Autoverzekering

Rockaway
Topic Starter

Autoverzekering

#1 , 19 mei 2014 10:17

Beste,

Onze situatie.

Mijn vrouw haar wagen is verzekerd bij verzekeraar X en heeft een lage premie (zij staat als hoofdbestuurder)
Mijn wagen is verzekerd bij verzekeraar Y en ik heb een hogere premie (in 2010 klein ongeval in fout gehad).

Nu heeft mijn vrouw een firmawagen. Ik heb mijn wagen verkocht (was de kleinste) en zou natuurlijk mijn verzekering willen opzeggen.

Mag dit, dat de wagen op naam van mijn vrouw staat als hoofdbestuurder en dat ik de wagen gebruik voor woon-werkverkeer. Als ik dit doorgeef aan verzekeraar zal de premie stijgen omdat ik een hogere bonus-malus heb.

Iemand tips? Ik zou me binnen anderhalf jaar dan toevoegen als medebestuurder zodat ik ook aan de laagste bonus-malus zit (5 jaar schadevrij). Scheelt toch zo'n 200-300 EUR..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#2 , 19 mei 2014 11:01

Als iemand op regelmatige basis met de wagen rijdt, bent u verplicht dit te melden aan de verzekeraar, gezien dit een verzwaring van het risico is. Indien u dit niet doet kan de verzekeraar dekking weigeren bij een ongeval. Als de verzekeraar niet reageert bij een verzwaring van het risico (in principe hebben zij het recht het contract op te zeggen, want zij zijn niet verplicht om iemand te verzekeren), zijn zij langs hun kant gehouden dit zwaardere risico te dekken.

U kan daar niet echt iets aan doen, behalve goed onderhandelen. Er zijn veel verzekeraars en zelfs tussen vaste makelaars van dezelfde maatschappij kan een verschil bestaan... Eens een prijs vragen bij wat concurrenten kan u sterker in uw schoenen doen staan.

Stel dat u het niet doorgeeft en stel - ik wens het u niet toe - dat u in dat 1,5 jaar een ongeval heeft tijdens de ochtendspits met schade aan verschillende wagens en een gewonde. Als de verzekeraar weet dat het tijdens de ochtendspits gebeurt is, gaan ze er automatisch al van uit dat het woon-werkverkeer is en dat u dus een regelmatige bestuurder bent. Tenzij u kan bewijzen dat bv. uw wagen in de garage stond en dat u tijdelijk met haar wagen reed. Zij weigeren dekking en u moet uit eigen zak betalen. Dat is toch een groot risico. Er is een reden waarom wij een verplichte WAM-verzekering hebben, schade en zeker lichamelijke schade loopt al vlug hoog op, zeker als er een percentage blijvende invaliditeit overblijft... 200 à 300 EUR is dan peanuts. Ik rij ook al meer dan 10 jaar schadevrij, maar als er iets gebeurt ben ik toch blij verzekerd te zijn.

Reclame

Terug naar “Algemeen”