Vakantie verblijf Belgische Ardennen niet zoals vermeld

Simvanoss
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vakantie verblijf Belgische Ardennen niet zoals vermeld

#1 , 31 aug 2024 10:13

Goedemorgen een ieder.

Mijn man en ik hebben in Stavelot een vakantie verblijf gehuurd voor een periode van 28 Augustus t/m 13 September 2024. We zijn nu dus op vakantie.
Dit verblijf gezien bij een aanbieder van vakantie verblijven waarna we terecht kwamen op de eigen website van dit verblijf.
Mijn man een aantal keer telefonisch contact gehad met de eigenaar en heeft het verblijf direct bij eigenaar geboekt en betaald.

Woensdagmiddag aangekomen en een snelle rondleiding gehad door eigenaar en een vriend aangezien eigenaar Franstalig is en zijn vriend redelijk goed Nederlands spreekt.

Wij waren op dat moment erg onder de indruk, zeker omdat het een kasteel betreft.
Het kasteel is voor ons alleen dat wil zeggen dat er 4 slaapkamers en 4 badkamers tot onze beschikking staan, eetkamer en 2 woonkamers.
Buiten is er een zwembad met ligbedden
De rest van het kasteel is afgesloten.

Vandaag (zaterdag) zijn er toch een aantal dingen waar wij het niet eens mee zijn.

Het houten trapje van tuin naar het zwembad is zo gammel dat ik er met leuning en al ben afgevallen.
Jammer genoeg heb ik mij goed bezeerd

Bij het zwembad zouden 2 Ibiza Lounge tenten behoren te staan. Dat is een verhoging waarop een 2 persoons matras ligt en waaroverheen een tentje moet staan zodat je een schaduwplek hebt.
Althans, zo stonden de foto’s op meerdere websites afgebeeld.
Dit klopt niet. Er staan 4 heel simpele ligbedjes zonder kussens erop.
De mooie lounge bedden staan achterin de tuin en zijn helemaal verrot. Liggedeelte is van hout.

In 1 badkamer is de grote ronde douchekop gespleten waardoor het water tegen de glazen wand komt ipv over je heen.

Ook blijkt de schoonmaak nauwelijks uitgevoerd te zijn. Vooral in de keuken is alles echt te vies om beet te pakken. We zijn een aantal uren druk aan het schoonmaken geslagen.

Toen ik gisteravond het plastic zakje uit een emmertje in een badkamer haalde lag er een dode muis onder. Ik kan mij niet voorstellen dat je dat niet merkt. De plastic zak was heel en de dode muis lag eronder.

Er is een grote tuin aanwezig waar tuinverlichting in staat.
De eigenaar weigert deze s’avonds aan te doen.
Erg jammer want met deze warmte is het buiten in de avond uren ook al is het donker nog goed vertoeven.
Door het missen van de verlichting is dat niet mogelijk.

Nu moet ik wel vermelden dat ik slecht ter been ben en ik een herseninfarct heb gehad.
De eigenaar is hiervan op de hoogte.

Wat wij ons ook afvragen is hoe het geregeld moet zijn qua brandveiligheid.
Er zijn een paar brandblussers aanwezig en twee brandtrappen.
De brandtrappen zijn voor ons niet bereikbaar want die bevinden zich achter de gesloten gedeelten van het kasteel.
Aangezien alle slaapkamers zich op de tweede verdieping bevinden is dit voor ons een angstige gedachten!

We hebben al meerde emails met eigenaar gehad omtrent de klachten maar hij reageert verbolgen en is niet van plan hier wat mee te doen.

Het is zeer duidelijk dat de verwachting die wij hadden door de getoonde foto’s totaal niet berust op de werkelijkheid.
De staat van het kasteel, de tuin en zwembad zijn slecht onderhouden en in verval geraakt.

We hebben een groot bedrag moeten betalen voor dit verblijf en het is mijn eerste vakantie na het CVA.

Eerlijk gezegd weten we nu niet wat te doen.
We zijn onaangenaam verrast door de boze houding van de eigenaar.

