Basta - SABAM onder vuur

january_song

Re: Basta - SABAM onder vuur

#106 , 27 mei 2012 14:20

Hoi iedereen.

Moet ik SABAM betalen als de artiest een aantal nrs aangesloten heeft bij SABAM, maar de bewuste nrs niet gespeeld werden op het concert?

Ik neem aan dat de SABAM "customer service" me geen eerlijk antwoord zal bieden, dus probeer ik het hier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#107 , 29 mei 2012 00:06

Wij zijn hier anoniem. Zijn wij eerlijker dan SABAM? Wie zal het zeggen...
SABAM zal naar mijn gevoel het liefst met een totaalpakket voor de artiest werken.

Als organisator van een concert zou je kunnen opteren enkel artiesten te laten spelen die nergens een deal hebben gesloten om voor hun rechten van hun zelfgeschreven nummers op te komen vb. omdat ze zelf die rechten willen of ook beheren.

Volgens mij, moet je dan geen SABAM betalen maar enkel een deal doen met de artiesten.
Misschien is het wel enkel een theoretische benadering ...

RR

JPV

#108 , 29 mei 2012 16:32

Wij (jeugdhuis) lieten vroeger artiesten een verklaring tekenen of ze al dan niet aan SABAM/consoorten onderworpen liedjes/teksten gingen spelen.

Indien ja, betaalden we wat nodig was. Indien nee, betaalden we niet. Was er dan toch iets onderworpen aan SABAM, konden we een eventuele factuur doorsturen naar de artiest.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#109 , 29 mei 2012 23:23

Het addertje onder het gras ...

Je komt als artiest tot een bindende overeenkomst met SABAM/consoorten dat zij Uw belangen behartigen.
Je artistieke talenten werpen vruchten af en je mag gaan optreden ... het geld lonkt naar U

oei... zoals JPV het mooi verwoord heeft.. >> we konden een eventueel factuur doorsturen naar de artiest
en de artiest zijn belangen...? >> tja die worden behartigd door SABAM... dat was je overeenkomst

RR

JPV

#110 , 30 mei 2012 06:36

een déél van zijn belangen wordt behartigd door SABAM, niet alles. Als SABAM ter plekke zou gekomen zijn en vaststelde dat er beschermde muziek gespeeld werd, dan betaalden wij natuurlijk een deel van de gage niet, wegens niet nakomen van het contract.

JohnD

#111 , 03 jun 2012 12:22

Ik mocht in de loop van verleden jaar in contact komen met een vennoot/aandeelhouder van SABAM. Ik kan die persoon ondertussen als meer dan een goede kennis/relatie beschouwen. Echter weet ik slechts sedert enkele dagen dat hij vennoot/aandeelhouder is van SABAM. Na een gesprek met hem over de doelstellingen en werking van SABAM heb ik reeds een ander kijk op al wat er in deze draad in dat verband gezegd word door voor en tegenstanders ervan. Verwacht van mij dus een iets accurater antwoord op sommige stellingen in dat verband.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

MrStone

#112 , 06 jun 2012 14:18

http://www.eventplanner.be/tv/1_sabam-o ... oster.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een interview met de CEO van SABAM.

Wat ik een belangrijk punt vind is dat men wil samenzitten om meer playlists te bemachtigen.
Het heeft me altijd erg tegen gezeten dat ik nooit playlists moest bezorgen, want hoe kan men anders weten wat ik die avond gedraaid heb, en aan welke artiest het geld toebehoort.

Ben benieuwd naar de komende maanden/jaren van SABAM!

Terug naar “Actuele Thema's”