Den baas van zijn afdeling (in dit geval Hof van Cassatie ) moet toch in de mate van het mogelijke ervoor zorgen dat de procespartijen iets met de uitspraak zijn.
Als mocht blijken dat de uitspraak op een onwettige manier tot stand is gekomen, ondermijnd dat ook mogelijk het geheel of een deel van de uitspraak. Hier heeft den baas een taak om na te gaan of zijn rechters de opgelegde regels wel volgen vb onwettige handelingen (zoals politieke inmenging of druk om een andere uitspraak te bekomen tijdens een beraad) kenbaar te maken aan het openbaar ministerie.
Ja, men moet zijn nek eens durven uit steken en trachten baricades op te werpen om onregelmatigheden of mogelijke onfrisse praktijken zo goed als mogelijk een halt toe te roepen.
Vergeet niet dat er op dit moment een rechter van het Hof geschorst is hé
Je mag hier een lijstje opsommen hoe vaak men publiekelijk tot een tuchtzaak gekomen is van zo een hoge magistraat. Normaliter wordt dat bijna altijd binnenskamers gehouden. Nochtans loopt er zoveel fout dat je zou kunnen denken dat de magistratuur niet eens hun eigen regels willen toepassen (vb. openbaarheid) als het op tucht aankomt
Het voordeel van deze zaak is dat justitie niet anders kan dan wat openheid gaan tonen. Een voorbeeld: "Het is de eerste keer dat de HRJ een onderzoek ..."
Het is jammer dat het eigenlijk van moetes is hé
Wat er ook mogen van wezen, dankzij de parlementaire onderzoekscomissie zullen wij de zaak allicht vrij goed kunnen gaan volgen en een eigen mening gaan vormen hierover
zie ook: "Daarom was ook de reactie van Magistratuur en maatschappij op het incident-Lizin erg zinvol: rechters zouden elke poging tot beïnvloeding in een hangend geding door personen met publieke functies, openbaar moeten maken."
bron:
http://webh01.ua.ac.be/storme/lizin.html
RR