Ook is de wetgeving in Belgie misschien anders als in Nederland?

Is er iemand die zo vriendelijk wil zijn om ons te laten weten wat wij nu kunnen doen?

De eigenaar zover krijgen om alle gebreken oplossen en de luxe aan te bieden zoals is vermeld op de website en is te zien op de foto’s.
We willen ons graag veilig voelen en dat we krijgen wat er beweerd wordt.

Indien dit niet lukt willen we eigenlijk (gedeeltelijk) ons geld terug.
Eventueel vertrekken wij hier zodat de niet genoten verblijf dagen direct terug betaald worden en gaan we op zoek naar een ander verblijf in deze prachtige omgeving

Hoe krijg je een onwillige en ongeïnteresseerde verhuurder zo ver dat hij nakomt wat hij aanbiedt?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet

Simoné

LeenW

#2 , 31 aug 2024 10:36

Zelf foto's van alles maken => ingebrekestelling naar verhuurder => dagvaarden

mava105

#3 , 31 aug 2024 16:02

Was TS dan zelf niet persoonlijk aanwezig bij de bezichtiging of rondgang bij inhuurname?

Reclame

Thomas_A

#4 , 31 aug 2024 16:34

Niet juridisch antwoord: als de woning er op het eerste gezicht ok uitzag en nadien ontdek je bepaalde gebreken, is het dan de moeite of belangrijk genoeg om de vakantie te laten verpesten?

Bij misschien 2 van de 10 vakantiehuizen die ik de laatste jaren gehuurd heb, waren de prachtige lounge sets met kussens en bijpassende handdoeken en bloemen op de tafel, ook zo aanwezig. Altijd is er al wel iets meer afgeleefd of vervangen.

Je bent daar voor 2 weken. De keuken is nu schoon, dus dat kun je achter je laten. Stel dat je nog een eindschoonmaak moet betalen, zou ik nog durven stellen dat je de kuiskosten van de keuken daarvan zal aftrekken.

Maar laat het vooral je vakantie niet vergallen. En dat heeft er vooral mee te maken hoeveel aandacht je het geeft.

Simvanoss
Topic Starter

#5 , 31 aug 2024 18:09

Was TS dan zelf niet persoonlijk aanwezig bij de bezichtiging of rondgang bij inhuurname?
Goedemiddag
Dank voor de respons.

Bij aankomst hebben mijn man en ik een snelle rondleiding gehad van de eigenaar.
We waren erg onder de indruk van het kasteel en hebben tijdens de rondleiding niet echt opgelet of alles proper was en of àlles daadwerkelijk naar behoren werkt.

Tijdens de rondleiding heeft verhuurder niet alles aan en uit gezet .
Praktisch onmogelijk om dat te doen tijdens de korte tour van nog geen 25 minuten aangezien het een grote locatie betreft.

Bij gebruik kom je erachter dat bv 1 douche onbruikbaar is omdat de douchekop gespleten is waardoor de waterstraal over de glazen wamd spuit.

We hebben alles schoongemaakt en zijn daardoor niet uit het veld geslagen.

Wat wel beangstigend is zijn de niet toegankelijke nooduitgangen en trappen.
Slaapkamers bevinden zich op de 2de etage en dat is erg hoog om in geval van nood te moeten springen.

Het uitblijven van een reactie van de verhuurder op mijn val van een zeer gammel houten trapje is teleurstellend.
Empathisch vermogen alsook het in oplossingen denken van de verhuurder is toch best schokkend.

Zijn boze reactie op de melding van een aantal problemen is behalve onprofessioneel ook nogal bot.

Op iedere locatie kan een gebrek ontstaan en daar zou je, in mijn optiek, als verhuurder zijnde toch vriendelijk en daadkrachtig op moeten reageren.

Als de veiligheid van de gasten in het geding komt verwacht je een oplossing in plaats van een boze email.

Zowel huurder als verhuurder heb je rechten en plichten.
Dat is logisch.

