Inbraak in woning tss ondertekening compromis en akte

Tootz
Topic Starter

Inbraak in woning tss ondertekening compromis en akte

#1 , 12 mei 2008 09:22

Hallo,

Een paar maanden geleden ondertekende ik een compromis waarin ik eigenaar werd van een woning. Enkele weken later werd er in die woning ingebroken. Er werd niets gestolen maar de achterdeur werd wel zwaar beschadigd. De politie heeft een PV opgemaakt en de verzekeringsagent van de VERKOPERS heeft de schade komen bekijken. Ik heb iemand gecontacteerd om een offerte voor een nieuwe deur (en omkadering) op te maken.

Aangezien de VERKOPERS nog verzekerd zijn zullen zij het geld voor deze schade krijgen (vermoed ik). Kan ik als KOPER eisen dat de deur weer hersteld wordt aangezien ik een woning gekocht heb die volledig in orde was? Of mogen de VERKOPERS zelf kiezen wat ze met het geld doen?

Alvast bedankt voor de reactie!

Tootz

PS:Binnen een maand ga ik de akte ondertekenen en ik zal pas vanaf die dag verzekerd zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 mei 2008 21:38

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de ZAAK en de PRIJS, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

In uw ‘compromis’ kan evenwel geldig bedongen zijn dat de eigendom pas overgaat en de levering pas gebeurt bij de ondertekening van de authentieke akte.Onderzoek dus zorgvuldig uw ‘compromis’.

Wie eigenaar is kan schadevergoeding eisen van de schadeverwekker of van de verzekeraar.

“Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is....”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

evgoeth

#3 , 14 mei 2008 14:07

Wij hebben ook een huis gekocht.

Kort daarna werd het kelderdeksel gestolen, met al die prijzen voor ijzer en koper die tegenwoordig zo in trek zijn ...

Op de dag van de ondertekening van de akte zijn wij 10 minuten vroeger naar de notaris gegaan en hebben we gezegd wat er gebeurd is.
De notaris heeft dan in de akte laten opnemen dat dat kelderdeksel ontbrak en dat zij nog voor een nieuw moest zorgen.

Ik stel dus voor dat, als u tot aan de ondertekening van de akte, nog niets hebt gehoord of er is niks gedaan, u dit vermeld aan de notaris met de vraag om dit in de akte op te nemen, dat ze nog moeten zorgen voor de herstelling.

Als ze nalaten dit te doen, kan u met de akte naar een deurwaarder gaan die hiermee naar die mensen kan gaan om de herstelling of de kosten te eisen.

Reclame

Terug naar “Algemeen”