Pagina 1 van 1

Wegcode verandert nog maar eens ....

Geplaatst: 26 mar 2023 14:00
door Inazuma
Helaas geen 1 aprilvis ...

https://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf ... 3/16_1.pdf

Fietsstraat wordt Fietszone
Er komen andere borden voor (met zone ipv straat, uiterlijk tegen 2035) en de huidige zoneborden verdwijnen (tegen 2032)
Kruispunt heft fietsstraat niet meer op (regularisering van massale inbreuken bij initiële plaatsing)


Busstrook wordt nagenoeg gelijk gesteld met een bijzondere overrijdbare bedding
Je mag tov BOB enkel van richting veranderen vanop busstrook
Maar Busstrook is geen rijstrook meer, want geen deel meer van de rijbaan :!:
Art 19 inzake richtingsverandering stelt dat je zo links of rechts mogelijk tegen rand vd rijbaan MOET rijden bij richtingsverandering ... die bepalingen spreken elkaar dus diametraal tegen.

Takelwagens en opgeroepen diensten mogen op de reddingsstrook rijden


Gilkinet corrigeert geen enkele van zijn eerdere flaters
Waardoor oa bij gecombineerde Brusselse fiets/voetgangerslichten, de (brom)fietsers op doorlopend fietspad mogen doorrijden ... bij rood :!:

Re: Wegcode verandert nog maar eens ....

Geplaatst: 26 mar 2023 15:01
door Thomas_A
Inazuma, ik ga je ervan verdenken hier een hand in te hebben.

Louter om nog de enige overgeblevene te zijn die juist kan antwoorden op specifieke verkeerskwesties op dit forum.

Re: Wegcode verandert nog maar eens ....

Geplaatst: 02 apr 2023 18:52
door lohabra
Het ganse KB is erop gericht, om wegbeheerders die er niet in slagen een paar simpele verkeersborden correct te plaatsen, ter hulp te snellen.

Zo is het met fietsstraat en en zone fietsstraat .... oeps: voortaan dus fietszone.
Maar zo is het ook met verhoogde inrichtingen.

Zou de fietsersbond intussen al doorhebben, dat met dit KB het links inhalen van een fietser dus niet langer verboden is op verhoogde inrichtingen ?

Re: Wegcode verandert nog maar eens ....

Geplaatst: 03 apr 2023 12:51
door Inazuma
Het ganse KB is erop gericht, om wegbeheerders die er niet in slagen een paar simpele verkeersborden correct te plaatsen, ter hulp te snellen.
Inderdaad

De "middenrijbaan" is ook zo'n regularisatie van "halve" fietspaden
Zo is het met fietsstraat en en zone fietsstraat .... oeps: voortaan dus fietszone.
Er zijn er nu een hoop die juist ingericht werden ... maar nu nergens meer eindigen :roll:

De lobby van wegbeheerders die wetgeving systematisch overtreden, is duidelijk zeer sterk.

Het illustreert - voor zo ver nog nodig - dat verkeersveiligheid écht geen doel is maar een dekmantel
Zou de fietsersbond intussen al doorhebben, dat met dit KB het links inhalen van een fietser dus niet langer verboden is op verhoogde inrichtingen ?
Als het (zelfs per ongeluk) al geen fietszone geworden is natuurlijk ...