Vergelijkende reclame mag wel degelijk. Mits (oa) dit verifieerbaar is.
Misleidende reclame mag dan weer niet.
Vooral gereguleerd in Boek VI van het WER.
Dus (lukraak voorbeeld) een reclame waarin waspoederproducent A zichzelf aanprijst en daarbij stelt goedkoper te zijn dan waspoederproducent B (en daarbij de naam van B expliciet vermeldt) is dit niet strafbaar?
Lijkt me vreemd, het kan zijn dat het legaal mag, maar ik kan me niet herinneren ooit een reclame te hebben gezien waar men letterlijk de concurrerende firma bij naam noemde.
Krijg de indruk dat de maatschappij toch wat puriteinser geworden is dan pakweg 20 jaar geleden.
Ik heb die indruk absoluut niet, mede daarom vind ik het vreemd dat er zo'n ophef is over die bewuste reclames met de dames in bikini of de man met de grasmaaier in ontbloot bovenlijf.
De laatste jaren (of moet ik zegen sinds het nieuwe millennium) is seks een echt statussymbool geworden, iets wat ik erg betreur. Gevolg: iedereen pakt al graag uit met hoe vaak en met wie ze "het" allemaal doen. Ga iets drinken op café of spits gewoon je oren op de trein of zo, en je zal toch vaker dan leuk is mensen horen praten over hun seksuele prestaties.
Ook was in de jaren '90 (het tijdperk van VT4 en Kanaal2 en hun programma's als "Playboy late night" in de zeer late uren) erotiek iets waar je echt op zoek naar moest en enkel op tijdstippen waar de meeste mensen al liggen te slapen. Je zag in de TV gids dat die programma's werden uitgezonden, maar dat was het dan ook. Tegenwoordig is expliciet naakt ook in "onschuldige" soaps in prime-time niet zo uitzonderlijk meer, om van de vrij expliciete videoclips op muziekkanalen nog te zwijgen. Ook in magazines die totaal niet erotisch van aard zijn duikt erg frequent een expliciet seksueel artikel op (denk aan Cosmopolitan Magazine, Humo, ...) en ook kranten schuwen expliciete foto's niet meer. Films met naaktscènes zijn stilaan de norm, je moet al behoorlijk shockeren om nog het "18+" etiket opgekleven te krijgen.
Meer puriteins? Ik heb eerder het gevoel dat seks dermate een statussymbool is geworden dat het een mainstream thema is geworden, mét alle details inclusief. Een evolutie die ik persoonlijk betreur (ik ben zeker niet preuts, maar ik hoef ook niet te weten wat mijn vrienden in hun vrije tijd doen in de slaapkamer en met wie...) ; en mede daarom vind ik het ook gek dat men valt over die reclames met die drilboor of de reclame met Pommeline voor het casino. Die foto's zijn vrij onschuldig vergeleken met wat je ziet als je een uurtje MTV kijkt.
Op zich is het een goede evolutie dat seksualiteit meer en meer bespreekbaar wordt, en niet langer een taboethema is. Ik heb echter wel wat het gevoel dat we als maatschappij een ander extreme aan het opzoeken zijn.