inning en invordering

bahar
Topic Starter

inning en invordering

#1 , 09 apr 2010 14:06

Naar aanleiding van mijn stage moet ik kunnen bewijzen dat een fiscale schuld uit de jaren 1999-2000 al dan niet hoeft betaald te worden.

Concreet vb: meneer x krijgt vh Ontvangkantoor Belastingen een brief dat ze nog x EUR moeten betalen aan fiscale schuld (AJ 1999-2000)

in het verleden werden de aanslagbiljetten evenmin ontvangen.

Kan het dat zo een vordering opeens opduikt na 11 jaar?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2010 21:30

Hebt u het hoofdstuk over de verjaring al gelezen in het Wetboek Inkomstenbelastingen?

scorpioen

bahar
Topic Starter

#3 , 12 apr 2010 11:15

Heb ik zeker en vast gedaan.
Zo heb ik artikel 443 bis, 443 ter en 2244 bw geraadpleegd.

Ik ga ervan uit dat de belastingschuld verjaard is. En dan heb ik opgezocht wanneer een verjaring gestuit kan worden; dagvaarding voor het gerecht, een bevel tot betaling, of een beslag, betekend aan hem die men wil beletten de verjaring te verkrijgen.

Wanneer moeten deze verstuurd zijn zodat de fiscale schuld toch verjaard is in 2010?
het gaat om een fiscale schul mbt 1999,2000.

laatste post die men heeft ontvangen is in 2004 dus dat wil volgens mij zeggen dat het zeker en vast verjaard is?

Stagiaire

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 apr 2010 11:55

Het kan dat de belasting verjaard is.

Het kan ook zijn dat een verjaringstuitend bevel tot betalen betekend werd en de belastingplichtige dit "vergeten" is, zoals hij blijkbaar ook het aanslagbiljet niet ontvangen heeft.

Het is aan de belastingen om te bewijzen dat haar vordering niet verjaard is. Dus is het best als men nu aangesproken wordt om te betalen zich op de verjaring te beroepen. Als er stuitingsdaden geweest zijn zal de ontvanger dit laten weten.

scorpioen

Terug naar “Actuele Thema's”