlijk verontschuldigt de directie zich.
ze was borstvoeding aan het geven met gescheurde ligamenten. Men had haar niet willen doorvoeren naar de wachtzaal van radiografie omdat ze borstvoeding aan het geven was (terwijl dit in een rolstoel mét speciale kledij aan toch best niet-ontbloot kan). Dit lijkt me toch overdreven.

Het was nu wss ook niet de bedoeling om ontbloot in het midden van het onthaal borstvoeding te geven. Dan zou ik begrip hebben voor die spoedarts & de politie. Nu lijkt het me echter een overdreven reactie van een spoedarts om er de politie bij te halen (wss geïnspireerd op de vorige problemen in het ASZ in Aalst met een dronken, marginale familie). Ook de reactie van de politie lijkt me niet in verhouding.

Lex

#10 , 15 jul 2010 16:33

Er is niks natuurlijker dan een baby de borst geven, daarvoor hebben vrouwen borsten.

De vrouwen die momenteel op het strand liggen met een blote boezem zou ik geen eten willen geven en dat is geen probleem maar een baby voeden is openbare zedenschennis... :?: :roll:

xena

#11 , 15 jul 2010 18:44

De vraag van die moeder was net het tonen van de huishoudelijke regels waarin dit zou staan. En blijkbaar, volgens het ziekenhuis zelf, zijn er geen zo'n huishoudelijke regels.
word zelfs al nieuwsgierig ; wat staat er allemaal schriftelijk in uw huishoudelijke regels en bent u verplicht deze te tonen op vraag van eender welke bezoeker ? zou zeggen zet ze hier alvast online dan kan u altijd naar hier verwijzen kwestie om de nodige bewijsproblemen te voorkomen vind je ni -:))

vergeet vooral het hoofdstuk bedsporten niet is heel belangrijk :lol:

xena

#12 , 15 jul 2010 18:46

De vrouwen die momenteel op het strand liggen met een blote boezem
inderdaad zouden ze moeten verplichten

xena

#13 , 15 jul 2010 18:48

En dat Gaia dierenleed filmt is niet om in de belangstelling te komen. .
dan hadden ze met een deurwaarder moeten gaan ipv een camera .

JPV
Topic Starter

#14 , 15 jul 2010 19:29

word zelfs al nieuwsgierig ; wat staat er allemaal schriftelijk in uw huishoudelijke regels en bent u verplicht deze te tonen op vraag van eender welke bezoeker ? zou zeggen zet ze hier alvast online dan kan u altijd naar hier verwijzen kwestie om de nodige bewijsproblemen te voorkomen vind je ni -:))
even vergeten dat mijn huis geen openbare plaats is en een ziekenhuis wel?

Lex

#15 , 15 jul 2010 21:38

De vrouwen die momenteel op het strand liggen met een blote boezem
inderdaad zouden ze moeten verplichten
Verplichten?
Ik lig ook al eens graag in monokini op het strand of in de duinen, maar ik wil wel nog zelf beslissen waar en wanneer ik daar goesting voor heb.
Anyway, ik vind heel het verhaal nogal van de pot gerukt en ben blij dat het ziekenhuis zijn verontschuldigen al aanbood.
Wat ik wel jammer vind is dat de politie geen PV wilde opmaken!

Terug naar “Actuele Thema's”