Ereloon advocaat na overlijden?

Katrientje81
Topic Starter

Ereloon advocaat na overlijden?

#1 , 17 aug 2009 19:42

Hallo,

Mijn mama is onlangs overleden en zij was verwikkeld in een echtscheidingsprocedure die al bijna 7 jaar aansleept.

Ik ben enig kind en ik vermoed dat de procedure nu zal stopgezet worden. Kan de advocaat de kosten van zijn ereloon volledig op mij verhalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven

#2 , 17 aug 2009 21:51

Het kan zijn dat ik me vergis, maar zou zoiets niet afhangen van het huwelijksstelsel vermits de echtscheiding blijkbaar nog niet voltrokken was?
En het is niet omdat zij sterft dat haar schulden komen te vervallen.
Indien je erft, erf je alles niet enkel haar middelen.

Creatief

#3 , 23 jan 2010 22:55

Ja, de advocaat kan het ereloon op jou verhalen.

Mijn broer, vooroverleden op mijn moeder, verkeerde 9 jaar lang in een echtscheidingssituatie. Toen hij overleed, werden de advocaatskosten (8.500 €) verhaald bij de erfgenamen, namelijk mijn moeder en zijn petekind. Mijn moeder overleed enkele maanden later. De verdeling van de nalatenschap van mijn broer was nog niet afgehandeld.

In de aangifte van de SRR voor wat betreft de nalatenschap van ons moeder werden nog de advocaatskosten in de passiva opgenomen.

Reclame

Bartie

#4 , 24 jan 2010 10:00

Als de nalatenschap deficitair is of blijkt te zijn, zou u nog kunnen aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving of verwerpen...
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Terug naar “Actuele Thema's”