#4 , 19 mei 2021 18:13
Tegen dit vonnis werd hoger beroep aangetekend. Het vonnis is dus niet definitief. Er zijn andere vonnissen die juist beslissen dat het MB wel wettelijk is.
Het vonnis vernietigt het MB niet (dat kan alleen de Raad van State doen). En de Raad van State heeft tot nu toe de vorderingen om het MB te vernietigen als ongegrond of onontvankelijk afgewezen (met uitzondering van de maatregel i.v.m. het bijwonen van erediensten).
Het vonnis werd uitgesproken in een burgerlijke procedure, wat betekent dat het enkel geldt tussen de partijen in het geding. U en ik kunnen dus op basis van dit vonnis niet weigeren het MB na te leven.
Het vonnis veroordeelt enkel de Belgische Staat om alle maatregelen te nemen om een einde te stellen aan de klaarblijkelijke onwettelijke toestand binnen de dertig dagen na de betekening van het vonnis.
Werd het vonnis al betekend? In de pers is altijd sprake geweest van een termijn tot 30 april. Het vonnis is van 31 maart. In de pers rekent men dus 30 dagen vanaf de uitspraak. Het zou me verwonderen als het vonnis reeds op 31 maart zou betekend zijn. Ik heb nog nergens gelezen wanneer het vonnis betekend is.
En zelfs na verloop van deze termijn blijft het MB gewoon bestaan en moet worden nageleefd. De enige sanctie is dat de Belgische Staat riskeert de voorziene dwangsom te moeten betalen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.