Factuurfraude

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Factuurfraude

#31 , 25 jan 2016 08:42

Daar kan je inderdaad niet veel aan doen. Het enige wat je kan doen is - zeker als je een stevige factuur krijgt - zelf even checken bij de firma of dat het correcte nummer is. uiteraard zouden banken dat ook kunnen doen. Alleen krijgen zij dagelijks letterlijk duizenden facturen binnen om over te schrijven. Deze worden geautomatiseerd uitgevoerd door toestellen met optische leeskoppen. Als men elke overschrijving manueel wil laten controleren dan kost een overschrijving morgen 25 €.... Secundo worden meer en meer betalingen via PC banking gedaan en daar komt de bank zelfs niet tussen. Die voert enkel jouw opdracht uit...
Ik heb 6 jaar in India (of all places) gewerkt. Niet bepaald een land dat men met een geavanceerd financieel systeem associeert. Daar deed ik ook internet-banking en voor 95% van alle rekeningen kan je dan in de software na ingave van het rekeningnummer klikken op 'check account', waarna er een popup verschijnt met de naam van de rekeninghouder waar het geld heengaat. Enkel bij een paar zéér kleine banken kon dat niet, al de rest zat in het systeem. Het is dus niet dat het niet kan, enkel dat men hier (BE/EU) niet wil.

Enne...ginds overschrijving doen of geld afhalen = binnen de 20 seconden sms op gsm om te verwittigen wanneer het gebeurde en hoeveel. Overschrijving tijdens de kantooruren naar een andere bank (in India): binnen het uur bevestiging dat het geld aangekomen was.

Hoor ik hier de term 'ontwikkelingsland'?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#32 , 25 jan 2016 21:47

xenophon, daar kunnen we inderdaad nog iets van leren....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#33 , 25 jan 2016 22:33

Maar zitten al onze banken niet met alle mogelijke centra en diensten in India??? 8_)

Reclame

zertyx

#34 , 26 jan 2016 15:04

Wat je kan doen: bij offerte of in de overeenkomst laten vermelden op welk rekening je bevrijdend kan betalen. Die documenten worden ondertekend door de aannemer en zelfs als het niet het juiste rekeningnummer is, moet je geen tweede keer betalen.

In mijn professionele context gaat het nog een stap verder: er wordt een recente en ondertekende verklaring van de bank vereist die bevestigt dat een bepaald rekeningnummer toebehoort aan de contractant.

Terug naar “Actuele Thema's”