Heb enkele jaren een volledig appartement gerenoveerd : kostprijs 40000€Ik ken nog thans sommige eigenaars die huizen verhuren maar zelf gaan 'dopen'
Werk gaan zoeken doen ze niet want ze hebben teveel werk met hun huizen.
Ook ken ik veel eigenaars die via erven, en veel geluk, ... wat eigendommen hebben die ze dan zeer duur verhuren.
De sukkelaars die daar huren komen er meestal bedrogen uit.
Persoonlijk denk ik dat veel eigenaars trachten zonder kosten en met de meeste waarborgen hun huizen (appartementen) trachten te verhuren.
Onderhoud doen ze niet of weinig. En als ze al iets laten maken zal het steeds met de goedkoopste materialen zijn. Van isoleren, energieoplossingen, .... hebben de meeste niet gehoord.
De eigenaars die het goed menen met hun huurders kan ik op 1 hand tellen. En als die dan bedrogen worden door hun huurders is dat meestal zeer triestig.
Maar hoe komt men aan 33% kosten bij huurinkomsten? Zeker niet van het KI of grondbelastingen. Want dat is ook al lang niet aangepast.
Een simpele schuifraam kost al 2500€... Als je dan verhuurt aan 600€ (zoals ik), moet je al 67maand verhuren voor je die 40000€ terugziet (en dan hou ik geen rekening met grondlasten, leegstand, tijd, opmaak plaatsbeschrijving etc etc etc etc...
67 maand, is 5.5jaar... tegen die om zijn, zullen er wel weer kosten komen. Misschien niet zo veel... maar er gaat altijd wel iets stuk. En na 20jaar kan ik weer opnieuw beginnen. Huurhuizen worden gewoon veel sneller uitgeleefd. Jammer, maar het is zo. Er zijn nu eenmaal wel wat huurders, die niet omgaan met andersmans gerief, alsof het van zichzelf is. En dat is geen veralgemening, maar het is zo globaal gezien.
Voor huizen/appartementen die niet geschikt zijn voor verhuur, of in slechte staat zijn, worden huurders goed beschermd. Huurders die zoiets meemaken, kunnen altijd een onderzoek laten doen door wonen vlaanderen (gratis).
En als er goedkope ikea kastjes hangen, dan zie je dat als je gaat huren. Je weet het dus op voorhand... meestal trekt dit de huurprijs naar beneden. And if you pay peanuts, you get monkeys