Wat is het verschil tussen preventieadviseur en arbeidsgeneesheer?
Bedankt voor het antwoord, alleen maakt het artikel mij niet veel wijzer...
Als ik naar de arbeidsgeneesheer ga, en die verklaart mij definitief ongeschikt, hoe gaat het dan verder?
Een preventieadviseur wordt belast met het optimaal houden van de werkomstandigheden. Iedere werkgever is verplicht inspanningen te leveren voor het Welzijn op het werk.
Hiervoor moet hij een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op richten. Die taak (meestal 1 persoon) wordt uitgevoerd door een preventieadviseur.
Die persoon moet beschikken over een attest die hij bekomt via een opleiding.
Dat gaat over arbeidsveiligheid, bedrijfshygiëne enz... dit in de breedste zin van het woord. Een preventieadviseur is ook bij wet beschermd tegen ontslag.
Bedrijven van een bepaalde categorie zijn ook verplicht een externe preventieadviseur aan te stellen.
Een arbeidsgeneesheer is een arts (meestal extern) die zich speciaal richt op de medische gezondheid van werknemers. Vb jaarlijkse controle.
Die arbeidsgeneesheer kan ook op vraag van de werkgever worden ingeschakeld om 'zieke werknemers' te controleren, of ze wel degelijk ziek zijn.
Indien een arbeidsgeneesheer iemand ongeschikt acht voor de functie die hij uitvoert, kan hij dit melden aan de werkgever.
Uw werkgever kan dan eventueel kijken om uw takenpakker aan te passen. En in sommige gevallen kan dit leiden tot ontslag indien een aanpassing van het takenpakket niet mogelijk is.
Maar in dit geval heb je wel recht op een tegenexpertise (vb door een eigen geneesheer) en is de werkgever verplicht een outplacement tracé aan te bieden. Soms kom je ook in aanmerking voor een (gedeeltelijke) invaliditeitsuitkering.