Maar ook de krakers zijn nu daar de bewoners.
Zij zijn binnen en dus bewoner. Het feit dat men niet ingeschreven is op dat adres is een administratieve zaak en kan ook correctioneel vervolgd worden edoch de bestraffing zal door een rechtbank uitgesproken worden.
Dus huisvredebreuk zal ook moeilijk te bewijzen zijn of er moet heterdaad zijn.
Wat men hier ook schijnt te vergeten is dat de bewoner alleen bewoner is als die binnen in de woning is ...eens uit de woning is het geen bewoner meer en kan de toegang belet worden...op alle mogelijke wijze die de wet toelaat.
Ik herhaal hier nogmaals een arrest ( nog steeds niet gevonden) waar er villa's aan het Nachtegalenpark leeg stonden tot ze afgebroken gingen worden. Edoch toen zag men na de onteigening dat dat groot gebouw het St. Augustinusziekenhuis complex was. De onteigening daarvan had wat te duur geweest. Met als gevolg dat er een tunnel is gekomen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Craeybeckxtunnel.
Een van de villa's werd bezet door hippies en de toenmalige rijkswacht heeft daar een inval gedaan omdat er 'gesmoord' werd. Zowel in eerste aanleg als in beroep werd deze huiszoeking onwettig bevonden door de gerechtelijke overheid net wegens art 15 grondwet.
Men heeft toen wel de drugwetgeving aangepast maar wat woonrecht betreft niets gewijzigd.
PS als ik 5 maanden per jaar in een vakantieverblijf ben - ik ben daar niet ingeschreven - betaal daar geen belastingen (is van een familielid) en toch zal politie daar niet binnen kunnen zonder huiszoekingsbevel want ik woon daar.
Ook al staat de deur open.