ERfecht

anne_kuznierek
Topic Starter

ERfecht

#1 , 03 mei 2010 14:53

Mijn partner en ik wonen wettelijk samen en we zijn niet getrouwd. Er zijn ook geen kinderen. Ik heb zelf een onderneming. Weet er iemand wat de gevolgen zijn of kunnen zijn van het overlijden van mezelf of van mijn parnter voor mijn onderneming?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
digits

#2 , 03 mei 2010 15:48

Gaat het over een éénmanszaak of een venootschap ?

anne_kuznierek
Topic Starter

#3 , 03 mei 2010 15:49

Het is een éénmanszaak.
Ik heb namelijk eens schoonheidssalon.

Reclame

[email protected]

#4 , 06 jul 2010 10:27

Aangezien jullie wettelijk samenwonen, zal de langstlevende van jullie beiden in principe het vruchtgebruik erven van de gezinswoning. Dit is een miniem erfrecht, hetgeen nog door de partner kan beperkt of zelfs volledig afgenomen worden.
De andere goederen gaan normaal naar de wettelijke erfgenamen, inclusief de eenmanszaak.
Uiteraard kan er een testament gemaakt worden ten gunste van de langstlevende partner, maar hou er rekening mee dat hierdoor de voorbehouden erfgenamen niet uitgesloten worden.
Als uzelf kinderen heeft uit een vorige relatie, kunnen zij bijgevolg hun voorbehouden deel opeisen. heeft u geen kinderen, maar leven uw ouders of een van hen nog, dan kunnen zij hun recht op hun reserve (elke ouder 1/4de) niet uitoefenen (tenminste als het testament correct is opgemaakt).
'Sapiens nihil affirmat qoud non probet'
Een verstandig man beweert niets dat hij niet bewijzen kan.

Terug naar “Actuele Thema's”