Na 41é keer uitstel is het dossier zoek

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

Na 41é keer uitstel is het dossier zoek

#1 , 17 jul 2008 12:19

Mensen klagen over trage rechtsgang

BRUSSEL - Het feit dat rechterlijke uitspraken zo lang op zich laten wachten, ondermijnt het vertrouwen van mensen in hun justitie. Dat concludeert de Hoge Raad voor de Justitie, op grond van de klachten die hij in 2007 ontving van burgers.

Van onze redacteur

Nadat de zaak liefst 41 keer is uitgesteld, blijkt uiteindelijk het gerechtelijk dossier zoek te zijn. Het is maar een van de voorbeelden die de Hoge Raad voor de Justitie in zijn jaarverslag 2007 aanhaalt, in een opsomming van gegronde klachten over de trage rechtsgang. In een ander voorbeeld sleept een - weliswaar complex - faillissement uit 1979 nog altijd aan, dit 'zonder aanwijsbare oorzaak'.

'Procedures slepen vaak lang, soms zelfs onaanvaardbaar lang aan', stelt de Hoge Raad voor de Justitie vast na weer een jaar klachtenbehandeling.

De onvrede over de gerechtelijke achterstand blijkt zelfs toe te nemen. In vergelijking met 2006 klagen meer mensen over de lange procedures en over hun ervaringen met justitie. Onder dat laatste valt de gebrekkige communicatie, zoals onheus behandeld worden door een magistraat of geen antwoord krijgen op brieven.

'Die klacht is gegrond', staat er meermaals in het jaarverslag, 'omdat elke rechtzoekende een antwoord moet krijgen op zijn brieven.'

'Als hij zich tot de verkeerde instantie heeft gewend, moet hij worden doorverwezen naar de juiste instantie', luidt het nog. En: 'Elke rechtzoekende dient met respect te worden bejegend door alle actoren van justitie. De bediende (van de griffie, red.) werd erop gewezen dat de openbare dienst ter beschikking staat van de rechtzoekende en niet omgekeerd.'

De Hoge Raad kreeg vorig jaar opnieuw een 340 klachten binnen van mensen die ontevreden zijn over het gerecht. Een belangrijk deel daarvan houdt kritiek in op de rechterlijke beslissing. Dat gaat onder meer over burgers die in hun geschil in het ongelijk zijn gesteld. De Raad kan hier niet tussenbeide komen. Wie niet akkoord gaat met een uitspraak, kan in hoger beroep gaan of naar het Hof van Cassatie stappen.

Maar ook heel wat beslissingen om een klacht te seponeren, vallen niet in goede aarde. 'De klager ziet het sepot door het parket vaak als een weigering om zijn klacht ernstig te onderzoeken. De indruk ontstaat dan dat het parket de persoon tegen wie de klacht gericht is, vrijpleit.'

Om die perceptie te keren, bestaat er volgens de Hoge Raad slechts één remedie: communicatie. 'Het vertrouwen in justitie herstellen, begint bij een deugdelijke communicatie.' En: 'Dat volgens de Justitiebarometer slechts dertig procent vindt dat de werking van justitie erop vooruit is gegaan, geeft aan dat het vertrouwen in justitie niet solide is en dat het fundamenteel is de werking te verbeteren en te communiceren over die veranderingen.'

Ook de Vlaamse Juristenvereniging (VJV) vindt dat de communicatie door het gerecht veel beter kan en heeft hiervoor een aandachtsprijs in het leven geroepen. Die wordt in het najaar voor het eerst toegekend aan een bestaand project of concreet voorstel dat het vertrouwen in het gerecht verbetert. Het initiatief moet niet uitgaan van magistraten of advocaten, maar kan ook een voorstel zijn van rechtzoekenden of consumentenorganisaties. 'Een originele folder, een project van eerstelijnsopvang, een nieuwe manier om vonnissen te motiveren... het kan allemaal', verklaarde Bernard Hubeau van de VJV hierover eerder.

www.hrj.be

www.vjv.be

Filip Verhoest

bron:
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... &ref=front



RR

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding