Paypal - Ebay - Kan dit zomaar ?

gebruiker

Re: Paypal - Ebay - Kan dit zomaar ?

#31 , 25 okt 2010 10:38

Ivm het terug zenden, heb je garantie dat er "IETS" teruggezonden word, maar niet over "WAT" ...
Je krijgt een lege doos met rommel terug, dan kan je niet bewijzen dat je niet gekregen hebt wat je moest krijgen...
Het blijft open voor 'misbruik'
In principe voorziet Paypal dit in hun voorwaarden van beroep tegen een SNAD (zie laatste link):

- No item was returned (empty box)
- The wrong item was returned

Terugkerend naar de rest van je reactie: is er dan in feite nooit iets teruggestuurd door je koper? Dit is toch de vereiste die Paypal voorziet om een annulering van een betaling te bekomen voor hun 'SNAD'?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Apocalips123
Topic Starter

#32 , 25 okt 2010 11:03

Die lijntjes hebben nut omdat dat uw overeenkomst is tussen de koper en uzelf. Door te bieden gaat de koper daarmee akkoord.
Paypal kan u zelfs niet dwingen om akkoord te gaan met de door hun voorgestelde oplossing. Meer zelfs, zij moeten uw overeenkomst met de koper respecteren.
----> Blijkbaar hebben deze lijntje toch geen juridische waarde voor Paypal.
DIT is het antwoord dat ik van Paypal ontving :
"u bent akkoord gegaan met onze gebruikersovereenkomst en daar in staat dat PayPal zich het recht behoudt voor om een definitieve beslissing te nemen over claims met betrekking tot objecten die aanzienlijk afwijken van de beschrijving als de koper en verkoper geen overeenstemming bereiken"

---> ALs verkoper heb je dus GEEN verweer en kan je dus alles terugbetalen aan de koper.... daar komt het op neer.

gebruiker

#33 , 25 okt 2010 11:26

Die lijntjes hebben nut omdat dat uw overeenkomst is tussen de koper en uzelf. Door te bieden gaat de koper daarmee akkoord.
Paypal kan u zelfs niet dwingen om akkoord te gaan met de door hun voorgestelde oplossing. Meer zelfs, zij moeten uw overeenkomst met de koper respecteren.
----> Blijkbaar hebben deze lijntje toch geen juridische waarde voor Paypal.
DIT is het antwoord dat ik van Paypal ontving :
"u bent akkoord gegaan met onze gebruikersovereenkomst en daar in staat dat PayPal zich het recht behoudt voor om een definitieve beslissing te nemen over claims met betrekking tot objecten die aanzienlijk afwijken van de beschrijving als de koper en verkoper geen overeenstemming bereiken"

---> ALs verkoper heb je dus GEEN verweer en kan je dus alles terugbetalen aan de koper.... daar komt het op neer.
Paypal is een Amerikaans bedrijf wat als gevolg heeft dat ze nooit akkoord gaan met iets dat ingaat tegen hun eigen gedachtenhang.

Paypal heeft in de VS reeds in het verleden bewezen dat ze voet bij stuk houden inzake feiten die wettelijk onaanvaardbaar zijn. Enkel bij het doorzetten van betwistingen én mits tussenkomt van advocaten die deze betwiste handelingen van Paypal dreigden voor een (Amerikaanse) rechtbank te brengen heeft Paypal deze betwiste handelingen opgelost door het betalen van miljoenen dollar aan schadevergoedigen in procedures waarbij honderden gedupeerden zich tegen de financiële gevolgen van een specifieke betwiste handelswijze van paypal keerden.

Probeer de volgende zoekterm maar in een zoek engine: "Paypal class action".

Interessante literatuur: http://news.cnet.com/2100-1017-842240.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

gebruiker

#34 , 25 okt 2010 11:35

Is het blokkeren van een Paypal rekening dan technisch geen bewarend beslag en vereist dit geen tussenkomst van een beslagrechter, wat bijkomstig dient betekent te worden door een deurwaarder?

