Tijdens en na de wedstrijden tussen FC Barcelona en Real Madrid van woensdag 27 april en dinsdag 3 mei, zal er in de omgeving van de Carnotstraat en de Turnhoutsebaan een samenscholingsverbod gelden. Antwerps burgemeester Patrick Janssens (sp.a) vaardigt het verbod uit om incidenten zoals na afloop van de twee voorbije duels tussen de ploegen, te voorkomen.
Wie dit samenscholingsverbod negeert, riskeert een overlastboete. Jongeren onder zestien riskeren een combitaks. Dat is een belasting van honderd euro die betaald moet worden als de politie jongeren oppakt en met de combi naar huis brengt.
Dit sluit eventuele verdere gerechtelijke vervolging niet uit, luidt het in een persbericht.
Bron:
De Morgen
Welke wettelijke basis ligt er eigenlijk aan deze combitaks? Wie int die belasting feitelijk?
Voor zo ver mij bekend is de politie geen taxibedrijf, noch een belastinginnende instantie.
En riskeert men hiermee ook niet dat personen tweemaal gestraft gaan worden voor eenzelfde vergrijp?
Een combitaks is misschien wel een leuk bedachte term. Het is natuurlijk in feite gewoon een boete.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)