gemeenteraadverkiezing

guy263202
Topic Starter

gemeenteraadverkiezing

#1 , 03 sep 2024 20:13

Ik kreeg onderstaande vraag van mijn collega Bart op het werk die in dezelfde gemeente woont als ik en hij is lijsttrekker van een nieuwe partij. Ik wil mijn collega wel helpen maar voor het overige er niets mee te zien hebben. Wat zijn de gevolgen als ik instem met zijn voorstel behalve dat ik op de lijst verschijn? Graag jullie advies, bedankt!

Hallo Guy, ik heb een niet-werkgerelateerde vraag voor jou. Je hebt het misschien al gehoord (en anders weet je het nu), maar met de gemeenteraadsverkiezingen komt er in onze gemeente een nieuwe partij op (Ampère) waarvan ik lijsttrekker ben. Het probleem waar ik nu mee zit, is dat er meer vrouwelijke kandidates zijn dan mannen. En officieel mag er maar 1 verschil zijn (dus 1 vrouw meer of minder dan het aantal mannen). We zijn dus nog hard op zoek naar mannelijke kandidaten, 3 om precies te zijn. We hebben nog iets meer dan een week, maar de tijd begint te dringen. Vinden we geen mannen meer, dan moeten er ook vrouwelijke kandidates afvallen en dat zou natuurlijk jammer zijn. Vandaar mijn vraag: wil jij sympathiserend kandidaat zijn op mijn lijst? Dit houdt niets in! Je moet geen lid zijn, je moet geen campagne voeren, het kost je niets, het vraagt geen tijd, ... (het mag natuurlijk wel als je zelf beslist om actief campagne te voeren). Het enige wat je zou moeten geven, is je akkoord om je naam te mogen gebruiken op onze lijst. En dan kan je nog tot 13 oktober genieten van de voordelen van kandidaat zijn Ter info: we hebben nu 15 kandidaten waarvan er al 10 louter 'sympathiserend' zijn, die dus geen campagne voeren, die zelfs niet met hun foto op affiches willen staan. Ze hebben enkel hun akkoord gegeven om hun naam te geven aan onze lijst. Ik geef je graag nog verder info indien nodig. Deze namiddag ben ik vrij, morgennamiddag ook. Ik zou je voor eeuwig en altijd dankbaar zijn! vriendelijke groet, Bart

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 03 sep 2024 21:35

Je moet alvast niet gaan zetelen dan ...

Dit is al jaren aan de gang
Veel partijen zoeken letterlijk lijstvulling

Je hoeft hier niet aan mee te doen

Zorg dat je het juridische statuut van de partij kent

Indien een feitelijke vereniging: pas er gerust voor
Je bent dan (financieel) mede aansprakelijk wanneer deze vereniging schade veroorzaakt
(denk aan de carnavalsvereniging zonder brandverzekering door wiens praalwagen een ganse hangaar afbrandde in Aalst, die draaiden er persoonlijk voor op ...)

guy263202
Topic Starter

#3 , 03 sep 2024 23:13

Bedankt voor de snelle reaktie. Het is inderdaad een feitelijke vereniging maar mijn collega zegt dat ik geen lid hoef te zijn. Hij wil gewoon mijn naam gebruiken voor het evenwicht vrouwen/mannen op zijn lijst. Maakt mij dit ergens aansprakelijk voor?

Reclame

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2024 23:58

Een feitelijke vereniging is feitelijk, dus formeel lidmaatschap is er niet noodzakelijk. Het zou moeilijk om te argumenteren zijn dat je geen lid bent als je op hun kieslijst staat.

Verder zie ik niet direct nadelen. Misschien een (klein) voordeel: kandidaten op kieslijsten hoeven niet als bijzitter te zetelen.

Terug naar “Actuele Thema's”