Dacht niet dat er in Antwerpen 1 miljoen Vlaams Blokkiezers waren...
Maar ik wil tot Antwerps niveau afdalen. Indien er 33 % voor hen stemmen betekent dat nog altijd 67 % niet. Vertel me eens waarom die 67 % minder belangrijk zouden zijn dan die 33 % ?
Verder graag enig serieux. opkomstplicht met vrijheidsberoving gelijkstellen en bijzitten met dwangarbeid ? Lees eens de definities van die begrippen.
Ik kan er perfect inkomen dat je er tegen bent. Ik mag even goed hopen dat je op dit would-be juridisch forum met mogelijk realistische juridische argumenten afkomt.
Dat het hier maar ?gemeenteraadsverkiezingen? betreft, doet geen afbreuk aan het negeren van het miljoen VB kiezers. Geen enkele partij wil met het VB een coalitie aangaan. De kiezer weet dus al v??r hij zijn stem uitbrengt, dat het ?dezelfde partijen, met het zelfde programma?s en met de zelfde mensen? zijn die verder zullen doen.
Idem voor Antwerpen, het VB zal hier waarschijnlijk weer wat winst maken, maar je weet dus nu al dat de overige partijen gewoon verder zullen doen. Laat het voor mijn part democratisch zijn om het VB uit de coalitie te houden, maar verstandig is het zeker niet.
Hoewel het de Vlamingen zijn die het hele land met hun werk en belastingen recht houden, staan zij op politiek vlak nergens tegenover het homogene Waalse blok. Denk maar aan de manier waarop BHV is "geregeld", of aan de manier waarop het vreemdelingenstemrecht de Vlamingen in de maag is gesplitst, hoewel de meerderheid van hen daar vierkant tegen was.
Toch zou het hoogst onverstandig zijn om opnieuw CD&V of VLD te stemmen, want wie een minimum aan geheugen bezit, weet dat Vlamingen van die kant niets te verwachten hebben. Anderzijds is iedere CD&V, en/of VLD, stem die naar VB gaat een verzwakking van 'democratisch' rechts en dus een versterking van links.
Het cordon sanitaire is niet per se antidemocratisch. Partijen zijn vrij om in zee te gaan met wie ze willen, en om te beslissen dat ze absoluut niet in zee willen gaan met wie ze willen. Perfect democratisch.
Dat "de meerderheid van het volk (...) heeft beslist dat ze niet willen dat het VB in de regering zit", dat klopt niet. Ik beweer niet dat het tegendeel waar is. Mensen laten hun keuze bepalen door een samenspel van factoren. Het cordon sanitaire is niet de centrale kwestie van het politieke debat, hoewel sommigen dit willen laten uitschijnen.
Men stemt niet per thema, men stemt voor het geheel van een partijprogramma.
Als je wil weten of "de meerderheid van het volk (...) wil dat het VB in de regering zit", dan moet je daar een referendum over houden of een peiling organiseren.
Ik kan perfect vinden dat het VB in een regering (stadsbestuur) zou mogen zetelen, en toch voor de VLD, CD&V enz. stemmen. Zo zijn er veel mensen! Maar ze vinden die kwestie niet van levensbelang. Ze vinden andere zaken belangrijker en om die reden stemmen ze niet voor het VB, hoewel ze ook geen absoluut veto tegen regeringsdeelname van die partij zouden uitspreken mocht het hen gevraagd worden.
Het cordon sanitaire is een kwestie van partijen en partijleidingen. Niet van de kiezers.
Zoals U ziet? een politieke discussie behoeft geen juridisch antwoord!