de fabiola constructie

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

de fabiola constructie

#1 , 10 jan 2013 12:56

is zo'n fabiola constructie ook rendabel voor de gewone man ?
en hoe zit dit juist in elkaar om erfenisrechten te ontwijken ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 10 jan 2013 13:49

Is een kinderloze dame die meerdere tientallen miljoenen euro's in haar bezit heeft "de gewone man" die je bedoeld ?

k.b.

Vandebos

#3 , 10 jan 2013 15:18

Een patrimoniumvennootschap is in realiteit interessant vanaf ongeveer € 800.000 en onder voorwaarde dat minstens 2/3 van de goederen erin opgenomen onroerend zijn. Sommige advocaten en fiscale experts hanteren lagere marges tot € 660.000 maar dan heb je in mijn ogen geen reserve bij een verandering van fiscale regimes (ze gaan echt niet minder zwaar worden...) en is het goed mogelijk dat men nog voor de oprichtingskosten verteerd zijn geconfronteerd wordt met de keuze ofwel een kapitaalsinjectie te dienen te verrichten of even/minder ver te staan dan ervoor.

Voor dergelijke constructies is het onzinnig (en onverantwoord) eraan te beginnen zonder advies van meerdere fiscale experts én een ruling van de belastingsdienst. (kwestie van voorzienbare problemen te voorkomen en met een onverwachte kater geconfronteerd te worden.)

Reclame

ippa

#4 , 11 jan 2013 09:18

Hallo,

Ik ben gisteren naar de FOD Financiën - dienst Successie geweest en ze hebben mij een formuliertje gegeven om dit ook zo te regelen.

mvg,
JLD

Vandebos

#5 , 11 jan 2013 09:25

Via patrimonium vennootschap?

basejumper

#6 , 20 jan 2013 19:40

De Fabiolaconstructie is een Stichting en mijns inziens eerder een burgerlijke maatschap dan een patrimoniumvennootschap.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Vandebos

#7 , 20 jan 2013 23:37

Er werd tevens gevraagd naar wat een mogelijke interessante constructie was voor 'de gewone man', vandaar dat ik de patrimoniumvennootschap er bij haalde.

gdm2

#8 , 21 jan 2013 20:31

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 51&t=43906" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan een volmachthouder ook die constructie maken ?

wanton

#9 , 22 jan 2013 15:51

Eerst dit : Fabiola heeft in sé niets onwettigs gedaan , de wet laat zo iets toe. Het wordt wel erg wanneer ze dit aangrijpt om het geld van haar dotatie weg te werken.
ik ben ervan overtuigd dat het allemaal zo'n vaart niet zou lopen als ze niet had bepaald dat enkel ' kinderen uit een eerste katholiek huwelijk ' zouden erven. Door deze bepaling waren de vrijzinnigaards olv. Yves Desmet in De Morgen zo 'gekwetst'. Ik heb wel geen medelijden met haar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ganapathi tantre

#10 , 27 jan 2013 09:49

Maar nu ze die constructie gaat teniet doen is bij mij het idee ontstaan dat ze zeker niet de juiste bedoeling heeft maar dat er wel iets anders op poten zal worden gezet waar minder geruchtbaarheid zal mee gepaard gaan. Uiteindelijk zal zij haar zin doordrijven. Ze zal haar advocaten op de vingers hebben getikt om beter werk te leveren.
Wie na vijftig jaar weinig of geen Nederlands spreekt en verklaar dat ze alles voor het land heeft gedaan en zal doen met de grootst mogelijke liefde daar frons ik mij toch wel mijn wenkbrauwen voor. Ik denk dat ze nu nog meer dan vroeger vooral wereldvreemd is. Een groot verschil met bvb Juliana uit Nederland.

Waarom ze dotaties krijgen begrijp ik ook niet. Dat ze gewoon alle facturen naar de staat sturen. Openheid allom

Mariette

#11 , 27 jan 2013 15:16

Blijkbaar worden de gelden nu gewoon doorgestort naar de andere successie-ontduikende fondsen van onze o zo geliefde vorsten.
Eentje van Boudewijn, en ééntje rechtstreeks naar Espana.

Olé!

floris

#12 , 27 jan 2013 22:57

Wie na vijftig jaar weinig of geen Nederlands spreekt en verklaar dat ze alles voor het land heeft gedaan en zal doen met de grootst mogelijke liefde daar frons ik mij toch wel mijn wenkbrauwen voor. Ik denk dat ze nu nog meer dan vroeger vooral wereldvreemd is.
Ik snap niet waarom Vlamingen zo veel om het Nederlands geven. In deze tijd is de talenkwestie toch helemaal niet meer relevant (in tegenstelling tot een kleine 200 jaar geleden). Kunt u dit verklaren?
Ze is Koningin van alle Belgen, dan mag ze toch de 3 officiële landstalen spreken...

Waarom het Nederlands zo heilig is, is mij ook een raadsel. Maar dat is een andere discussies.

Vandebos

#13 , 27 jan 2013 23:07

Als iedereen het bij het onderwerp zou kunnen houden? Maakt mijn werk makkelijker.

@Mariette: het zou ondertussen voor iedereen duidelijk dienen te zijn dat de fondsen die ze in de stichting wou plaatsen niets vandoen hebben met bijdragen geleverd door de arme Belgische belastingsbetaler doch om verworven fondsen uit erfenissen. Misschien toch eens uit een ander vatje gal tappen?

Mariette

#14 , 28 jan 2013 11:32

Als iedereen het bij het onderwerp zou kunnen houden? Maakt mijn werk makkelijker.

@Mariette: het zou ondertussen voor iedereen duidelijk dienen te zijn dat de fondsen die ze in de stichting wou plaatsen niets vandoen hebben met bijdragen geleverd door de arme Belgische belastingsbetaler doch om verworven fondsen uit erfenissen. Misschien toch eens uit een ander vatje gal tappen?
schreef ik ergens dat de gelden afkomstig waren van de dotaties?
Ze heeft die 120.000€ (nu slechts nog 80.000€) toch maandelijk nodig om haar huishouding te kunnen bekostigen?

Terug naar “Actuele Thema's”