bedrukking T-shirts

YesCreations
Topic Starter

bedrukking T-shirts

#1 , 01 dec 2015 13:35

Goede middag,

Ik ben zelfstandige in bij beroep en ik bedruk T-shirts nu kwam een klant af met de vraag een T-shirt te laten maken.

Ik heb deze gemaakt met de tekeningen aangekocht via adobe illustator en de lettertypes aangekocht.

Nu had ik mijn t shirt op internet gezegd en komt er een mevrouw uit nederland zeggen dat ik haar t shirt na maak.

Wat zijn de rechten en plichten hier van?

Kan iemand mij helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 dec 2015 13:37

Als die t-shirts inderdaad plagiaat zijn, kan mevrouw een schadevergoeding eisen. Het speelt hier geen rol of het opzettelijk was of niet.

Gelieve ook geen dubbele onderwerpen aan te maken.

mjers

#3 , 01 dec 2015 13:56

Maar dan ligt de bewijslast wel bij haar.

Reclame

Weo
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 dec 2015 12:04

Het speelt hier geen rol of het opzettelijk was of niet.
Dit speelt inderdaad geen rol mbt de vraag of er al dan niet een inbreuk is. "Kwade trouw" is wel van belang voor de omvang van de schadevergoeding.

Wat bedoel je met "tekeningen aangekocht via adobe illustrator"? Zijn dit tekeningen die kant-en-klaar werden aangekocht en op een t-shirt werden gezet? Dan lijken de auteursrechten niet te liggen bij de persoon die jou aanspreekt, maar wel bij de originele ontwerper.

Sowieso is het geen goed plan om t-shirts te verkopen met ontwerpen van andere personen, tenzij je hier de rechten voor hebt verkregen. Voor dergelijke zaken heb je sneller een schadeclaim aan je broek dan je zelf zou denken.

Terug naar “Actuele Thema's”