JPV

#35 , 25 okt 2010 14:05

gezien Paypal geen Belgisch bedrijf is, is het niet nuttig om over beslagrechters etc. te spreken (tenzij je zeker bent dat in Engeland/Wales/USA/Luxemburg dit ook van toepassing is.

gebruiker

#36 , 25 okt 2010 19:03

gezien Paypal geen Belgisch bedrijf is, is het niet nuttig om over beslagrechters etc. te spreken (tenzij je zeker bent dat in Engeland/Wales/USA/Luxemburg dit ook van toepassing is.
Er kan van uitgegaan worden dat in Luxemburg dezelfde principes van toepassing zijn.

http://www.euroinfosurendettement.info/ ... nthese.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://ec.europa.eu/civiljustice/public ... s_4_en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Er kan toch nooit een beslag op een bankrekening gelegd worden door een bank in het geval er een betwisting gebeurt over een betaling door een derde op die bankrekening?

JPV

#37 , 26 okt 2010 15:39

is de rekening van die persoon wel een bankrekening? mss een rare vraag...

gebruiker

#38 , 28 okt 2010 14:11

Paypal staat vermeld in Luxemburg op de lijst van de banken

http://www.cssf.lu/fileadmin/files/List ... 131010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

I. Banques autorisées à exercer leur activité en application de l'article 2 de la loi du 5 avril 1993

Het gaat over een 'rekening' ===> bank + rekening = bankrekening.

https://www.paypal.com/nl/cgi-bin/websc ... es-outside" onclick="window.open(this.href);return false;

Apocalips123
Topic Starter

#39 , 28 okt 2010 16:19

Paypal staat vermeld in Luxemburg op de lijst van de banken

----> Bedankt voor de nuttige tip !
Ik heb preventief de visakaart laten blokkeren die verbonden was aan mijn PP account.
Weet niet of dat wel echt zijn heeft aangezien mjn PP balans ondertussen al preventief stevig op -xxxx staat en het bedrag waarschijnlijk al 'gereserveerd'
staat ?
Een definitieve uitspraak van PP mbt deze claim is er nog niet .... hou jullie op de hoogte als ik nieuws heb :wink:
Heb gelezen dat ze een incasso bureau op je afsturen als ze niet aan je geld kunnen ....

JPV

#40 , 28 okt 2010 22:43

gebruiker, tnx voor de info :).

Indien apocalis123 trouwens een enveloppe krijgt van de tegenpartij, nooit openen, maar met deze inhoud doorsturen naar paypal indien je bang bent dat de enveloppe/het pakket leeg zou zijn

gebruiker

#41 , 02 nov 2010 15:00

gebruiker, tnx voor de info :).

Indien apocalis123 trouwens een enveloppe krijgt van de tegenpartij, nooit openen, maar met deze inhoud doorsturen naar paypal indien je bang bent dat de enveloppe/het pakket leeg zou zijn
Als Paypal op simpele verklaring van een koper van een via een Paypalrekening betaald voorwerp aanvaard of er een inhoud was die gelijk was aan hetgeen gekocht en er voor betaald werd, waarom zouden er dan bijkomende voorwaarden gesteld worden aan de verkoper als die een betwiste zending zou teruggestuurd krijgen? Deze eis stellen ze niet in de link die ik hier doorgaf, maw wat voldoende is dat is de simpele verklaring van de verkoper die een zending terugkrijgt waar de inhoud niet zou overeenstemmen met hetgeen hij voordien opstuurde naar die koper.

Indien een zending leeg zou zijn dan vereist Paypal evenmin een bijkomend bewijs vanwege de verkoper (waar leeg veronderstelt een andere inhoud natuurlijk want bij effectief lege verpakking kan je dit als verkoper voelen voor ze te openen en moet je deze zelf niet openen om te kunnen vaststellen dat er niets inzit, maar kan je de ongeopende ontvangen enveloppe bijhouden als bewijs).

Voor de volledigheid: de verkoper zit wél met een bijkomend probleem als die koper de betaling via zijn Paypal rekening verrichtte met een provisionering via creditkaart want dan zou die de mogelijkheid hebben van een 'chargeback' te verrichten via zijn creditkaartmaatschappij!

