Ouderstage is een grote mislukking

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

#1 , 23 sep 2008 13:20

23/09/2008
bron http://www.gva.be/nieuws/binnenland/def ... 0DF4607D85}

De ouderstage is een grote mislukking. Sinds april 2007 kan de jeugdrechter ’onverschillige’ ouders van een criminele minderjarige verplichten om een stage van 30 uur te volgen, zodat ze de opvoeding van hun kind meer ter harte nemen. Maar tussen april 2007 en juni 2008 werd dit systeem amper 44 keer toegepast in heel Vlaanderen.

Het systeem van ouderstage werd tussen april 2007 en juni 2008 geen enkele keer toegepast in Gent, Dendermonde, Mechelen, Turnhout en Tongeren. Dat zegde Vlaams Minister van Welzijn, Stefaan Vanackere (CD&V), aan Vlaams Parlementslid Cindy Franssen (CD&V).

44 keer in heel Vlaanderen gedurende 15 maanden is erg weinig als je bedenkt dat de Vlaamse jeugdparketten ieder jaar ongeveer 25.000 criminele minderjarigen binnenkrijgen.

Drie redenen
Franssen geeft drie redenen op voor dit falen: het personeel moest nog aangeworven worden; de jeugdrechters zijn nog niet vertrouwd met de maatregelen; de ouderstage geldt voor ouders die “onverschillig” staan tegenover de gedragingen van hun kind, maar wat betekent dat?

Franssen dringt nu samen met minister Vanackere aan op een evaluatie van de wet. Eerder al vreesde professor strafrecht Raf Verstraeten dat de sancties (7 dagen celstraf en 137,5 euro) boete onvoldoende afschrikkend waren.

RR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 23 sep 2008 13:57

Ik ken het systeem niet, ik weet dus ook niet of het werkt maar wat ik wel weet is dat het hier altijd een eeuwigheid moet duren voor de mentaliteit van de rechters is gewijzigd.

Die trage mentaliteitswijziging, of eerder het gebrek aan mentaliteitswijziging van onze magistraten is er, mede, de oorzaak van dat sommige dossiers jaren blijven aanslepen.

Ik heb zo een sterk vermoeden dat mentaliteitswijzigingen niet tot de prioriteiten behoren van de conservatieve Vlaming.

Ik zou zelfs meer durven zeggen, ik heb soms het gevoel dat we hier nog in de tijd van de Guldensporenslag leven. :?

roderidder
Topic Starter

#3 , 23 sep 2008 23:43

Er valt iets voor te zeggen dat de paus en de rechters niet de meest progresieve mentaliteit als hoogste prioriteit moeten nastreven. Maar wil men niet wereldvreemd worden wel een hoge prioriteit maken om aan te sluiten bij de maatschappij en dat gebeurd de dag van vandaag nog steeds niet of slechts bij weinig rechtbanken!

Toch hebben de rechters en magistraten in het algemeen een hele grote achterstand in kennis van de maatschappij waarbij de focus hier gelegd wordt op managment technieken etc.

verstand zit er genoeg, maar veel te vaak zijn het eilanden van brainpower

elke firma zal falliet gaan als men de mentaliteit van de rechtbank overneemt. Waarom men het gerecht niet eens falliet verklaart is misschien eens een al te progressief denkspoor maar zoveel geld blijven pompen in een pallietief ziek systeem is ook geen goede optie.

Als men resultaatsverbintenissen met bijvoorbeeld zenders als EEN, canvas etc kan maken waarom dan ook niet met de rechtbanken?
Als ik minister van justitie zou worden dan kondigde ik de eerste dag al aan dat elke rechtbank eerste aanleg binnen een redelijk termijn een ISO 10001 moet behalen of zal moetn sluiten. (punt)

Goed presteren = voldoende financien
slecht presteren = minder financien > kan men niet rondkomen ok zoek maar een partner om te fusioneren ofwel heel (of gedeeltelijk) die rechtbank van eerste aanleg gewoon sluiten

De rechtbank moet eens leren dat ze een onderdeel van de maatschappij is en niet het topje van die maatschapij waar niet mee samen te werken valt. Dat zal ook zo zijn met dit project, gewoon omdat de burgerrechter en de strafrechter elkaar niet willen verstaan en tottaal hopeloos is om een sluitend en goed draaiend geheel te vormen met andere dienstverleners die vb. ouderschapscursus moeten inrichten.

RR

Reclame

roderidder
Topic Starter

#4 , 30 sep 2008 01:26

nu nog de daad bij het woord voegen aub

Vandeursen 26 september Hasselt

"Terwijl onze gerechtelijke structuren nog grotendeels gebaseerd zijn op datgene wat in de steigers werd gezet in de negentiende eeuw, blijkt dat in onze belangrijkste buurlanden - Nederland, Frankrijk en Duitsland - hervormingen ter verzelfstandiging van de gerechten in uitvoering zijn. In Nederland voeren de gerechtelijke entiteiten een integraal management. De regering sluit een soort beheersovereenkomst af met het Openbaar Ministerie. De korpschefs zijn er verantwoordelijk voor het beleid en beheer van hun korpsen."

RR

Lex

#5 , 30 sep 2008 10:53

nu nog de daad bij het woord voegen aub

Vandeursen 26 september Hasselt

"Terwijl onze gerechtelijke structuren nog grotendeels gebaseerd zijn op datgene wat in de steigers werd gezet in de negentiende eeuw, blijkt dat in onze belangrijkste buurlanden - Nederland, Frankrijk en Duitsland - hervormingen ter verzelfstandiging van de gerechten in uitvoering zijn. In Nederland voeren de gerechtelijke entiteiten een integraal management. De regering sluit een soort beheersovereenkomst af met het Openbaar Ministerie. De korpschefs zijn er verantwoordelijk voor het beleid en beheer van hun korpsen."

RR
Napoleon Bonaparte,geestelijke vader van ons hedendaagse recht,zou wellicht de dag van vandaag veroordeeld worden wegens misdrijven tegen de menselijkheid en het oorlogsrecht. Ons recht is dus grotendeels gebaseerd is op de (waan)ideeën van een oorlogsmisdadiger!

ZOLANG we vasthouden aan de code Napoléon, die een aftreksel is van het Romeinse recht, zal ons recht 'kommer en kwel zijn/blijven'.

Terug naar “Actuele Thema's”