Zoals jullie waarschijnlijk in het nieuws hebben gezien, zijn er politieacties over het gehele land bezig. Ik citeer een nieuwsartikel:
Ik wil graag weten onder welke wettelijk basis ze vallen? Ik begrijp dat er gestaakt moet worden, maar als De Lijn aan het staken is, dan ligt het openbaar vervoer stil. Als onze agenten staken, dan beginnen ze nog méér te werken?“We zullen ons niet inhouden”, zegt Luc Breugelmans van het ACOD. “Op gewestwegen en invalswegen naar de centrumsteden zullen we over het hele land grondige controles houden op zowel boorddocumenten als alcohol. Ook aan opritten van autostrades zullen bestuurders ons treffen. We doen dat volgens de regels die ons zijn opgelegd, zonder tijdsdruk weliswaar. Dus ja, de files zullen overal stevig oplopen.”
Als ik toch in zo een file/wegafsluiting/controle terecht kom, hoe wettelijk zijn deze acties? Mag ik weigeren om gecontroleerd te worden op basis van machtsmisbruik en hinder zonder geldige reden? Of is er toch een wettelijke basis waarop ze kunnen terugvallen?
Graag jullie meningen over hoe legaal deze stakingen zijn