#2 , 11 aug 2016 10:14
Wat zou het verschil maken tussen schulden na natuurlijke dood en schulden na zelfmoord? In beide gevallen zouden de schulden over gaan naar de erfgenamen, tenzij die de erfenis weigeren, dan wordt de erfenis gebruikt om de schulden te betalen en zullen de nazaten niet opdraaien voor de schulden de iemand heeft gemaakt.
Ik wil hier toch bij vermelden dat zelfmoord geen goede oplossing is. Dit richt ik naar iedereen die dit zou lezen met de gedachte van zelfmoord. Ik heb zelf meermaals dicht bij zelfmoord gestaan en dichte familie heeft al een poging achter de rug... Ik denk dat ik weet waarover ik praat, en ik kan u meegeven dat zelfmoord een permanente oplossing is voor een vaak tijdelijk probleem. Hierbij heb ik het niet over de zaken die voldoen aan euthanasiewetgeving (fysiek en/of psychisch onbehandelbaar lijden), maar ik neem aan dat mensen in zulke situatie eerder voor euthanasie zouden gaan omdat dat meer aanvaard wordt dan zeldmoord. Hebt u zelfmoord gedachten? Zoek iemand waarmee u kan praten, of een praatgroep, want de meeste reacties van mensen als ze dan de afscheidsbrief lezen is 'had ik dat geweten' of andere uitspraken uit onmacht die er op neer komen... Probeer inzicht te krijgen vanwaar de nood aan zelfmoord komt en vooral hoe u dat kan aanpakken zodat die nood naar zelfmoord vermindert, zoek de hulp bij personen die kunnen helpen, of leer de nood aan zelfmoord een plaats geven zodat hij uw leven minder tot niet zo nadelig beïnvloed (ik zit in deze categorie).
Voor de moderatoren en andere forumleden: ik weet dat dit geen juridisch advies is, maar ik hoop dat jullie begrijpen dat een vraag als dit meer nodig heeft dan een puur juridisch antwoord.