Prob. fam.verzekering met rechtsbijstand (verkeersongeval)

Necronn
Topic Starter

Prob. fam.verzekering met rechtsbijstand (verkeersongeval)

#1 , 04 okt 2007 23:21

Beste,

Ik heb sinds geruime tijd een familiale verzekering met rechtsbijstand. Mijn 5 jarige stiefdochter is op 06/09/05 bij een verkeersongeval om het leven gekomen voor de ogen van mijn echtgenote. Mijn echtgenote heeft aan de gevolgen van dit ongeval ook een trauma overgehouden.

Wij hebben onze verzekerings maatschappij de dag na het ongeval ingelicht van de gebeurde feiten -op dat vlak geen probleem-. Wij gaven hun de kopie van het PV en de gegevens van de tegenpartij. Deze werd gecontacteerd door onze verzekering om reeds te schikken betreffende de eerste kosten (begrafenis ed.) en een voorschot op de definitieve schadevordering.

Daar ik vond dat de verkeerssituatie op het ogenblik van het ongeval allesbehalve normaal was heb ik een klacht met BP ingediend bij de rechtbank in mechelen -via een onderzoekrechter- tegen het gemeentebestuur om dit verder te laten onderzoeken. Ik heb mijn verzekeringsmaatschappij hierover ook ingelicht.

Dit onderzoek heeft ongeveer 2 jaar in beslag genomen - ik heb het dossier ook kunnen inkijken en de aangestelde verkeersdeskundige bevestigde dus ook mijn vermoedens-, het dossier tegen de chauffeur en de gemeente zijn ondertussen ook samengevoegd en vormen nu één dossier.

Onlangs hebben we een oproep gekregen van de rechtbank om te verschijnen voor de raadkamer voor de verdere afhandeling van de rechtspleging. Gezien het toch over een complexe zaak gaat heb ik hiervoor een advocaat onder de arm genomen. Deze heeft zijn tussenkomst gemeld bij de onze verzekeringsmaatschappij maar... :cry:

Onze verzekeringsmaatschappij weigert echter tussen te komen in de kosten van onze advocaat. :cry: :cry: :cry:

Zij halen namelijk als reden aan dat zij het recht hebben om de zaak minnelijk op te lossen (betreffende het opgelopen trauma van mijn echtgenote), voor hun staat de aansprakelijkheid van de chauffeur vast en is deze niet betwistbaar, en dat zij verder niets te maken hebben met onze zaak tegen de gemeente. Zij reageren verder ook niet op mijn briefwisseling, evenmin op die van onze advocaat.

Is het wettelijk wat zij doen ? Kunnen zij inderdaad een tussenkomst weigeren ? Kan ik hier iets tegen ondernemen of heb ik geen "poot" om op te staan en moet ik alle kosten zelf dragen ?

Kan iemand mij een antwoord geven ?
Dank u wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2007 00:04

De rechtsbijstandsverzekering is er om u bij te staan om schadeloosstelling te bekomen. Als de verzekeraar van de bestuurder u schadeloos stelt heeft de rechtsbijstandsverzekering haar verbintenis nageleefd.

U bent dan schadeloos gesteld en hebt geen belang meer bij de verdere strafprocedure.

scorpioen

Necronn
Topic Starter

#3 , 17 okt 2007 21:56

Beste,

Bedankt voor het antwoord

Necronn

Reclame

Terug naar “Algemeen”