Als verhuurder heb je de plicht om de huurder aan te bieden wat je beloofd.
Als daar een klein verschil in zit is dat geen probleem.
Als dat verschil dermate groot is dat het een negatieve bijdrage levert aan de vakantie moet je daar iets aan doen.
Ofwel je haalt de foto’s van de website om geen valse verwachtingen te geven of je zorgt dat alles aanwezig is wat er op de foto’s te zien is.
Nogmaals, kleine verschillen doen er niet toe.

Hoe het wettelijk geregeld is in Belgie is ons nog niet bekend.

Aangezien we te maken hebben met een verhuurder die een boze reactie geeft en nu niets meer laat horen is uitermate onprettig

mava105

#6 , 31 aug 2024 18:40

In 1 badkamer is de grote ronde douchekop gespleten waardoor het water tegen de glazen wand komt ipv over je heen.

I
Er zijn 4 badkamers aanwezig. Gebruik dan gewoon een andere badfkamer of wissel de koppen gewoon met deze van een andere badkamer

Franciscus

#7 , 31 aug 2024 20:13

Ik vermoed dat jullie Nederlanders zijn?

Wallonië gaat al een andere wetgeving (decreten) hebben dan Vlaanderen of Brussel.
Dit door de opsplitsing van BE in drie gewesten (Vlaanderen Brussel en Wallonië) en gemeenschappen. (Nederlandstalig - Franstalig en Duitstalig)
Kijk eens met volgende trefwoorden op een zoeksite

'verhuren vakantieverblijven in Wallonië wetgeving"

Taal in Wallonië is Frans
Hopelijk hebben jullie een familiale verzekering een rechtsbijstandsverzekering ook voor contractuele zaken en een specifieke reisverzekering

Stel uw verzekeringen al in kennis en vraag de brandweer een veiligheidsonderzoek te doen.

Een vakantiehuis openen in Wallonië: de nodige stappen
vakantiehuizen in de Ardennen
https://www.ardennes-etape.be › blog-gite › reglementerin...
21 feb 2020 — “U bent verplicht om uw uitbating te melden aan het Commissariat Général du Tourisme (CGT voor de vrienden) om alle vakantiehuizen in kaart te ...

Marcus Aurelius

#8 , 31 aug 2024 21:52

Hoeveel heeft u voor dit verblijf moeten betalen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Simvanoss
Topic Starter

#9 , 01 sep 2024 12:25

Hoeveel heeft u voor dit verblijf moeten betalen?
Bedrag is 5500 voor 2 personen voor 15 dagen

Thomas_A

#10 , 01 sep 2024 12:34

Dan begrijp ik het helemaal niet.

Uiteraard is dat veel geld en verwacht je daardoor luxe, maar dat komt doordat je er met veel meer kan verblijven. Met 4 koppels is dat voor elk een kamer en badkamer een redelijke prijs voor 2 weken.

En waarom blijven doorgaan over een kapotte douchekop als er 4 badkamers zijn voor jullie 2?

Franciscus

#11 , 01 sep 2024 17:26

Wat van belang is vooral van belang is de onveiligheid voor de gebruikers..
in tweede het niet leveren wat gevraagd en aangeboden wordt dus bruikbare en degelijk meubilair en keuken.
Lekkende of kapotte kraan zijn idd. het laatste waar u moet mee bezig zijn.

Simvanoss
Topic Starter

#12 , 02 sep 2024 12:52

Beste Thomas A

De prijs is vast dus ongeacht het aantal personen.
De douche kop waarnaar u refereert is zeker geen belangrijk punt.
Wat voor ons belangrijk is, is dat je een vakantie boekt naar aanleiding van de foto’s en omschrijving op de website.
Hier baseer je de sfeer en de verwachting op.
Als blijkt dat de foto’s zeer gedateerd zijn is dat teleurstellend.
De afgebeelde Ibiza style bedden bij het zwembad staan achter in de tuin en zijn inmiddels vergaan.

