Hallo,
Ik ben deze morgen getuige geweest van een ietwat vreemd tafereel.
Op de parking van de Carrefour aan het winkelcentrum Basilix in Brussel raakten een drietal vrouwen verwikkeld in een verhitte discussie. Op een bepaald moment begint één van de vrouwen de andere ook fysiek aan te vallen (o.a. slaan in het gezicht, trekken aan kleren).
Relatief snel verschijnen er tien gewapende militairen ter plaatsen (er zijn bijna altijd militairen aanwezig) die tussenbeide komen. Zo hebben ze o.a. de drie vrouwen apart gehouden, alle toeschouwers weggestuurd. Hun prioriteit leek me duidelijk de rust doen weerkeren, en verder ook niets meer.
Eén van de vrouwen heeft ook herhaaldelijk gevraagd om de politie ter plaatse te laten komen, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd.
Wat mogen de militairen in zo'n geval eigenlijk doen? Mogen zij fysiek tussenbeide komen zonder dat er politie aanwezig is? Hoe kunnen zij eigenlijk in Brussel tussenbeiden komen, aangezien de militairen bijna altijd ééntalig zijn (dus minstens één van de talen niet spreken)? Kunnen zij de rol van de politie overnemen?
Vroeger zou zo'n 'gevecht' aanleiding gegeven hebben tot tussenkomst van het veiligheidspersoneel van het winkelcentrum en eventueel de politie. Nu waren er opeens 10 zwaar bewapende mannen bij betrokken. Heeft me toch even doen nadenken.
Wat denken jullie?