casus i.v.m. verzekering

Alpaca
Topic Starter

casus i.v.m. verzekering

#1 , 03 jan 2008 19:14

Kan iemand me helpen bij volgende casus?

Een verzekeringsagent van KBC krijgt een volmacht om premies te innen van klanten. Kan men zijn overeenkomst zomaar beëindigen en hem vervangen?
Stel: de klanten betalen nog aan hem en zijn niet op de hoogte van de vervanging. De verzekeringsagent gaat er vandoor met het geld. Kan de bank de klanten aanmanen en nogmaals betaling vorderen?

Zijn hier de gemeenrechtelijke regels inzake lastgeving en overdracht van schuldvordering op van toepassing?

Een medestudent begon over consumentenkrediet, maar zie niet goed in hoe dat hierop van toepassing kan zijn?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2008 19:46

Ik zie niet in waarom KBC geen einde zou kunnen maken aan die volmacht.

De klanten kunnen desnoods beroep doen op de leer van het schijnmandaat.

scorpioen

Alpaca
Topic Starter

#3 , 03 jan 2008 19:57

OK... Dankjewel!

Het is maar dat ik met een gerust hart naar mijn examen bijzondere overeenkomsten kan gaan... Dus gewoon de principes inzake lastgeving toepassen?

En hoe zit het dan met die overdracht van schuldvordering? Ik vermoed dat hiet gevraagd wordt vanaf wanneer de overdracht van schuldvordering tegenwerpelijk is aan de schuldenaar (de klanten) en hoe de kennisgeving dient te verlopen?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jan 2008 20:04

Ik dacht dat die agent van KBC de premie inde in naam en voor rekening van KBC.

Waaruit leid je af dat er een overdracht van schuldvordering zou zijn?

scorpioen

Terug naar “Algemeen”