galerij van dwaze initiatieven

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

galerij van dwaze initiatieven

#1 , 30 jun 2015 12:15

Uit het rijtje van de nutteloze certificaten.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/energ ... 83089.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is hilarisch....
Dringend toelatingsexamen (ook IQ test) voor politici invoeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 30 jun 2015 12:21

Dit vind ik nochtans geen slecht idee (in tegenstelling tot dat achterlijk gedoe van vorige week). Er zijn veel mensen die absoluut geen verstand hebben van energieverbruik, isolatie, etc. Plus gelet op de klimaatsproblemen kan dit zeker zijn nut hebben. Alleen blijkt de praktische kant van de zaak wat mankementen te hebben.

JPV

#3 , 30 jun 2015 12:57

Dit vind ik nochtans geen slecht idee (in tegenstelling tot dat achterlijk gedoe van vorige week). Er zijn veel mensen die absoluut geen verstand hebben van energieverbruik, isolatie, etc. Plus gelet op de klimaatsproblemen kan dit zeker zijn nut hebben. Alleen blijkt de praktische kant van de zaak wat mankementen te hebben.
Ik heb ook geen probleem met het principe, maar het probleem is dat je de meeste isolatietechnieken eens toegepast, niet meer kan zien tenzij je schade aan de woning berokkent. Het lijkt me dus in de praktijk héél moeilijk om de correcte EPC-score te berekenen.

Daarnaast zijn er effectief een aantal verbeteringen aan het systeem mogelijk. Ik zou bvb niet werken met 1 score, maar wel met een aantal probleemzones die de EPC-controleur dient te beschrijven. En waarvan hij (gemotiveerd) kan afwijken van de standaardberekening. Mét ook (realistische) tips.

Wij hadden bvb in onze koopwoning een EPC-score van ongeveer 400. Veel dus. De problemen waren:
- geen zonnewering langs de zuidkant. Klopt. We hebben echter wel een overhellend dak die voor voldoende verkoeling zorgt, ook in deze warme dagen. Dat mocht echter niet meegerekend worden.
- electrische radiatoren boven: klopt, maar ze hingen vol stof, dus nooit gebruikt. Vreemd dat dit negatieve punten oplevert... Als ze niet aangesloten waren (kabels uittrekken was voldoende), ging dat een verlaging van de score opleveren, vreemd ;).
- Enkele muur langs de linkerkant van de woning. Klopt, maar gezien die muur gemeen is (/kan gemaakt worden), is het milieukundig nutteloos (zelfs schadelijk) om daar isolatie te plaatsen voor enkele jaren. Ze bouwen overigens dit jaar ertegen. Advies zou dus moeten rekening houden met milieuafwegingen.
- (nog 2 zaken, die ik even vergeten ben)

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2015 13:05

Zelf geplaatste isolatie -wel met facturen - maar niet door firma geplaatst ( toen voor herwaarderingspremie) wordt niet in rekening gebracht.
Evenmin 6 cm glaswol en daarna gipsplaten tegen geplaatst ... ook geen rekening mee gehouden.
Terwijl op de info rood foto ( te bekijken bij ecohuis) ons huis sneeuw op dak heeft en de rest van de straat niet en een andere dak blauw kleurt en de rest van de straat van oranje tot rood.
Met dacht ik een infra rood controle systeem kan men dat allemaal effectief veel fijner bekijken.
Bij mijn weten.

bosprocureur

#5 , 30 jun 2015 13:10

Ik heb ook geen probleem met het principe, maar het probleem is dat je de meeste isolatietechnieken eens toegepast, niet meer kan zien tenzij je schade aan de woning berokkent. Het lijkt me dus in de praktijk héél moeilijk om de correcte EPC-score te berekenen.

..................../.........
- electrische radiatoren boven: klopt, maar ze hingen vol stof, dus nooit gebruikt. Vreemd dat dit negatieve punten oplevert... Als ze niet aangesloten waren (kabels uittrekken was voldoende), ging dat een verlaging van de score opleveren, vreemd ;).

En dat van dat elektrisch verwarmen heeft dan niets, maar ook niets met het huis te maken, maar wel met de manier van elektriciteit opwekken....

Onlangs nog zo'n EPC gezien van meer dan 400
De eigenaar had nochtans enkele jaren geleden zijn dak laten isoleren, en daarvoor dan ook een flinke premie gekregen (merci Freya :) )
Met dat geïsoleerd dak mocht de EPC-man geen rekening houden, omdat de zolder met een schuiftrap bereikbaar was.

Hoe je op die manier de EPC's van verschillende huizen moet vergelijken is me toch een raadsel.

JPV

#6 , 30 jun 2015 13:41

zjust, ik moest ook vloerisolatie leggen op m'n zolder (met schuiftrap). Nu heb ik een vaste trap gezet (met dus continu verluchting naar boven) en zal de EPC dus zakken, niet alleen omdat de verwarmingskost (in energie) per m² gezakt is, maar vooral omdat nu m'n dakisolatie wél meetelt.

Mij lijkt het véél nuttiger dat een beschrijving van de reeds gemaakte energiebesparende maatregelen én de nog mogelijks te maken energiebesparende maatregelen (met bvb telkens de gerealiseerde/verwachte ernergiewinst) het EPC-attest vervangt.

giserke

#7 , 30 jun 2015 13:44

Ik ben in principe niet tegen certificaten.
Als ze goed onderbouwd en onderzocht worden kan het de openbare veiligheid, millieu en gezondheid ten goede komen.

Maar ik kan mij toch niet van onder de indruk wekken, dat sommige certificaten op maat geschreven worden om bepaalde commerciële belangen te dienen.

roharro
Topic Starter

#8 , 30 jun 2015 15:22

Maar ik kan mij toch niet van onder de indruk wekken, dat sommige certificaten op maat geschreven worden om bepaalde commerciële belangen te dienen.
+ om bepaalde politici in de SCHIJNwerper te plaatsen ("ik ben toch in de aandacht geweest").

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jun 2015 15:44

In principe mag de EPC deskundige (sic) alleen maar de zichtbare zaken in aanmerking nemen. Dus isolatie achter zelfgeplaatste gyprocplaten telt niet wegens niet zichtbaar.
Mijn zolderisolatie (12 cm), en afgewerkt met houten planchetten werd niet in aanmerking genomen, omdat is ze 20 jaar geleden zelf heb geplaatst en dus geen attest heb van een erkende aannemer. Heb dan maar een gaatje geboord van 2 cm diameter, maar daardoor kon hij niet voldoende zien welke isolatie er was geplaatst en of ze overal correct gelegd was. Je zou voor minder die deskundigen uit het dakraam werpen. :evil:
Uiteindelijk een andere deskundige gevonden die wel naar mij wou luisteren, en die niet alleen maar wou zien. :)
De eerste heb ik nooit betaald, en heb dan ook nooit zijn verslag ontvangen.

roharro
Topic Starter

#10 , 30 jun 2015 15:52

Ik regel mijn EPC's via de telefoon.
Rubbish in = rubbish out.
Het volstaat dat de maffia zijn geld krijgt.

Terug naar “Actuele Thema's”