Mijn Zweuds is nog niet gevorderd genoeg om de inhoud te lezen maar ik dacht even na over die omgekeerde redenering en ik maakte mij de bedenking of die omgekeerde redenering nu ook niet het misbruik ervan omkeert.In Zweden ligt een wet op tafel die stelt dat als je seks met iemand wilt hebben, die daar expliciet mee moet instemmen, anders kan het als verkrachting beschouwd worden.
In Zweden kun je vandaag maar veroordeeld worden voor een verkrachting als de ander verbaal of non-verbaal heeft geweigerd, maar dat zou volgend jaar wel eens kunnen veranderen. Op 1 juli wordt namelijk normaal gezien een nieuwe wet van kracht die de redenering omdraait. Wie met iemand naar bed gaat moet net expliciet de toestemming daarvoor vragen of geven, zo niet kan het als verkrachting beschouwd worden en kun je er dus ook voor vervolgd worden. Het zal dan in een rechtszaak niet meer nodig zijn om fysieke bewijzen aan te dragen.
‘Seks moet vrijwillig zijn en als het niet vrijwillig is, dan is het illegaal’, zegt premier Löfven. Volgens hem zullen meer verkrachtingszaken nu toch een gerechtelijk staartje kunnen krijgen. ‘We stellen hiermee het belang van de slachtoffers voorop en willen laten zien dat we aan hun kant staan’, zei hij op een persconferentie. ‘Als je niet zeker bent, dan laat je het beter voor wat het is’, adviseerde hij nog.
Stel nu: een koppel leert elkaar kennen, komt vanzelfsprekend een leuk nachtje van, en de volgende dag beschuldigt de ene de andere van verkrachting. Bewijs dan maar eens als gedupeerde dat dit niet het geval was. Je kan toch niet eerst een bewijsje ter ondertekening vragen dat je expliciete toestemming hebt gekregen?
Dit in gedachte houdende, zou je als man (of vrouw) dan geen schrik hebben om een relatie, of op zijn minst een one-night-stand aan te gaan, als je weet dat je kwetsbaar bent op juridisch vlak?
Wat jullie?