Als verhuurder zou je geen verkeerde indruk moeten willen wekken en zeker niet boos reageren als je daarop aangesproken wordt.

Dat ik een harde smak gemaakt heb van een houten gammel trapje wat aangetast is met houtrot is niet wat je wenst op vakantie.

De buitenverlichting mag niet aan s’avonds dus tijdens de nog warme avonden kunnen we niet in de tuin zitten.
De tuinpaden zijn moeilijk begaanbaar wat voor mij in het donker niet te doen is.

Als dan ook de brandtrappen en nooduitgangen achter gesloten deuren blijken te zitten is dat gevoel van veiligheid moeilijk te vinden.

Door een doorgemaakt CVA ben ik niet zo snel.

Wij zijn van mening dat als je iets verhuurd en je foto’s en informatie op de website plaatst, je dat die informatie juist moet zijn.
Kleine verschillen daargelaten
Maar ik verzeker u dat dit niet het geval is.

Een boze reactie bij klachten behoor je niet te geven als verhuurder.
Deze verhuurder is heel zakelijk ingesteld wat overigens prima is.
Maar als je daardoor het menselijke uit het oog verliest dan ben je niet goed bezig.

mava105

#13 , 02 sep 2024 16:07

Laat dat dan ook aan de verhuurder weten. wat voor nut heeft het van hier te zitten klagen?

Simvanoss
Topic Starter

#14 , 23 sep 2024 18:02

Goedemiddag.
Graag wil ik onze ervaring delen omdat we een paar vriendelijke behulpzame reacties hebben ontvangen.

De beheerder X heeft aan het einde van ons verblijf inspectie uitgevoerd en in orde bevonden.

Toen wij vroegen naar de door hem beloofde teruggave van de schoonmaakkosten gebeurde er iets opmerkelijks

X werd fysiek agressief waardoor ik ten val kwam.
Agressie tegen een vrouw die door een herseninfarct slecht ter been is, blijkt de beheerder normaal te vinden.
Ik kreeg een harde duw van deze menner.

Vervolgens beweerde meneer dat hij contact had opgenomen met de burgemeester van Stavelot alsook met het plaatselijke politiebureau.
De politie zou direct komen als wij aan bleven dringen op de beloofde teruggave…
Dit zou volgens X strafbaar zijn…

Vol verbazing en ongeloof zijn wij toen zelf naar het politiebureau in Stavelot gegaan.
Opvallend want op vrijdag 13 September was het bureau gesloten.
De aanwezige agent deed de deur open en vertelde ons dat het verhaal wat X had verteld heel anders was.
Namelijk dat wij zouden weigeren het kasteel te verlaten. Dat zou natuurlijk wel een strafbaar feit zijn.
Dit is door ons nooit gezegd en ook niet gedaan.

Deze agent gaf aan dat dit geschil geen politie zaak is en deed vervolgens de deur dicht.

Wij zijn vervolgens terug gereden naar Nederland.
Een aparte maar zeer vervelende ervaring rijker.

De beheerder blijft volhouden dat de getoonde foto’s op de verschillende websites zijn bedoeld voor reclame doeleinden en dat daar geen rechten aan ontleend mogen worden.
Dit noemen wij oplichting.
Door de getoonde foto’s creëren je immers een verwachting alsook een sfeer impressie

Dat iemand die zulk gedrag vertoont überhaupt een dienstverlenend beroep uitoefent is onbegrijpelijk.

Zoveel onbegrip. Desinteresse.
Zo’n mooie locatie met zoveel achterstallig onderhoud waardoor gevaarlijke situaties ontstaan is zorgelijk.
Houtrot maar ook de nooduitgangen die onbereikbaar zijn.

De fysieke agressie tegen mij waardoor ik ten val kwam en mij ernstig bedreigd voelde

Kali

#15 , 23 sep 2024 19:11

Waarom hebt u op het ogenblik dat u bij de politie was geen klacht neergelegd voor het fysieke geweld?

Terug naar “Actuele Thema's”