Apocalips123
Topic Starter

#42 , 09 nov 2010 15:36

IK heb vandaag bericht van Paypal ontvangen dat ze hun "onderzoek" afgesloten hebben en dat
ik dus 2540 USD dien terug te betalen !

Blijkbaar is het voor hun voldoende geweest dat de koper foto's van een ingepakt en onherkenbaar beschadigd object als bewijsmateriaal aan hun kan voorleggen.

Ik weet nog niet goed wat ik ga doen nu, misschien ga ik juridische stappen ondernemen tegen deze Paypal maffia praktijken.

Ik vraag me sterk af om dit zeer éénzijdig handelen wel niet in strijd is met onze wetgeving terzake.

Deze verkoop via Paypal zal me dus allicht 2000 (aankoopprijs) + 2540 usd (verkoopprijs) = 4550 usd gaan kosten.

ALs je één maal dergelijke situatie meemaakt als PP verkoper gebruik je dit kl... systeem nooit meer 'n tweede maal.

mava105
Juridisch actief: Nee

#43 , 09 nov 2010 15:48

En je hebt er nog niet aan gedacht aan de koper te vragen het beschadigde object naar uw terug te zenden, op uw kosten uiteraard, en dat je dan pas het geld zal terugstorten.
Heb dat ooit ook een gedaan na een verkoop via ebay. Het betrof hier een oude reiskoffertje, dat tijdens de verzending, weliswaar hier in ons land, en door onze oude bekende POST, zogezegd beschadigd was geraakt. Toevallig was hun fototoestel stuk en konden ze geen foto maken. Heb dan gevraag het terug te sturen, en heb er nooit meer iets van gehoord.

gebruiker

#44 , 10 nov 2010 09:38

IK heb vandaag bericht van Paypal ontvangen dat ze hun "onderzoek" afgesloten hebben en dat
ik dus 2540 USD dien terug te betalen !
Paypal voorziet toch een beroepsmogelijkheid tegen hun beslissing? Bijkomstig bestaat er toch een verplichting in de Paypal voorwaarden dat de koper het toegekregen voorwerp dient terug te sturen?

Waarom neem je geen contact op met testaankoop omdat de betaling via Paypal vermoedelijk het resultaat was van de verplichting vanwege eBay dat, bij internationale aanbiedingen ter verkoop, Paypal moet aanvaard worden als betalingsmiddel voor de koper. Het was toch dit testaankoop die een klacht startte naar de telecomwinkels die de verkoop van een product koppelden aan het afsluiten van een verzekeringscontract, hetgeen een verboden koppelverkoop is gelet op de koppeling met een 'financiële dienst'. eBay en hun verplichting tot het accepteren van de Paypalbetaling is hier volledig analoog.

Indien er geen verplichting tot het aanvaarden van deze Paypalbetaling had bestaan dan had je deze mogelijkheid misschien nooit zelf uit vrije wil aanvaard?

Apocalips123
Topic Starter

#45 , 10 nov 2010 13:06

Paypal voorziet toch een beroepsmogelijkheid tegen hun beslissing? Bijkomstig bestaat er toch een verplichting in de Paypal voorwaarden dat de koper het toegekregen voorwerp dient terug te sturen?

--> Dit klopt, ik heb nu een bericht van PP ontvangen met de melding dat de koper binnen de 14 dagen het 'beschadigde' object zal terugsturen.
Er staat in die mail ook dat :
"Zodra we over bevestiging beschikken dat de koper de objecten heeft teruggestuurd, zullen we een terugbetaling doen met geld van uw rekening".
Deze laatste zin is vrij duidelijk denk ik --> verplicht terugbetalen aan PP.

Het tegenstrijdige is echter wel dat een PP medewerker mij vandaag aan de telefoon vertelde, dat er helemaal niets beslist is (ondanks hun email dus), en dat ze dit wel zouden onderzoeken NA ontvangst van het object...

Terug naar “Actuele Thema's”